Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sandraabinger
#1222998
Hejsan!
Har en Volvo V70 2.0 Flexifuel -08 som jag köpte för 3 månader sen. Efter knappt en vecka märker jag hur den börjar rycka någon gång ibland. Det eskalerar och ett par veckor senare så får jag lämna in den på Rejmes. Dom byter bakre lambasond som kommer upp som felkod. Men den rycker samt tappar kraft och dör. Går dock att starta igen så kör tillbaka den till rejmes. Då byter dom främre lambasond då den kommer upp som felkod. Visar sig att en annan verkstad har satt in fel lambasond främre. Allt frid och fröjd. Men kände nästan direkt att det kom något enstaka ryck efter detta, och det känns som att det rycker mer och mer nu. Lämnar inte in bilen igen, har redan lagt en halv förmögenhet på de bytena. Så jag frågar er vad ni tror att det kan vara? Spolare och tändstift var bra. Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1225229
Är den köpt på bilfirma? Då har du kosumentköplagen på din sida.
Kan vara tändstift/spridare/insprutning.
Fel som visar sig inom sex månader efter att du tagit emot bilen ska anses ha funnits vid köpet, om inte säljaren kan motbevisa det
.
Företaget ansvarar för fel som fanns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig. Ett fel som visar sig inom sex månader antas ha funnits där från början om inte företaget kan bevisa att felet inte är ursprungligt. Efter sex månader är det du som ska bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan.
https://www.hallakonsument.se/tips-for- ... lhandlare/

https://www.hallakonsument.se/klaga-ang ... tkoplagen/
av Rådlös
#1230126
Rycker det stort och mycket, eller är det bara små ryck? Det är så att när AC'n kopplar till och från kan man känna små ryck. Om man lyssnar noga kan man höra ett litet "pling" samtidigt. Om du stänger av AC'n kan du ju jämföra om det rycker då.
Men glöm inte att sätta på AC'n igen när du har testat klart, för den mår bäst av att vara tillkopplad. Om man inte använder den torkar det i kompressorn och packningar och tätningar spricker och börjar det så småningom att läcka köldmedium. Oljan i kompressorn smörjer packningarna så att dom håller sig fräscha.

OBS! Detta motsäger ju inte att du kan ha haft problem med Lambdasonderna, men eftersom dom är utbytta till nya och rätt sort nu så vet du ju att det inte beror på dom i alla fall.
#1235275
Tack för tipset men har faktiskt testat att stänga av ACn en kort stund. Men den hackade ändå ☺️.. något jag har märkt nu dock är att den hackar inte alls när det är några minusgrader ute. Säger det dig något?
av Rådlös
#1235297
Njaeeäää. Det enda jag kan komma på är gasspjället, men det är lite långsökt för det brukar märkas på att det inte finns någon tomgång. Antingen rycker och hackar motorn på låga varv eller så stannar den helt enkelt.
Jag har en lika dan bil som du. Byter du bränsle ofta eller håller du dig till ett och samma bränsle hela tiden? Du vet väl om att man måste låta motorns styrenhet adaptera om man byter bränsle? Det är tämligen enkelt att göra, men mycket viktigt att det blir gjort om man byter bränsle. Om man inte låter motorn adaptera så kan den mycket väl få sådana tendenser och yttringar som du beskriver.
Och i sammanhanget: Om någon bekants bekant eller bilmek, vem som helst, säger att du bör byta bränsle emellanåt, så lyssna inte på det. Det är bara trams och dravel från någon, några som inte vet. Jag har inom kort kört min bil i 8 år på enbart E85. Det har gått felfritt förutom att mitt gasspjäll behövde göras rent för ett par år sedan. Men det berodde inte på E85, det felet drabbar även bensinbilar!
av Daniel73
#1235321
Felkoder på lambda brukar orsakas av tjuvluft.
Ganska ovanligt att dom faktiskt går sönder.

Jag hade granskat vevhusventilationens vacuumslangar och insugets packningar.
Ha bilen på tomgång och peta på slangarna och spraya med startgas.
Mycket vanligt problem när samma motor sitter i en Ford.

Läckande grenrör kan ge orimliga lambda ärden men brukar inte orsaka ryckig gång.
#1235550
Rådlös: aha okej! Jag har haft i bensin hela tiden, förra ägaren med. Så det är ju inte problemet då! Men gaspjället har jag med funderat på. Får kika på det! Tack!

Daniel73: tack så mycket för tipsen! Ska kika på det!
av Tsarh
#1236766
Hej!
Har samma problem med min V70 -08 Flexifuel (~14000 mil). Alla tips mottages med värme eftersom verkstaden "inte hittar några fel" :evil: .

Allt började med att den hackade lite vid färd och hade svajig tomgång, varningslampa med motorsymbol tändes och bilen hänvisade till fel med avgassystemet. Sen startade den inte alls en dag. Bärgades till verkstad som bytte tändstift och sen gick den bra i några dagar.
Då återkom svajande tomgång vid start, men det stabiliserades efter ett par sek. När man kört i kanske 1 minut så hackar den mycket samt tappar kraft, även om man trycker på gaspedalen. Men sen efter en liten stund av frikopplat rullande så är det som att något hoppar till och så går den som en klocka igen. Däremot efter ca 10 min färd så dör motorn helt om man kopplar ur vid färd, tex inför rödljus. Inlämnad igen för felsökning, men de får inte fram några felkoder och den funkar utmärkt vid start då den stått inne i garaget.
Vi fick tips om att inte tanka etanol (har vi inte gjort på 5 år) och köra i k-sprit samt 98 oktan. Vi tankade upp med 98 och drog i en k-sprit och har kört i en dag. Den har stått i frostfritt garage, men idag startar bilen inte ens, den hackar på startmotorn men inget mer.

Har lusläst forum och det verkar som att det kan lösa sig med STP/Red line, eller hitta en bilmek som kan felsöka på riktigt. Verkar som att det kan vara spridare eller gasspjäll?

Jag blir helt knäpp på bilen! :(
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]