Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1226341
Tror att det funkar som på P2:orna att mätarställningen lagras både i bil och i mätarhus och det största värdet visas. Vet inte om det rentav är så att värdet i DIM:en skrivs över om bilen har gått längre eller om det lämnar en felkod på manipulerad mätarställning. Om mätarhuset har gått längre än bilen skulle jag tro att det är mätarhusets miltal som visas.

drbrain: Vet inte om det är någon som har hunnit prova det på en 70-serie ännu men det borde funka. Ifall du testar så ska instrumentet starta och fungera när du kopplar in det, om det inte gör det kan du bespara dig mödan att koppla in dig på OBD-kablarna och direkt göra en retur.
av Uninium
#1226349
Kom att tänka på en sak nu. Om jag skulle hitta en nyare S/V60 som har nya DIM samt sensus. Skulle man kunna flytta över mitt hus till den bilen och fixa språket den vägen? Hmmm
av daekol
#1226352
Uninium skrev:Kom att tänka på en sak nu. Om jag skulle hitta en nyare S/V60 som har nya DIM samt sensus. Skulle man kunna flytta över mitt hus till den bilen och fixa språket den vägen? Hmmm
Du kan vara nåt på spåren där. För visst är det så att språket ändras inte i DIM utan i den stora displayen i mitten av instrumentpanelen? Om du kopplar in ditt hus i en nyare bil och ändrar språk bör det ju sparas men man vet ju inte innan man provat.
av Uninium
#1226356
daekol skrev:
Uninium skrev:Kom att tänka på en sak nu. Om jag skulle hitta en nyare S/V60 som har nya DIM samt sensus. Skulle man kunna flytta över mitt hus till den bilen och fixa språket den vägen? Hmmm
Du kan vara nåt på spåren där. För visst är det så att språket ändras inte i DIM utan i den stora displayen i mitten av instrumentpanelen? Om du kopplar in ditt hus i en nyare bil och ändrar språk bör det ju sparas men man vet ju inte innan man provat.
Ja spontant så känns det som att det borde funka. Återkommer om jag hittar en att prova med.
av Uninium
#1226407
Uninium skrev:
daekol skrev:
Uninium skrev:Kom att tänka på en sak nu. Om jag skulle hitta en nyare S/V60 som har nya DIM samt sensus. Skulle man kunna flytta över mitt hus till den bilen och fixa språket den vägen? Hmmm
Du kan vara nåt på spåren där. För visst är det så att språket ändras inte i DIM utan i den stora displayen i mitten av instrumentpanelen? Om du kopplar in ditt hus i en nyare bil och ändrar språk bör det ju sparas men man vet ju inte innan man provat.
Ja spontant så känns det som att det borde funka. Återkommer om jag hittar en att prova med.
daekol skrev:
Uninium skrev:Kom att tänka på en sak nu. Om jag skulle hitta en nyare S/V60 som har nya DIM samt sensus. Skulle man kunna flytta över mitt hus till den bilen och fixa språket den vägen? Hmmm
Du kan vara nåt på spåren där. För visst är det så att språket ändras inte i DIM utan i den stora displayen i mitten av instrumentpanelen? Om du kopplar in ditt hus i en nyare bil och ändrar språk bör det ju sparas men man vet ju inte innan man provat.
Fick svar av en på swedespeed och det funkar inte att göra så Bild får ju inte vara för enkelt..
av andersuw
#1226410
Schmoyoho skrev:Tror att det funkar som på P2:orna att mätarställningen lagras både i bil och i mätarhus och det största värdet visas. Vet inte om det rentav är så att värdet i DIM:en skrivs över om bilen har gått längre eller om det lämnar en felkod på manipulerad mätarställning. Om mätarhuset har gått längre än bilen skulle jag tro att det är mätarhusets miltal som visas.
Stämmer att mätarställningen lagras på flera ställen på P2:orna (V70N m.fl.) och att det största värdet visas. Om värdena inte stämmer överens får man felkod för det.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&start=0

Jag skulle tippa på att det funkar på ett likartat sätt på nästa generation.
av Uninium
#1226422
Sitter och kollar i Vida så ögonen snart rullar runt.

Men håller jag mig inom S/V60 så har bensin och diesel samma artnr och samma DIM mjukvara omladdning.

Språk mjukvara även det samma.
Så undrar om det kommer lira ihop med min, trots att det känns som att det borde vara en annan mjukvara för diesel och bensin.



Börjar man kolla på V70 med samma motor och låda som jag har så finns det mer mjukvaror som individ konfig app samt grafik uppgradering. Så V70 är det nog lika bra att hålla sig ifrån.
Användarvisningsbild
av drbrain
#1226690
Fick min TFT-DIM idag och provade, den hoppade igång fint men allt funkar såklart inte.. Växelväljare, förbrukning osv..

Vilka kablar är det man ska ta från OBD-uttaget och koppla till DIM?

Edit: Doh! Kanske skulle kollat 4:e inlägget i denna tråden. Där var ju en länk med bilder å allt :roll:
( http://forums.swedespeed.com/showthread.php?516273 )
av matte75
#1226698
drbrain skrev:Fick min TFT-DIM idag och provade, den hoppade igång fint men allt funkar såklart inte.. Växelväljare, förbrukning osv..

Vilka kablar är det man ska ta från OBD-uttaget och koppla till DIM?

Edit: Doh! Kanske skulle kollat 4:e inlägget i denna tråden. Där var ju en länk med bilder å allt :roll:
( http://forums.swedespeed.com/showthread.php?516273 )
Från vilken bilmodell och årsmodell kom det nya instrumentet ifrån?
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 23

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]