Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av callahan
#1229779
Sitter också och kikar på S80 specifikt V8 eller T6.
V8 modellen är väl favoriten men vill ha en 09 eller nyare och gärna en Executive.
T6 är reserv planen men verkar vara lika svår att hitta.
Ska lämna tillbaka leasingbilen i aug så det är ju ett tag kvar men dyker rätt objekt upp så får jag nog slå till ändå.
av least
#1229800
Tror man får vara snabb om man ska hitta en sån variant, varje år går ett antal till skroten.
Så de blir färre och färre.
av Schmoyoho
#1229894
callahan skrev:Sitter också och kikar på S80 specifikt V8 eller T6.
V8 modellen är väl favoriten men vill ha en 09 eller nyare och gärna en Executive.
T6 är reserv planen men verkar vara lika svår att hitta.
Ska lämna tillbaka leasingbilen i aug så det är ju ett tag kvar men dyker rätt objekt upp så får jag nog slå till ändå.
Executive är nog svårt att hitta, väldigt sällan äkta dyker upp.

Varför just en 09:a eller nyare? Tror det bara rullar kring 400 V8:or i hela landet så lika bra att bredda sökningen, satsa på att leta en bil med rätt miltal och utrustning istället. Vad jag vet hände det i princip ingenting på S80-fronten, 2010 medförde några kosmetiska ändringar men inget som inte går att eftermontera. Om jag var du skulle jag bredda sökningen, på V8-fronten åtminstone, till alla årsmodeller. Det räcker med att kolla på miltal och utrustning. Det enda definitiva kriteriet jag skulle ställa är att bilen ska ha det nya ventilpaketet i växellådan (går att kolla serienumret på lådan från motorutrymmet, de tidigaste 07:orna hade ett ventilpaket som kan slitas ut i förtid, dyrt att byta).

T6:orna är bra bilar också, samtliga är skonade från dåliga ventilpaket men generellt mycket svårare att hitta välutrustade.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1229903
3 av dom 411 som finns i sverige är till salu just nu och ingen av dom är nån höjdare, ska du dessutom lägga in Executive i detta kan du nog få sitta och vänta ett tag.
av callahan
#1229938
Missade en v8 -10 innan jul men det var lite i tidigaste laget då att slå till.
Efter ha läst denna text så verkar dom smugit in en hel del ändringar från 09.
http://egmont-media.s3-website-eu-west- ... 101108.pdf
Och som sagt har ju inte bråttom än i alla fall. :lol:
Vad gäller T6 så verkar den nästan mer ovanlig än V8.
Hittat denna men.
https://www.blocket.se/vastmanland/Volv ... ?ca=13&w=3
Hur svårt/dyrt är det att byta ratt på dom vägrar köra med en ljus ratt det är nog enda kravet jag har vad gäller utrustning.
av Schmoyoho
#1230026
V8 i all ära men om en T6 2014 är inom din budget så är nog valet en no-brainer, inte minst för alla facelift-ändringar som 2014 medförde. Det är ju uppenbarligen och ofrånkomligen "inte en V8" men det är ju inte så att man på något sätt blir besviken. Och stirrar man sig blind på siffror kan jag också meddela att samma motor i en XC70 slår min V8 till 100km/h med ganska stor marginal, trots att den på pappret är långsammare.

Angående någon sorts ansiktslyft 2009 tror jag man syftar på årsmodell 2010 om jag inte minns fel. Lite kromlister utvändigt som blev standard, ny grill, nytt utseende på Volvo-emblemet och man införde också metallkrams på ratten. Ingenting som jag skulle lägga någon vikt på vid bilköpet, allt går att eftermontera.

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]