Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rolle85
#1224216
Jag har en V70 från 2009. Den har inbyggd telefon och AUX men inte blåtand. Går detta att själv eftermontera? Hur har ni lost det?
mvh Henke
Användarvisningsbild
av ER
#1224244
Vad jag vet så finns det två lösningar, men kan finnas flera.
Dels Vparts som dock har nackdelen att du då tappar AUX om man tolkar monteringen som jag gör då AUX ersätts med BT.
Dels den som jag har och är Volvos egen lösning med USB och IPod kabel specifikt. På IPodkabeln sitter en Tune2air WMA1000 BT Music Interface Adapter inköpt via ebay alt amazon när det begav sig. Fick tag på kablarna och enheten man monterar dolt under mittkonsolen via snubbe som antagligen jobbar på demontering och betalade en spottstyver av nypriset för delarna som inte är billiga om dom finns som nya. Fördel är att AUX inte påverkas, man får USB så man kan ha med sig hela musiksamlingen på USB sticka samt BT alt styra Ipod/Iphone modell äldre via rattknapparna. Nackdel är i normalfallet två lösa kablar i mittfacket då det var först senare det blev fast USB kontakt i facket, eller en kabel då jag var lat och dolde BT enheten med tillhörande Ipodkabel under mittkonsolen och det är lite pyssel att få igång detta då det krävs mjukvara i bilen för enheten som styr USB/Ipod kabeln så det var dyrare än dom 400kr "3min fullösningen" från Vparts kostar.

Med V70 2009 antar jag du postat i fel delforum eller så antar jag bara fel och du har gamla V70N som slutade tillverkas 2007 och då är mitt svar inte relevant då den gäller den nyare P3:an.
av monza
#1224257
Jag har en sådan här https://www.kjell.com/se/sortiment/mobi ... -mm-p94775 i min 2009:a. Ansluter den mot mobilens blåtand för att köra tex Spotify, ljudbok etc. Dock så styr du inte det med bilens knappar.

Jag har från fabrik usb, aux o telefon-blåtand
Senast redigerad av 1 monza, redigerad totalt 0 gånger.
av Rolle85
#1224311
Tack ska ni ha, delen från vpsrts verkar smidigast. Kan nån bekräfta att man förlorar Aux anslutningen om man kopplar om med vparts kittet?

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]