Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Briander
#1225798
Det verkar som att jag kanske är tillbaka i Volvo-vändan igen inom kort, och har då snöat in på S80 någonstans mellan 2007-2009. Tittar på 2.5T och kanske även 3.2. Kör mycket långfärd och en stor sedan har alltid varit i min smak. Xenon, regnsensor och parkeringssensor är några krav.

Finns det något speciellt jag ska se upp med? Något som jag ska förvänta mig kan behöva bytas? Något att tänka på överlag?

Tacksam för alla sorters svar :)
Användarvisningsbild
av StefanN
#1225808
Dom motorerna är ju inga större problem med det är väl snarare att bilarna är 10 år gamla som sätter sina spår i form av slitage i leder och annat.
av Nithol
#1225835
Min bil har nyss slagit 13000 mil och på besiktning i torsdags fick jag "bra att veta" på båda hjullager fram, det är ganska väntat efter 10 år.
I övrigt så bytte jag multirem och spännare för 2000 mil sedan och passade på att byta kamrem då också.
Ett relativt vanligt fel på dessa bilar är att multirem trasas sönder pga kärvande frihjul på generator t ex vilket medför att bitar av multirem kan åka in i kamremmen med motorras som följd... (det finns ingen skyddsplåt eller liknande som skyddar för detta).
Användarvisningsbild
av StefanN
#1225841
Nithol skrev:vilket medför att bitar av multirem kan åka in i kamremmen med motorras som följd...
Det gäller inte 3.2 dock.
Men kolla även in T6 då den är lite snålare samt piggare.
av Yaniz
#1225863
Jag skulle vilja höja ett varningens finger för ac-kompressorn vars magnetkoppling har ett undermåligt lager som föranlett ett antal motorras. Lagret skär och slutar snurra (eller snurrar trögt), multiremmen löper vidare, värme bildas av friktionen, varpå multiremmen trasas sönder, söker sig in till kamremmen med motorhaveri som följd. Finns mycket skrivet om detta fenomen på detta forum.

Det positiva i sammanhanget är att lagret är lätt att byta och kostar ca: 600 kr. Märkvärdiga verkstan byter hela kompressorn med allt vad det innebär för 12-14.000 kr. Finns en utomordentlig beskrivning på arbetsgången med bilder som medlemmen Pmperformance tillhandhållit. Se nedan:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=30
Senast redigerad av 1 Yaniz, redigerad totalt 0 gånger.
av least
#1225864
Kolla även på de med V8-motor. Finns inte många men de är ofta i gott skick, samt har gott om utrustning.
Användarvisningsbild
av Briander
#1225871
Bra info! Lite slitage efter 10 år det kan jag köpa. Det där med frihjulet på generatorn låter inte som någon höjdare däremot, finns det något som avslöjar det innan det händer, ojlud? Gäller att kolla verkstadshistorik där då.

V8an är maffig men då ligger sexan nog närmast till hands ändå. Vilken förbrukning brukar ni ligga runt på resp motor?
av Schmoyoho
#1225883
Dåliga kompressorer är ett problem på alla bilarna fram till någon viss årsmodell tror jag, alltså att lagret kan paja och paja multiremmen. 3.2, T6 och V8 har alla kamkedjor så något knas med kamrem blir det däremot inte. Alla tre är vedertaget ganska skottsäkra motorer i övrigt. Kan slå ett slag för V8:orna, jag har en 07:a själv. Nästan svårt att hitta en som är dåligt utrustad, medan det omvänt är svårt att hitta en fullsmetad 3.2:a eller T6:a.

Har haft min S80 i snart tre år och 5000 mil och det enda jag behövt reparera är att byta bärarmsbussningar bak, typfel på tidiga P3:or. Jag kör också en hel del långfärdsutflykter och då drar bilen 0,9-1,1 l/mil på E4:an beroende på hur bråttom man har. Inte jätteekonomiskt, men inte så att jag tycker det är oförsvarbart. Men jag förstår om det är ett steg åt fel håll om du hade ögonen på att köpa en 2,5T, men tål ju att nämnas :)
Senast redigerad av 2 Schmoyoho, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1225895
2.5T Summum o manuell hade jag letat efter :)
av peckapecan
#1226114
Rattar en 2.5FT -09 Summum Polestar och är mycket nöjd, dock så har min bil inte tankats med etanol sedan ny, enbart 95/98
Hört att frekvent användande av etanol inte ska vara så bra ?.
Billig skatt pga flexifuel och bra klös i motorn :D
Inga dyra plötsliga reparationer än, förutom då en låskista passagerardörr som kommer bytas snart.

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]

EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]