Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1224710
Schmoyoho skrev:Har tittat lite närmare på kopplingsscheman samt i min bil och kan konstatera att anslutningarna #5 och #7 saknas (de som jag tänkte koppla om till 7, 8 enligt MY14-instrumentets schema som jag misstänker är samma som från OBD-II-porten). #9 på min bil saknas på nya och är en styrström till ett relä som i sin tur är med i att styra att rattlåset går i och ur. Dvs med nya instrumentet fungerar inte mitt rattlås.

Jag nöjer mig nog med vad jag förstod av din förklaring, att nätverken skiljer sig mellan årsmodellerna.
Om jag inte fått allting om bakfoten skiljer sig de elektroniska systemen åt en hel del mellan tidiga årsmodeller och senare. T.e.x. stuvade väl Volvo om en del i CEM:en? En 07:a tror jag är ganska hopplös att försöka eftermontera en hel del av nyare utrustning i. Min 11:a är enklare men även där finns problem som man har mkt svårt att komma runt jämfört med en 12:a och nyare.

Just TFT-instrumentet kan möjligtvis funka i en 11:a, men jag tvivlar på om det är värt besväret i en 07:a.
av Schmoyoho
#1224750
ER skrev:Kan hända att den är muppig, men hellre det än nån suspekt sida och högre pris än nödvändigt pga kostnader för sidan i sig utan att man hört om dom tidigare eller har "referenser" att det faktiskt fungerar och man lägger ut 3000kr+ på detta senare för det går inte att hålla sig borta då det är sista delen i MY14+ faceliften för min del.
Menade ungefär vad andersuw skriver när jag kallar gruppen för muppig. Vilken sorts seriös verksamhet använder sig av en sluten facebook-grupp som dessutom bara består av "cockpit"-bilder på ganska mycket old news vad gäller nyheter på att eftermontera grejer. Jag tror på att de jobbar på det men det kändes inte seriöst i övrigt. Inte alls dyrt att driva en webbplats för den delen, går att göra det i princip gratis.
MarcusJ skrev:Om jag inte fått allting om bakfoten skiljer sig de elektroniska systemen åt en hel del mellan tidiga årsmodeller och senare. T.e.x. stuvade väl Volvo om en del i CEM:en? En 07:a tror jag är ganska hopplös att försöka eftermontera en hel del av nyare utrustning i. Min 11:a är enklare men även där finns problem som man har mkt svårt att komma runt jämfört med en 12:a och nyare.

Just TFT-instrumentet kan möjligtvis funka i en 11:a, men jag tvivlar på om det är värt besväret i en 07:a.
Hopplöst tror jag inte, finns ju som sagt ryssen som gjort en hel del eftermonteringar. Bl.a byggt om både en gammal S80 V8 och en XC70 till faceliftade versioner med sensus och hela paketet, TFT-DIM osv. Det är väl bara det att t.ex min bil kräver lite mer mankemang för att få det att fungera, inte plug and play som det är på nyare årsmodeller.

Hade varit intressant att få veta vad som skiljer "under huven" om du eller någon annan har någon insikt i det.
Användarvisningsbild
av ER
#1224779
Schmoyoho skrev:
ER skrev:Kan hända att den är muppig, men hellre det än nån suspekt sida och högre pris än nödvändigt pga kostnader för sidan i sig utan att man hört om dom tidigare eller har "referenser" att det faktiskt fungerar och man lägger ut 3000kr+ på detta senare för det går inte att hålla sig borta då det är sista delen i MY14+ faceliften för min del.
Menade ungefär vad andersuw skriver när jag kallar gruppen för muppig. Vilken sorts seriös verksamhet använder sig av en sluten facebook-grupp som dessutom bara består av "cockpit"-bilder på ganska mycket old news vad gäller nyheter på att eftermontera grejer. Jag tror på att de jobbar på det men det kändes inte seriöst i övrigt. Inte alls dyrt att driva en webbplats för den delen, går att göra det i princip gratis.
Hopplöst tror jag inte, finns ju som sagt ryssen som gjort en hel del eftermonteringar. Bl.a byggt om både en gammal S80 V8 och en XC70 till faceliftade versioner med sensus och hela paketet, TFT-DIM osv. Det är väl bara det att t.ex min bil kräver lite mer mankemang för att få det att fungera, inte plug and play som det är på nyare årsmodeller.

Hade varit intressant att få veta vad som skiljer "under huven" om du eller någon annan har någon insikt i det.
Gruppen är helt nystartad sen 29:e december och dom uppmanar till att posta dessa old news så dom som ligger efter i uppgraderingar postar som tokar för att fylla upp och öka intresset för sidan. Då blir det gammal skåpmat för oss som gjort dessa grejor 2-3år+ sen såsom den riktiga belysta knoppen med spakstället från MY13 vissa nu härmar med V60 Polestarknoppen som är rak kopia på den med belysta lägen från MY13 fast originalet är som oftast 1000gr snyggare än blaffig blå logga påklistrad under ytskicket.

Tror nån eller flera av dom sitter med kunskap bara anställa på Volvo kan ha men även inom programvara som lirka ut data som normalt inte syns, tänker på tempmätaren som inte kom innan TFT och dom till synes lyckats med vad jänkarna inte klarat av och den tråden på swedespeed är sen stenåldern utan framgång för bilar äldre än MY13 och kostar flis innan vi ens tänkt på tullen hit och momsen den sen smittas med.

Jag bryr mig mindre om hur det presenteras, jag bryr mig om funktionen och att det fungerar på MY08 och dom gör det enligt egen utsago utan vinst i slutändan, var vinst ett slutmål hade dom inte gått ut med det utan behållit det i sina egna bilar.

Kan dom visa att det nu fungerar i deras V70II-08 testbil så struntar jag helt i hur dom säljer det, jag hänger på under våren-sommaren för sista (vettiga)delen i MY14+ stuket och får tempmätare i huset på köpet så man slipper gå på känsla när termostaten inte fungerar som den skall nästa gång.
Många företag börjar ju som envisa hjältar i garaget och slutar i storskalig industri så inget hindrar att det säljs genom företag när det är aktuellt att rulla ut dessa till försäljning. Ljusmoduler i olika varianter för bakljusen säljs via företag(ej Vparts) som personen som tillverkar har, började i mindre skala utanför företagets verksamheten men blev för stort att hålla utanför.

Finns betydligt värre ställen med gamla 7/940 häckar med sämre attityd bland snorungar till deltagare och ren massförstörelse av gamla bra bilar där lagar och regler inte anses ha faktiskt värde utan dom SKALL brytas till egen fördel och man hittar på saker som inte stämmer för att uppnå detta, dom som protesterar/visar fakta åker ut/bannas osv.
av least
#1224784
Vet man om dessa Retro-killar kommer att leverera någon extra modul? Om ja, så kan jag tänka mig att de genererar de saknade data som de nya DIM förväntar sig. Vet man vad DIM förväntar sig från CAN, så kan man skapa detta data utifrån de sensorer och värden som redan finns i bilen, fast då i "fel" format.

Uppdatering: Jepp, det är tilläggsmoduler som ska testas.
Utan att veta mer om exakt hur dessa killar gör, så är denna filmen bra för att visa hur man åstadkommer denna typen av "hack" https://www.youtube.com/watch?v=4SgW64d_fbE

Ifall man vet vad man är ute efter, så finns det i bilens nätverk.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1224845
ER skrev:Gruppen är helt nystartad sen 29:e december och dom uppmanar till att posta dessa old news så dom som ligger efter i uppgraderingar postar som tokar för att fylla upp och öka intresset för sidan. Då blir det gammal skåpmat för oss som gjort dessa grejor 2-3år+ sen såsom den riktiga belysta knoppen med spakstället från MY13 vissa nu härmar med V60 Polestarknoppen som är rak kopia på den med belysta lägen från MY13 fast originalet är som oftast 1000gr snyggare än blaffig blå logga påklistrad under ytskicket.
O.T. men jag har den "riktiga" Polestar-knoppen med både blå Polestar-logo och blå belysning. Supersnygg om man frågar mig...

Håller med om att iaf någon i gruppen verkar ha tillgång till intern data från Volvo. Finns nästan oändliga möjligheter till att eftermontera allt möjligt om man kommer åt rätt programmeringsverktyg, men såvitt jag vet måste man jobba antingen på vissa avdelningar i Torslanda eller på Hällered för att ha åtkomst.
av andersuw
#1225049
Det går uppenbarligen att utan Volvos hjälp skaffa sig kunskap om hur bilens datanät fungerar i detalj och därigenom också möjliggöra saker som Volvo inte tänkt sig att man skall kunna göra. Exempelvis har vi en forummedlem (johnnype) som vet det mesta som är värt att veta om CAN-nätet på P2-bilarna (V70N m.fl.), särskilt de som är tillverkade före ansiktslyftningen kring MY -05, och kan göra lite vad han vill med bilar av de årgångarna. Men det är självfallet avsevärt jobbigare att tillägna sig den här kunskapen "bakvägen".
Användarvisningsbild
av apersson850
#1225176
Schmoyoho skrev:
apersson850 skrev:Jag läste tråden på swedespeed. Det är tydligen exakt som jag trodde. Sådan information som man kan se i det gamla instrumentet, typ hastighet och varvtal, fungerar, men sånt som är nytt fungerar inte. Alltså finns inte alla meddelanden tillgängliga, och det är precis vad man kan vänta sig.
Service-indikatorn är ny för digitala instrumentet och fungerar även på eftermonterade instrument trots att det är något som inte fanns förut. Jag vet inte hur t.ex power-mätaren fungerar men t.ex beräknad last är ju en parameter som redan finns i ECM så det känns ju som att det inte borde vara något problem att visa det.
Det beror helt på hur DIM beräknar värdet som den vill visa. Det kan lika gärna vara så att det finns en del av den informationen som den vill ha tillgänglig att abonnera på, från någon annan styrenhet, men inte allt. Eller så ska den ha data i något annat format, som man tillfört som funktion i senare modeller, för att supportera visningen av det här värdet i instrumentet.
En annorlunda visning av servicetillfällena kan då vara baserad på information som fanns redan tidigare, bara visas i ett nytt format.

CAN-system fungerar rent allmänt så, att de noder som finns på bussen har två olika sätt att ge ifrån sig data. Antingen läser man ett dataobjekt när man är intresserad från önskad nod (RDO). Då kollar man när man vill veta om det hänt något. Skrivning till noden fungerar på motsvarande sätt.
Eller så prenumererar man på data från en viss nod (SDO). Då skickar noden information när värdet ändrats, eller med ett visst tidsmellanrum, beroende på hur den är funtad. Men om det inte finns stöd för att läsa eller prenumerera på en viss sorts information, så kan man inte lägga till exempelvis visning av denna data. Den existerar helt enkelt inte. Ibland kan man räkna ut den från annan information, men det är inte alltid det går.

Det finns ju en del "fuskmoduler" som tillför nya funktioner, typ värmarstart via fjärrstyrning eller fjärrstängning av bagageluckan. De fungerar så att den som gjort den snokat reda på vilket meddelande som skickas i bilen när den önskade funktionen ska ske. Sen stoppar fuskmodulen in detta meddelande i nätverket, som om det hade uppkommit på vanligt sätt, och simulerar därmed att någon tryckt på knappen där bak för att stänga luckan. Modulen som prenumererar på meddelandet tycker det ser lika bra ut som det brukar göra, och utför kommandot, trots att meddelandet egentligen kom från en falsk avsändare.
av mbc
#1225185
Idag var det lite roliga inlägg på retros facebooksida, tydligen finns det en rysk firma som har en färdig lösning som funkar till alla 08-13.

http://vespervolvo.ru
Citerar vad ryssen lagt ut på v70ii owners facebooksida
"Good day! Hello to all Volvo lovers from Russia. I am the CEO of the company Vesper Volvo. We are the inventors and manufacturers of module for connection of TFT Retrofit for all cars Volvo p3 platform with the release of 2006. until we have a reliable partner in Sweden, yesterday sent the first batch of adapters in Sweden, and the people whom they were sent have not yet received them, said that their development. Today we will recall the parcel. Very funny situation. I think everyone should know the truth. I'm not going to name names and post links, I think anyone should know who it was. Sorry for bad English, I use translator."

Citerar från ryssens facebooksida.

"Our company offers an exclusive improvement for your Volvo: installation of TFT panel VOLVO sample 2014, in VOLVO cars of the 2006 - 2013 model years.
Models which the service is available for: S60, V60, XC60, S80, V70, XC70 2006-2013 model years.
The installation of the new Volvo dashboard will update your interior to the latest Volvo model years. Also, it will add more informativeness - you will be available for such information as displaying engine temperature, economizer, etc."

Videos and photos:
https://a.d-cd.net/b45e4b1s-960.jpg





Drive2 blog: https://www.drive2.ru/o/VESPERVOLVO
E-mail: [email protected]
Website: vespervolvo.ru
Facebook: https://www.facebook.com/vespervolvos/
Instagram: https://www.instagram.com/vespervolvo/
av daekol
#1225246
Om man kollar vespers instagram där verkar det ju vara möjligt att byta interiören till MY12 också med nya skärmen i mitten och allt. :o
av andersuw
#1225255
@apersson850

Så vitt jag vet funkar CAN generellt så att mottagande nod censurerar beroende på initiala instruktioner från CEM som i sin tur härrör från carconfig. CAN är således en typ av "broadcast system". Om mottagande nod inte har order att lyssna lyssnar den inte. Om den har order att lyssna gör den det.

Har du någon annan idé om hur detta fungerar?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 23

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Leasing bildäck

Hej, Jag och min sambo har leasat bil och lä[…]