Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1226213
andersuw skrev:
Schmoyoho skrev:edit: vill minnas att på bilar med sensus men som kom före TFT-DIM lanserades så påverkades språket INTE i DIM av vad man valt i sensus, det skulle ju förklara varför Uninium inte kan byta i sitt DIM.
Så kan det mycket väl vara. Har själv ingen koll på detta utan vet bara att man väljer systemspråk "globalt" (d.v.s. för hela infotainmentsystemet) i min egen V70 -15.
På Swedespeed skrev någon att det har att göra med sensus-version där 3.x och senare kan påverka språket på DIM.
drbrain skrev:Är det samma DIM i 60-serien och 70-serien?

Om jag tex nu skulle vilja leta upp en till min XC70 T6, måste jag då hitta en från en XC/V70 T6.. eller 60-serie T6 funkar också?
Eller det är ingen skillnad på diesel/bensin iom att den är helt digital?
Tror att själva mätarhuset fysiskt är detsamma, men mjukvaran skiljer när de suttit i olika bilar vilket i sin tur ger strul. 60-serien har t.ex bränsletank på 67,5 L jämfört med 70-serien som har 70 L och den skillnaden verkar bilarna inte klara utan då visar tankmätaren fel. Köp ett instrument från en 70-serie så har du nog större chans att få det att fungera. Instrumentet jag testade i min bil satt i en XC70 T6 2015 och det borde dyka upp hos JB när som helst så har du en bra utgångspunkt.
av daekol
#1226296
Hur är det med mätarställningen? Sparas den i DIM eller någon annanstans? Är ju bra om man behåller samma mätarställning som innan. Noterat på dom bilder jag sett på MY14 DIM saknar mätarställning? Eller kommer den fram genom någon meny?
Användarvisningsbild
av drbrain
#1226311
Schmoyoho skrev:
andersuw skrev:
Schmoyoho skrev:edit: vill minnas att på bilar med sensus men som kom före TFT-DIM lanserades så påverkades språket INTE i DIM av vad man valt i sensus, det skulle ju förklara varför Uninium inte kan byta i sitt DIM.
Så kan det mycket väl vara. Har själv ingen koll på detta utan vet bara att man väljer systemspråk "globalt" (d.v.s. för hela infotainmentsystemet) i min egen V70 -15.
På Swedespeed skrev någon att det har att göra med sensus-version där 3.x och senare kan påverka språket på DIM.
drbrain skrev:Är det samma DIM i 60-serien och 70-serien?

Om jag tex nu skulle vilja leta upp en till min XC70 T6, måste jag då hitta en från en XC/V70 T6.. eller 60-serie T6 funkar också?
Eller det är ingen skillnad på diesel/bensin iom att den är helt digital?
Tror att själva mätarhuset fysiskt är detsamma, men mjukvaran skiljer när de suttit i olika bilar vilket i sin tur ger strul. 60-serien har t.ex bränsletank på 67,5 L jämfört med 70-serien som har 70 L och den skillnaden verkar bilarna inte klara utan då visar tankmätaren fel. Köp ett instrument från en 70-serie så har du nog större chans att få det att fungera. Instrumentet jag testade i min bil satt i en XC70 T6 2015 och det borde dyka upp hos JB när som helst så har du en bra utgångspunkt.
Okej.
Men det borde fungera i min 2012? Hastighetsmätaren och så ska fungera bara jag kopplar in den nya DIMen?
Vad är det som inte fungerar om man bara kopplar in det? Bränslemätare och växelväljare?

Och som ovanstående talare undrar man ju om mätarställningen kommer bli rätt? Lagras den i bilen så en ny DIM får info från bilen och visar rätt?
av Uninium
#1226318
daekol skrev:Hur är det med mätarställningen? Sparas den i DIM eller någon annanstans? Är ju bra om man behåller samma mätarställning som innan. Noterat på dom bilder jag sett på MY14 DIM saknar mätarställning? Eller kommer den fram genom någon meny?
Jag fick min mätarställning rätt. Nu har jag ju tyvärr kinesiska i mitt mätarhus. Men man kan ha det dolt verkar det som efter lite tryckande.

Bild
av Schmoyoho
#1226341
Tror att det funkar som på P2:orna att mätarställningen lagras både i bil och i mätarhus och det största värdet visas. Vet inte om det rentav är så att värdet i DIM:en skrivs över om bilen har gått längre eller om det lämnar en felkod på manipulerad mätarställning. Om mätarhuset har gått längre än bilen skulle jag tro att det är mätarhusets miltal som visas.

drbrain: Vet inte om det är någon som har hunnit prova det på en 70-serie ännu men det borde funka. Ifall du testar så ska instrumentet starta och fungera när du kopplar in det, om det inte gör det kan du bespara dig mödan att koppla in dig på OBD-kablarna och direkt göra en retur.
av Uninium
#1226349
Kom att tänka på en sak nu. Om jag skulle hitta en nyare S/V60 som har nya DIM samt sensus. Skulle man kunna flytta över mitt hus till den bilen och fixa språket den vägen? Hmmm
av daekol
#1226352
Uninium skrev:Kom att tänka på en sak nu. Om jag skulle hitta en nyare S/V60 som har nya DIM samt sensus. Skulle man kunna flytta över mitt hus till den bilen och fixa språket den vägen? Hmmm
Du kan vara nåt på spåren där. För visst är det så att språket ändras inte i DIM utan i den stora displayen i mitten av instrumentpanelen? Om du kopplar in ditt hus i en nyare bil och ändrar språk bör det ju sparas men man vet ju inte innan man provat.
av Uninium
#1226356
daekol skrev:
Uninium skrev:Kom att tänka på en sak nu. Om jag skulle hitta en nyare S/V60 som har nya DIM samt sensus. Skulle man kunna flytta över mitt hus till den bilen och fixa språket den vägen? Hmmm
Du kan vara nåt på spåren där. För visst är det så att språket ändras inte i DIM utan i den stora displayen i mitten av instrumentpanelen? Om du kopplar in ditt hus i en nyare bil och ändrar språk bör det ju sparas men man vet ju inte innan man provat.
Ja spontant så känns det som att det borde funka. Återkommer om jag hittar en att prova med.
av Uninium
#1226407
Uninium skrev:
daekol skrev:
Uninium skrev:Kom att tänka på en sak nu. Om jag skulle hitta en nyare S/V60 som har nya DIM samt sensus. Skulle man kunna flytta över mitt hus till den bilen och fixa språket den vägen? Hmmm
Du kan vara nåt på spåren där. För visst är det så att språket ändras inte i DIM utan i den stora displayen i mitten av instrumentpanelen? Om du kopplar in ditt hus i en nyare bil och ändrar språk bör det ju sparas men man vet ju inte innan man provat.
Ja spontant så känns det som att det borde funka. Återkommer om jag hittar en att prova med.
daekol skrev:
Uninium skrev:Kom att tänka på en sak nu. Om jag skulle hitta en nyare S/V60 som har nya DIM samt sensus. Skulle man kunna flytta över mitt hus till den bilen och fixa språket den vägen? Hmmm
Du kan vara nåt på spåren där. För visst är det så att språket ändras inte i DIM utan i den stora displayen i mitten av instrumentpanelen? Om du kopplar in ditt hus i en nyare bil och ändrar språk bör det ju sparas men man vet ju inte innan man provat.
Fick svar av en på swedespeed och det funkar inte att göra så Bild får ju inte vara för enkelt..
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 23
Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kör[…]

Säger det något särskilt att det k[…]

Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]