Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1238804
Ja fy det låter inte kul! Är ju liknande som vi har med vår bil! Blir vansinnig på bilfan! Haha.. och köpte den i oktober så har inte ens haft den länge. Är inte lätt att låna bil av andra heller. Fan bilen ska ju bara funka! Inne på rejmes har dom bytt båda lamdasonderna, kollat spridare och tändstift!! Bilen har bara hackat lite fram tills nu då den precis som din tappar kraft ibland en stund. När det var minusgrader så gick bilen perfekt! Har bokat tid till rejmes igen nu den 26. Men tvivlar på att dom kan hitta felet!! Har också funderat på att slänga i rening i tanken, men har inte fått tummen ur! Får se vad dom gör åt detta på rejmes! Ska uppdatera när jag haft inne bilen igen! :D
Användarvisningsbild
av apersson850
#1238851
sandraabinger skrev:Fan bilen ska ju bara funka!
Visst är det bäst så, men man får inse att en bil är en rätt komplicerad maskin. Maskiner krånglar ibland.
av Nonzenz
#1238894
Tsarh skrev:Hej!
Har samma problem med min V70 -08 Flexifuel (~14000 mil). Alla tips mottages med värme eftersom verkstaden "inte hittar några fel" :evil: .

Allt började med att den hackade lite vid färd och hade svajig tomgång, varningslampa med motorsymbol tändes och bilen hänvisade till fel med avgassystemet. Sen startade den inte alls en dag. Bärgades till verkstad som bytte tändstift och sen gick den bra i några dagar.
Då återkom svajande tomgång vid start, men det stabiliserades efter ett par sek. När man kört i kanske 1 minut så hackar den mycket samt tappar kraft, även om man trycker på gaspedalen. Men sen efter en liten stund av frikopplat rullande så är det som att något hoppar till och så går den som en klocka igen. Däremot efter ca 10 min färd så dör motorn helt om man kopplar ur vid färd, tex inför rödljus. Inlämnad igen för felsökning, men de får inte fram några felkoder och den funkar utmärkt vid start då den stått inne i garaget.
Vi fick tips om att inte tanka etanol (har vi inte gjort på 5 år) och köra i k-sprit samt 98 oktan. Vi tankade upp med 98 och drog i en k-sprit och har kört i en dag. Den har stått i frostfritt garage, men idag startar bilen inte ens, den hackar på startmotorn men inget mer.
:(
Har samma motor i en Ford S-max. Alldeles nyligen hade jag liknande symptom och då var det övre lambdan.
Den är ju med och läser av i realtid vilken bensin/etanol-blandning som körs.
När den då inte fungerade riktigt blev också avläsningen fel. I alla fall på Forden gick den då över till ett default-läge på 50/50 bensin/etanol. Har man då bensin i tanken så surar den ner.
Om lambdan är dålig bör en mekaniker kunna se det på realtidsdata från OBDn.
av Tsarh
#1243467
Liten uppdatering. Efter några dagars tankeverksamhet så bärgade vi bilen till annan verkstad. De har felsökt och lämnat kostnadsförslag på byte av bränslepump. 16 laxar ska de ha för det :shock:
Dessutom tömmer de tanken (som är i princip full) och så ska den fyllas igen till självkostnadspris. Borde man inte kunna återvinna istället?
Det är inte ens säkert att det löser felet. Suck och stön. Lite rådvill om man ska genomföra reparationen eller ej...
#1243556
Tsarh: det låter ju inge vidare att dom ska testa att byta bränslepumpen! Jag har ju dock funderat med på om det kan vara den det är fel på!.. hade inne min på verkstad förra veckan. Då byttes en sprucken vevhusventilationsslang samt en packning till spridare.. resultatet blev en bil som gick sämre!!! Och det fick jag betala 4800 för... körde tillbaka den till verkstaden i onsdags. Idag hade dom hunnit ta in den, testade bränsletrycket men det var bra på vår Volvo!! Jag kommer ju bli galen på riktigt om dom inte hittar felet ...
av Tsarh
#1243570
Jag ringde och ställde några kontrollfrågor innan jag sa ja till reparation. Dels sa de att man max betalar 4000kr i felsökningskostnad totalt. Om det inte är fel på bränslepumpen så felsöker de vidare och jag betalar inte för bytet av pumpen utan för den reparation som lagar bilen. Just nu funkar inte pumpen sa han, så om det är fler fel kommer det visa sig senare...
Bensinen var däremot körd :(
Jag hoppas det går bra för dig sandrabinger.
av Tsarh
#1243905
Nu har verkstaden lagat bilen. Primärt har de bytt bränslepumpen. Den skapade ju följdfel då vi getts rådet att köra så de har även behövt byta olja, lambdasond samt rengjort tändstiften.
20 glada laxar senare :-( :-o :-/ så ska bilen hämtas imorrn.

Håller tummarna att den går bra och länge.
Hur går det för din bil Sandra?
XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Jag har också Care by volvo men har aldrig f[…]