Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#1227351
Schmoyoho skrev:
apersson850 skrev:Jag fick det att fungera i lördags. Men lat som jag är köpte jag en XC70 2016, för den har displayen från början... :D
Snabbaste sättet att facelifta en XC70: byt XC70. Tack till dagens tipsare, vi skickar två biobiljetter :) (Personligen lite besviken på att det inte blev någon naturlig död vid 50000 mil som för din 854 då jag gillar all historier jag fått höra om den bilen)
Det vet vi inte än. Jag har inte bytt, bara köpt en till. Den "gamla" XC70:n är ju bara påbörjad. 24000-milaservice nästa vecka.
av Uninium
#1227792
Fick mitt 3e DIM idag och denna gång från en V70 T4 men icke, det tänder inte ens upp. Varför kunde inte första DIM varit på svenska..

Tror fan jag kör vidare med kineshuset, man vet ju ändå vad symbolerna i färddator betyder.

Och kommer det upp nått konstigt meddelande så får jag översätta med mobilen, eller så köper jag en adapter av ryssen.

Var också in på Volvo och frågade om dom kunde lägga in svenska om dom får mätarhuset löst, men det går inte.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1229074
Efter att nu ha åkt XC70 med TFT-skärm i hundra mil, som omväxling till min "gamle" med vanliga instrument, så kan jag konstatera att det är inte värt något jobb att byta till skärmen om man har det vanliga instrumentet. Så mycket roligare var det inte.
av Uninium
#1229082
apersson850 skrev:Efter att nu ha åkt XC70 med TFT-skärm i hundra mil, som omväxling till min "gamle" med vanliga instrument, så kan jag konstatera att det är inte värt något jobb att byta till skärmen om man har det vanliga instrumentet. Så mycket roligare var det inte.
Alla är vi olika,jag tyckte det vart ett lyft. Monterade tillbaka gamla en sväng och fick Flashbacks till tiden man körde 240 Bild
Användarvisningsbild
av apersson850
#1229112
Visst är vi olika. Det var därför jag redovisade min åsikt, efter att nu noga ha utvärderat alla teman som finns under ca 100 mils körning.

Skyltigenkänningen var bra att ha ibland, men den finns mig veterligt även i det traditionella instrumentet, bara man har ny bil nog. Så den i sig är inget argument. Vid andra tillfällen var skyltigenkänningen snarare sämre, för den lät sig luras av skyltar på vägar som vi inte skulle köra på. Då är hastighetsvisningen i min navigator bättre, under förutsättning att kartan stämmer med verkligheten. Vilket den oftast gör, men inte alltid.
av andersuw
#1229118
Skyltigenkänningen har ju som du påpekar inte direkt med instrumentet att göra. Men nog tycker jag den fungerar långt mycket bättre än hastighetsvarning via navigator, som enligt min erfarenhet väldigt ofta visar fel därför att gällande hastighetsbegränsning inte längre stämmer med kartdata. Det händer förvisso ibland att skyltigenkänningen (RSI) missar den också, närmare bestämt på just det sätt du anger (att den läser en skylt på en väg annan än den man färdas, eller avser att färdas, på). Men missarna är enligt min erfarenhet långt mycket färre än med hastighetsvarning via navigator. Man kan så gott som alltid lita på att RSI ger rätt uppgift.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1229121
Är det normalt att den slocknar efter ett tag? Passerade vi en skylt på motorvägen så visade den förstås 110, men efter några kilometer var det släckt, till nästa skylt passerades. Vilket kunde ta ett tag, för ofta sitter de på påfarten, inte ute längs motorvägen. Nu är det ju rätt ofta det är samma överallt på motorvägen, men det varierar åtminstone mellan 110 och 120, och ju närmare Stockholm man kommer, desto oftare är det något annat, även på motorvägarna.
av andersuw
#1229172
Nä det är inte normalt sett utifrån hur det funkar på min V70 -15. Så vitt jag kan minnas visar systemet alltid den hastighetsbegränsning den senast såg, även efter att bilen stått parkerad och man startar om. Men man kan ju aldrig så noga veta om Volvo ändrat utformningen till MY -16. I så fall en förändring till det sämre tycks det mig.

Bortsett från att systemet inte är tillräckligt intelligent för att bortse från skyltar som står på "fel väg" är det ganska klyftigt så vitt jag kan bedöma. Exempelvis bryr det sig inte om de skyltar på tyska Autobahn som bara är tillämpliga vid väta ... om det inte får signal om att det är blött (t.ex. via regnsensor; vet ej exakt hur systemet funkar i det avseendet). Inte heller bryr det sig om hastighetsbegränsningar som bara är tillämpliga för lastbilar.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1229178
Jag uppfattade det som att hastighetsvisningen i den här bilen har något slags timeout. Har man kört en viss sträcka, eller om det är tid, efter den senaste läsbara skylten, så slocknar informationen.

Enligt den där lilla boken bryr den sig mycket riktigt om skyltar som gäller vid väta enbart om torkarna är igång.
av andersuw
#1229196
Glömde i hastigheten säga att RSIn i min bil reagerar som förväntat på skylten "hastighetsbegränsning upphör" i länder som har sådana skyltar, d.v.s. ingen hastighetsbegränsning visas efter att man passerat en sådan skylt. Men i Sverige kan jag inte påminna att jag sett att den plötsligt slutar att visa gällande hastighetsbegränsning därför att det gått för lång tid sedan den såg till en skylt senast.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 23

Kollat säkringarna under handskfacket? :[…]

Startmotor byte

Det är möjligt att dem gör, vill he[…]

Gissningsvis så är det en kloss som r&o[…]

XC90 eller V90CC

Jag köpte en V90 CC i maj 2023, som ersä[…]