Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
#1223366
Hej

Hur fungerar det med fjärrstart av värmare på de senare V70/XC70 bilarna, måste jag ha VOC för att kunna fjärrstarta med "nyckeldosan" ?

/M
av andersuw
#1223376
Nej för det behövs inte VoC. För att fjärrstarta värmaren med bilens vanliga fjärrkontroll behövs bara mjukvara. Men räckvidden blir rätt begränsad. Bara 20 meter med den vanliga femknapparsfjärren och bara 100 meter med sexknappars PCC. Detta gäller vid fri sikt. Är det grejer emellan blir det förstås ännu kortare.

Därutöver erbjuder Volvo också en fjärrstart med annan fjärrkontroll än bilens reguljära, liknande den som finns till P2-bilarna (V70N m.fl.). Inte heller den kräver VoC men däremot både hård och mjukvara. Räckvidden blir lite bättre: 600 meter vid fri sikt.

Slutligen finns också diverse tredjepartsalternativ, t.ex. de jag länkar till nedan varav en ger möjlighet att starta värmaren via telefon/SMS.

http://www.autopluginstore.com/en/volvo/v2/index.html
av Gizzmo82
#1223668
andersuw, har du nærmere info om hva slags mjukvara som må legges inn for å få dette til å virke?
Har vært i dag å spurt på det lokale Volvoverkstedet, men de kunne ikke finne noe. De mener at det må fysisk kobles opp ny styring til en ekstra fjernkontroll.
Hvilke årsmodeller er dette mulig å gjøre dette på? Jeg har en MY08
av andersuw
#1223746
Enligt vad jag kan se i Volvos tillbehörsweb finns den rent mjukvarubaserade lösning där man kan fjärrstarta värmaren med hjälp av bilens vanliga fjärrkontroll först fr.o.m. årsmodell 2012. För tidigare årsmodeller finns bara de andra alternativ jag nämnde (plus VoC med app från MY -12 och via SMS från MY -11).

Om jag var i dina kläder skulle jag nog i första hand kika på det tredjepartsalternativ jag nämnde, som jag misstänker kan vara både billigare och bättre än Volvos fjärrstart (den med separat fjärrkontroll). Jag har själv en GSM-baserad tredjepartslösning för att fjärrstarta värmaren i min V70 -02 och är väldigt nöjd med den.
av mortimer
#1226266
Härmar föreg. inläggare något.

Jag är intresserad av en Autoplugin ifall någon har till salu som kanske sålt sin bil eller plockat den innan bilen gått på skrotning.

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]