- tor 11 jan 2018, 10:31
#1224425
Hade egentligen inga planer på att trassla med detta just nu, men i en serie svaga ögonblick råkade jag klicka hem en DIM från en skrotad XC70. Många på bl.a swedespeed har haft tur med att montera dessa digitala hastighetsmätare på äldre bilar och kompletterat installationen med att skarva in sig på MS-CAN från OBD-II-porten för att få tankmätare och växelindikator att fungera. Instrumentet ska alltså egentligen fungera plug and play och åtminstone starta men så är inte fallet för mig. Men då verkar det mest varit lite nyare bilar man eftermonterat på tidigare, ingen gammal häck som min S80.
Andra faktorer verkar vara rätt tankstorlek (dvs köpa instrument från t.ex en AWD-bil med 70 L tank om det är vad mottagarbilen har) samt att instrumentet ska ha varit monterat och använt. Båda stämmer i mitt fall. Donatorbilen är en XC70 T6 AWD 2015 och min bil är en S80 V8 AWD 2007. Bensin, 70-/80-serien och AWD med 70 L tank.
I mitt fall är instrumentet alltså heldött och jag har egentligen inga större förhoppningar om att få det att fungera, men eftersom ångerrätten är två veckor och jag tog emot paketet igår har jag lite tid på mig att klura. Har tyvärr själv dålig koll på hur datanätverken i bilen fungerar och på hur jag ska tolka elscheman m.m.
Lite bilder. CAN-signalerna på C1:5-8 är de som jag tänker ser intressanta ut.
Kablarna som tillkom iaf på 60-serien: http://i67.tinypic.com/x4n9td.jpg
Kontakten till DIM på min S80: https://i.imgur.com/gL0zhh4.png
Kontakten till DIM:en från donatorbilen, XC70 2015: https://i.imgur.com/BTDuQUJ.png
Andra faktorer verkar vara rätt tankstorlek (dvs köpa instrument från t.ex en AWD-bil med 70 L tank om det är vad mottagarbilen har) samt att instrumentet ska ha varit monterat och använt. Båda stämmer i mitt fall. Donatorbilen är en XC70 T6 AWD 2015 och min bil är en S80 V8 AWD 2007. Bensin, 70-/80-serien och AWD med 70 L tank.
I mitt fall är instrumentet alltså heldött och jag har egentligen inga större förhoppningar om att få det att fungera, men eftersom ångerrätten är två veckor och jag tog emot paketet igår har jag lite tid på mig att klura. Har tyvärr själv dålig koll på hur datanätverken i bilen fungerar och på hur jag ska tolka elscheman m.m.
Lite bilder. CAN-signalerna på C1:5-8 är de som jag tänker ser intressanta ut.
Kablarna som tillkom iaf på 60-serien: http://i67.tinypic.com/x4n9td.jpg
Kontakten till DIM på min S80: https://i.imgur.com/gL0zhh4.png
Kontakten till DIM:en från donatorbilen, XC70 2015: https://i.imgur.com/BTDuQUJ.png
Senast redigerad av 3 Schmoyoho, redigerad totalt 0 gång.