Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Briander
#1226604
Schmoyoho skrev:Dåliga kompressorer är ett problem på alla bilarna fram till någon viss årsmodell tror jag, alltså att lagret kan paja och paja multiremmen. 3.2, T6 och V8 har alla kamkedjor så något knas med kamrem blir det däremot inte. Alla tre är vedertaget ganska skottsäkra motorer i övrigt. Kan slå ett slag för V8:orna, jag har en 07:a själv. Nästan svårt att hitta en som är dåligt utrustad, medan det omvänt är svårt att hitta en fullsmetad 3.2:a eller T6:a.

Har haft min S80 i snart tre år och 5000 mil och det enda jag behövt reparera är att byta bärarmsbussningar bak, typfel på tidiga P3:or. Jag kör också en hel del långfärdsutflykter och då drar bilen 0,9-1,1 l/mil på E4:an beroende på hur bråttom man har. Inte jätteekonomiskt, men inte så att jag tycker det är oförsvarbart. Men jag förstår om det är ett steg åt fel håll om du hade ögonen på att köpa en 2,5T, men tål ju att nämnas :)
Undrar när det brytet kom, kanske kan ta reda på det på jobbet, pratade med en mek om problemet och han sa att man hör i god tid innan remmen väl går av. Nåja, jag får hålla koll och kolla servicehistoriken på den bil jag ämnar titta på. V8:an verkar ju otroligt mysig på alla sätt och vis :) har mest tittat på 3.2 som alternativ dock, gillar ju sexor, men jag tror att det blir en femma ändå, gärna 231hk-varianten. Tack för bra input! :)
Användarvisningsbild
av Briander
#1226605
peckapecan skrev:Rattar en 2.5FT -09 Summum Polestar och är mycket nöjd, dock så har min bil inte tankats med etanol sedan ny, enbart 95/98
Hört att frekvent användande av etanol inte ska vara så bra ?.
Billig skatt pga flexifuel och bra klös i motorn :D
Inga dyra plötsliga reparationer än, förutom då en låskista passagerardörr som kommer bytas snart.
Har börjat kika på just en sådan, dock inte Polestar, men 09 med den motorn. Själv tror jag inte att jag kommer tanka etanol dock, men vem vet! Blev chockad först hur låg skatten var, betalar 3700 på nuvarande bil så en sådan är ju gratis i jämförelse. Polestar verkar ju kul alltså..!
av UnleashFusion
#1226610
Briander skrev:
peckapecan skrev:Rattar en 2.5FT -09 Summum Polestar och är mycket nöjd, dock så har min bil inte tankats med etanol sedan ny, enbart 95/98
Hört att frekvent användande av etanol inte ska vara så bra ?.
Billig skatt pga flexifuel och bra klös i motorn :D
Inga dyra plötsliga reparationer än, förutom då en låskista passagerardörr som kommer bytas snart.
Har börjat kika på just en sådan, dock inte Polestar, men 09 med den motorn. Själv tror jag inte att jag kommer tanka etanol dock, men vem vet! Blev chockad först hur låg skatten var, betalar 3700 på nuvarande bil så en sådan är ju gratis i jämförelse. Polestar verkar ju kul alltså..!
2.5FT är mycket gå att ratta, ifall jag visste "mer" om volvo-motorer hade jag valt 2.5FT än den jag har idag 2.0F
av trasker
#1226635
Om budgeten tillåter skulle jag titta på en -14 eller nyare. Bytte bort min XC60 -09 till en V70-14 i sommar och är fortfarande lyrisk. Den nya instrumenteringen och stor display i mitten gör att bilen känns betydligt modernare än den gjorde med det gamla instrumentklustret.

Att V70in går tystare och mjukare än XC60 är ju ingen överraskning, men jag upplever att Volvo i och med de kosmetiska ändringarna som gjordes på MY -14 också bättrat på isolering mot vägljud lite extra. Det är i alla fall en underbar bil och vore det inte för familj och hund skulle jag också kört S80!

Lycka till med inköpet!
Användarvisningsbild
av Briander
#1227184
Hade jag haft en lite högre budget så hade en mellan 14-16 varit perfekt, just interiören med skärmen som du säger gör mycket för en modernare känsla. Men jag har gillat instrumentpanelen utan skärm sedan den kom, tycker den är otroligt snygg i sin rena design, så jag är helt okej med den ändå :) Har nys på en svart 2.5FT Momentum med första faceliften, den tror jag att jag ska vara riktigt nöjd med. Kommer vilja uppdatera lite detaljer efterhand, nya kromlisten på bakluckan och lite sådant.

Passar bakljusen från en -14 på en tidigare?
av callahan
#1229779
Sitter också och kikar på S80 specifikt V8 eller T6.
V8 modellen är väl favoriten men vill ha en 09 eller nyare och gärna en Executive.
T6 är reserv planen men verkar vara lika svår att hitta.
Ska lämna tillbaka leasingbilen i aug så det är ju ett tag kvar men dyker rätt objekt upp så får jag nog slå till ändå.
av least
#1229800
Tror man får vara snabb om man ska hitta en sån variant, varje år går ett antal till skroten.
Så de blir färre och färre.
av Schmoyoho
#1229894
callahan skrev:Sitter också och kikar på S80 specifikt V8 eller T6.
V8 modellen är väl favoriten men vill ha en 09 eller nyare och gärna en Executive.
T6 är reserv planen men verkar vara lika svår att hitta.
Ska lämna tillbaka leasingbilen i aug så det är ju ett tag kvar men dyker rätt objekt upp så får jag nog slå till ändå.
Executive är nog svårt att hitta, väldigt sällan äkta dyker upp.

Varför just en 09:a eller nyare? Tror det bara rullar kring 400 V8:or i hela landet så lika bra att bredda sökningen, satsa på att leta en bil med rätt miltal och utrustning istället. Vad jag vet hände det i princip ingenting på S80-fronten, 2010 medförde några kosmetiska ändringar men inget som inte går att eftermontera. Om jag var du skulle jag bredda sökningen, på V8-fronten åtminstone, till alla årsmodeller. Det räcker med att kolla på miltal och utrustning. Det enda definitiva kriteriet jag skulle ställa är att bilen ska ha det nya ventilpaketet i växellådan (går att kolla serienumret på lådan från motorutrymmet, de tidigaste 07:orna hade ett ventilpaket som kan slitas ut i förtid, dyrt att byta).

T6:orna är bra bilar också, samtliga är skonade från dåliga ventilpaket men generellt mycket svårare att hitta välutrustade.

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]