Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1226141
Ja jag ser i VIDA att det stämmer att det finns mjukvara för olika språk. Dock måste var och en av dessa i praktiken innehålla flera språk även om bara ett nämns i reservdelsförteckningen. Min TFT-DIM, gjord för den svenska marknaden och således säkert laddad med mjukvara för svenska, har exempelvis inga problem att prata engelska (vilket jag provat) och troligen en hoper andra språk därutöver som finns tillgängliga som systemspråk.

Och nej om du inte kommer åt DIMen i VIDA lär inte Volvo göra det heller. Även om de fick kontakt med DIM skulle det med all sannolikhet inte vara möjligt ens för dem att ladda ner ny mjukvara i ett instrument som inte är gjort för bilen. Det finns en massa spärrar i mjukvaruladdningssystemet som förhindrar att mjukvara som ej är gjord för den utrustning bilen på papperet har inte kan laddas ner.

Det som troligen hänt är det Stefan antyder, d.v.s. du har fått en DIM från en av Volvos provbilar. De går i de flesta fall till JB för skrotning när de tjänat ut hos Volvo så det är alls inte osannolikt. Prova att returnera instrumentet och se till att få ett instrument från en bil som inte varit provbil utan är tillverkad för att säljas på den svenska marknaden.
av Uninium
#1226145
Tack för alla svar. Om miltalet som JB skrivit stämmer så har bilen rullat 8mil.

Blir retur på denna så hoppas jag att nästa som trillar in kommer att funka bättre med språket.
av andersuw
#1226147
Ja väldigt låga miltal betyder ofta att bilen rullat som provbil hos Volvo. Det kan ju synas attraktivt att plocka delar från en bil som gått så lite. Så tänker jag själv. Men jag har lärt mig med tiden att det kan ha sina sidor. Senast det begav sig beställde jag fjädrar till min V70 -15 i syfte att eftermontera nivåreglering. Det var helt rätt fjädrar enligt bilens chassikod men helt fel i praktiken, sannolikt för att den bilen släpat på en massa mätutrustning bak och Volvo därför satt in något styvare för sina tester efter att bilen rullat av bandet.
av Schmoyoho
#1226149
Uninium skrev:Chassinummer
YV1FW40CXE1209798
VIN på Y betyder ju att den iallafall är tillverkad i Sverige. Möjligtvis att det är en testbil men då brukar mätarställningen vara onormalt låg, typ några tiotal mil. edit: ser nu att så är fallet.
andersuw skrev:Se mitt tidigare inlägg här om att språket i en fabriksmonterad TFT-DIM som min följer det systemspråk som hela infotainmentsystemet talar.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1225975

Det betyder med all sannolikhet att en TFT-DIM lagrar vad den kan säga på alla språk eller i vart fall en stor mängd språk. Vokabulären är ju inte så där himla stor och med dagens lagringskapaciteter är det inte några större problem att lagra vad DIM behöver säga på de mest skilda tungomål.

Det jag misstänker sker i det här fallet är att TFT-DIMen inte får eller inte begriper sig på den signal om systemspråk som den förväntar sig och då går till sitt defaultvärde. Det skulle mycket väl kunna vara kinesiska. Volvo Cars är ju som bekant i vissa betydelsefulla avseenden ett kinesiskt företag numera. ;-)

Jag skall dock vid tillfälle kolla upp vilka språk jag har tillgängliga i min V70 -15 med TFT-DIM. Även om DIMarna numera är polyglotta kan det ju vara så att det trots allt finns regionalt snarare än nationellt avgränsad mjukvara som gör att man inte har riktigt alla språk tillgängliga i varje DIM utan behöver annan mjukvara om man befinner sig i en helt annan del av världen än den DIMen/bilen är tänkt att rulla i.
Jag såg inlägget ja, men vet inte om bör och borde är något att luta sig mot här, det är ju ändå att utforska nya vatten när det gäller eftermonteringar. Ingen på swedespeed har hittills haft språkproblem med sina DIM vad jag sett, så problemet är ju i sig nytt. Att den återgår till någon sorts default är tänkbart. Det verkar ju krävas att man använder ett begagnat och tidigare installerat DIM när man eftermonterar vilket jag tolkar som att det behöver ha någon sorts basmjukvara installerat, det borde vara detta som utgör defaulten (inte att kinesiska är någon sorts system-default, utvecklingen sker väl mig veterligen fortfarande i Sverige?). Ett liknande exempel är de på swedespeed som monterat instrument från bilar försedda med TPMS i bilar utan detta, där har DIM gett däcktrycksvarningar.

Kolla om du har kinesiska som valbart i din bil och om det isf funkar i DIM:en eller bara i Sensus, det hade varit intressant att se.

edit: vill minnas att på bilar med sensus men som kom före TFT-DIM lanserades så påverkades språket INTE i DIM av vad man valt i sensus, det skulle ju förklara varför Uninium inte kan byta i sitt DIM.
Uninium skrev:Har kollat i Vida nu och matat in donator bilens uppgifter och kollade sedan om det är samma mätarhus till "min" motsvarande 2014 och det är det. Samma artnummer på husen 36010019

Såg även då att det finns en massa mjukvaror att ladda ner beroende på land vilket inte är så konstigt.

Men jag kommer inte åt DIM i Vida när jag kopplar in den. Gissar på att det är för att det beror på att huset är fel så att säga.

Och kommer jag inte åt det så lär väl inte Volvo heller göra det gissar jag på?

Av alla klipp jag sett på Youtube med dom som har gjort detta byte så har jag inte ens sett eller hört att nån har fått kinesiska som språk. Man kan ju tycka att default borde vara engelska...
Fungerar tankmätare och växelvisaren i instrumentet? I sådana fall är det nog knas med instrumentet, ja. Vad jag förstått ska vida kommunicera som vanligt med DIM om man anslutit CAN-matningarna från OBD-porten, t.ex kunna återställa serviceindikatorn. Mjukvarorna är nog dyrare än att bara göra en retur till JB (betalade 140 kr frakt för mitt instrument), dessutom finns det ingen garanti att det fungerar med mjukvarorna även om kommunikationen med DIM varit i sin ordning.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1226151
andersuw skrev:Även om DIMarna numera är polyglotta kan det ju vara så att det trots allt finns regionalt snarare än nationellt avgränsad mjukvara som gör att man inte har riktigt alla språk tillgängliga i varje DIM...
Min kamera (Canon) är väldigt polyglott (roligt ord). Den kan typ 25 språk, eller vad det är, inklusive två varianter på japanska. Men köper du exakt samma kamera i Japan så kan den japanska och engelska. Möjligen också kinesiska, men där tar det stopp. Det hjälper inte ens om man stoppar in mjukvara för svensksålda kameror, för det är samma program över hela världen. Så alla språken finns där, men det finns någon hårdvaruskillnad, antagligen en bygling till någon ingång eller något lagrat i ett fast minne, som identifierar kameran som avsedd för japanska marknaden, och då är det lögn att få fram svenska på den.

Nu har ju Canons kameror inget med Volvos bilar att göra, men det här var ett exempel på hur det kan tänkas ibland, på marknadsavdelningarna. Det kan ju vara så att det även i DIM finns språktabeller som inte innehåller alla supporterade språk som Volvo har, utan en delmängd för avsedd region i världen.

Min 2012:a har inte TFT-instrument. Det fanns inte ens att välja på då. Om jag ändrar språk i min Sensus märks det bara i centerdisplayen, inte i mätarhuset. Däremot slår det igenom om jag väljer en annan enhet på visad temperatur, eller på bränsleförbrukningen. Så miles per gallon kan jag få, men inte Fuel consumption.
Senast redigerad av 2 apersson850, redigerad totalt 0 gång.
av andersuw
#1226153
Schmoyoho skrev:Jag såg inlägget ja, men vet inte om bör och borde är något att luta sig mot här, det är ju ändå att utforska nya vatten när det gäller eftermonteringar. Ingen på swedespeed har hittills haft språkproblem med sina DIM vad jag sett, så problemet är ju i sig nytt.
Ja jag tar åtminstone delvis tillbaka vad jag först skrev. Mot bakgrund av vad jag nu vet verkar det som om DIMen inte klarar alla språk utan bara en delmängd beroende på vilken mjukvara den har.
Schmoyoho skrev:Att den återgår till någon sorts default är tänkbart. Det verkar ju krävas att man använder ett begagnat och tidigare installerat DIM när man eftermonterar vilket jag tolkar som att det behöver ha någon sorts basmjukvara installerat, det borde vara detta som utgör defaulten (inte att kinesiska är någon sorts system-default, utvecklingen sker väl mig veterligen fortfarande i Sverige?). Ett liknande exempel är de på swedespeed som monterat instrument från bilar försedda med TPMS i bilar utan detta, där har DIM gett däcktrycksvarningar.
Ja mjukvara måste finnas där och eftersom det uppenbarligen finns mjukvara som täcker lite olika språkområden finns det säkert också olika defaultvärden för språk. Förhoppningsvis blir det svenska per default om man väljer ett instrument tillverkat för den svenska marknaden.
Schmoyoho skrev:Kolla om du har kinesiska som valbart i din bil och om det isf funkar i DIM:en eller bara i Sensus, det hade varit intressant att se.
Ja jag skall kolla detta vid tillfälle.
Schmoyoho skrev:edit: vill minnas att på bilar med sensus men som kom före TFT-DIM lanserades så påverkades språket INTE i DIM av vad man valt i sensus, det skulle ju förklara varför Uninium inte kan byta i sitt DIM.
Så kan det mycket väl vara. Har själv ingen koll på detta utan vet bara att man väljer systemspråk "globalt" (d.v.s. för hela infotainmentsystemet) i min egen V70 -15.
Användarvisningsbild
av drbrain
#1226155
Är det samma DIM i 60-serien och 70-serien?

Om jag tex nu skulle vilja leta upp en till min XC70 T6, måste jag då hitta en från en XC/V70 T6.. eller 60-serie T6 funkar också?
Eller det är ingen skillnad på diesel/bensin iom att den är helt digital?
av andersuw
#1226160
apersson850 skrev:
andersuw skrev:Även om DIMarna numera är polyglotta kan det ju vara så att det trots allt finns regionalt snarare än nationellt avgränsad mjukvara som gör att man inte har riktigt alla språk tillgängliga i varje DIM...
Min kamera (Canon) är väldigt polyglott (roligt ord). Den kan typ 25 språk, eller vad det är, inklusive två varianter på japanska. Men köper du exakt samma kamera i Japan så kan den japanska och engelska. Möjligen också kinesiska, men där tar det stopp. Det hjälper inte ens om man stoppar in mjukvara för svensksålda kameror, för det är samma program över hela världen. Så alla språken finns där, men det finns någon hårdvaruskillnad, antagligen en bygling till någon ingång eller något lagrat i ett fast minne, som identifierar kameran som avsedd för japanska marknaden, och då är det lögn att få fram svenska på den.

Nu har ju Canons kameror inget med Volvos bilar att göra, men det här var ett exempel på hur det kan tänkas ibland, på marknadsavdelningarna.
Bra exempel! Fast som du indirekt indikerar är nog skälet när det gäller kamerorna att det inte skall vara möjligt för utlänningar att köpa kameran billigare på den japanska marknaden utan tvingas gå via den generalagent med monopolställning som finns på sina håll. När det gäller DIMar är nog situationen lite annorlunda. ;-)

En intressant kuriositet är att så gott som alla kameror avsedda för något annat än den asiatiska marknaden klarar av att tala svenska, trots att vi är ett så litet land och ett så litet språkområde. Det beror sannolikt på att vi tidigt utvecklade en rejäl marknad för fotoprylar, så rejäl att vi trots landets och språkområdets litenhet var av rätt stor betydelse för de japanska tillverkarna. Lite som med Norge och batteribilar just nu. ;-)

Beträffande de två olika varianter av japanska du kan välja på beror det sannolikt på att Japan håller sig med inte mindre än tre olika alfabeten: kanji (i grunden detsamma som det kinesiska alfabetet med ett tecken per ord), hiragana (ett fonetiskt alfabete för dem som inte är tillräckligt språkligt bildade för att klara alla tecknen) och katakana (som är avsett för transkribering av utländska ord). Japansk reklam är av lätt insedda skäl så gott som alltid på hiragana så det är det alfabetet man företrädesvis ser på neonskyltarna (som väl numera mest är LEDer). Troligen klarar din kamera både kanji och hiragana, båda med inslag av katakana där det behövs. ;-)
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1226161
8 mil och kinesiska = 100% provfordon.
Nästintill ständigt kineser på Hällered som testar och sysslar med diverse programmering m.m. De gör en hel del tester i provlab ute på Torslanda också. Garanterat en sån bil som gått till skrot direkt efter man är klara med den, man lägger inte ner tid på att ändra språkinställningar när man skrotar provfordon. Hade TFT-DIM:en hamnat i en liknande V60 av samma årsmodell hade man nog enkelt kunnat ändra inställningarna genom VIDA, eller så hade de anpassat sig automatiskt efter bilen man monterat instrumentet i. Men som nu, med retrofit i en bil som inte haft TFT-DIM från början, är troligen språkinställningen låst till samma som när instrumentet plockades ur.
av andersuw
#1226166
drbrain skrev:Är det samma DIM i 60-serien och 70-serien?
Säkert är det samma hårdvara. Är dock inte hundra på om mjukvaran är densamma.
drbrain skrev:Om jag tex nu skulle vilja leta upp en till min XC70 T6, måste jag då hitta en från en XC/V70 T6.. eller 60-serie T6 funkar också?
Eller det är ingen skillnad på diesel/bensin iom att den är helt digital?
Det är ju olika varvtalsgränser för olika motorer, lägre på diesel, så det måste hanteras på något sätt. Med all sannolikhet sker det med hjälp av mjukvara. Men om det är olika mjukvaror för bensin och diesel eller om mjukvaran får besked från andra styrenheter vilken motor bilen har och anpassar visningen till det vet jag inte.

Sedan måste man också se upp med skillnaden mellan automat och manuell. De två mätare som sitter ytterst, de som avser bränsle och växling, är inte en del av TFT-skärmen och kan inte byta utseende beroende på hur DIMen är inställd. Bränslemätaren är alltid densamma men hur det ser ut när det gäller växling beror på om instrumentet är gjort för en bil med automat eller en med manuell låda.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 23

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska […]

Minirecension av kina DICE

Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr ink[…]