- fre 19 jan 2018, 00:06
#1226604
Schmoyoho skrev:Dåliga kompressorer är ett problem på alla bilarna fram till någon viss årsmodell tror jag, alltså att lagret kan paja och paja multiremmen. 3.2, T6 och V8 har alla kamkedjor så något knas med kamrem blir det däremot inte. Alla tre är vedertaget ganska skottsäkra motorer i övrigt. Kan slå ett slag för V8:orna, jag har en 07:a själv. Nästan svårt att hitta en som är dåligt utrustad, medan det omvänt är svårt att hitta en fullsmetad 3.2:a eller T6:a.Undrar när det brytet kom, kanske kan ta reda på det på jobbet, pratade med en mek om problemet och han sa att man hör i god tid innan remmen väl går av. Nåja, jag får hålla koll och kolla servicehistoriken på den bil jag ämnar titta på. V8:an verkar ju otroligt mysig på alla sätt och vis :) har mest tittat på 3.2 som alternativ dock, gillar ju sexor, men jag tror att det blir en femma ändå, gärna 231hk-varianten. Tack för bra input! :)
Har haft min S80 i snart tre år och 5000 mil och det enda jag behövt reparera är att byta bärarmsbussningar bak, typfel på tidiga P3:or. Jag kör också en hel del långfärdsutflykter och då drar bilen 0,9-1,1 l/mil på E4:an beroende på hur bråttom man har. Inte jätteekonomiskt, men inte så att jag tycker det är oförsvarbart. Men jag förstår om det är ett steg åt fel håll om du hade ögonen på att köpa en 2,5T, men tål ju att nämnas :)
V70R AWD - XC70 D5 AWD - V70 T6 3.0 AWD