Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av monza
#1220089
apersson850 skrev:På grund av den här tråden körde jag hemifrån idag utan att ha använt värmaren i förväg. Jo, man får offra sig för vetenskapen...
Jajamen. Det är hjältar som du som för utvecklingen framåt. :-)-)

Hur mätte du temperaturen?
Jag stör mig duktigt på att inte ha en tempmätare i bilen som jag åtminstone kan se om mätaren avviker från normalbilden. Köpa en ir-mätare känns ju sådär.
Jag har därför funderat på en sådan här https://www.ebay.com/itm/Bluetooth-Mini ... wSDE8bRn_Q för att i alla fall lite enklare kunna läsa av vattentemperaturen och när dax att byta termostat? Det är väl typ lika som TS mätte med?

(Jag mätte min motoroljetemp i en 9000 2,3T och blev obehagligt förvånad över hur många mil det kunde ta innan den kom upp i schysst arbetstemperatur, men det är en annan, om än kanske viktigare fråga)

Mvh
Användarvisningsbild
av apersson850
#1220098
Jag mätte med Bluetoothadapter i OBD II och appen Torque i telefonen.

När jag hade min 744 GLT 16 valve konstaterade jag att det krävde 30 km på motorväg för att få upp oljetemperaturen till normal nivå, efter kallstart på vintern. Detta var ju ett tag sedan, så jag minns inte exakt hur kallt det var utomhus då, men det var minusgrader. Att jag kunde se detta berodde på att min 744 hade jag utrustat med oljetrycksmätare, och den var inte nere på normalt tryck förrän oljan var varm.
Kylvätsketemperaturmätaren visade normal temperatur efter 5-6 km. Det är också den sträcka jag behövde köra för att tempmätarnålen skulle nå normal nivå på min 854 Turbo, när jag körde samma sträcka som jag gjorde i morse med XC70 D5. Fast med den tog det då 12 km. Det är rätt stor skillnad på diesel och bensin i det här avseendet.
av monza
#1220106
Bra, då blir det ett inköp av en sådan. Verkar ju kosta nästan gratis utomrikes.

Det kan jag tro, för med BMW E34 M5 3,6-motorn tog det över 5 mil landsväg på vintern...
av Knota
#1220178
Tack för input!
Bra för alla trådläsare att veta hur det BORDE vara.
Igår beställde jag tid för byte av termostaten, men bytet blir ju inte förrän nästa år.
Min OBD-läsare är en Vgate iCarII. Kostade några hundra på nätet.
Den som monza länkade till kan nog ungefär samma, fast till en lägre prislapp.
Återkommer med resultat efter bytet.
av oldtimersmc
#1221131
Låter dessvärre som att du har ett pajat termostat, djävligt tråkigt jobb att göra själv och dyrt som fan att leja bort.
En skitkonstruktion som till råga på allt sitter riktigt djävla dumt till.
av monza
#1221135
Knota skrev:Tack för input!
Bra för alla trådläsare att veta hur det BORDE vara.
Igår beställde jag tid för byte av termostaten, men bytet blir ju inte förrän nästa år.
Min OBD-läsare är en Vgate iCarII. Kostade några hundra på nätet.
Den som monza länkade till kan nog ungefär samma, fast till en lägre prislapp.
Återkommer med resultat efter bytet.
Ja, jag har beställt en obd II för en trettiofemkrona från byn i Kina som sätter ihop dom, typ. :)

Är det lika illa på en 2,5FT att komma åt att byta? Såvitt jag ser så sitter den på vänster sida frampå motorn, en bit ner..?

Mvh
av oldtimersmc
#1221261
monza skrev:
Knota skrev:Tack för input!
Bra för alla trådläsare att veta hur det BORDE vara.
Igår beställde jag tid för byte av termostaten, men bytet blir ju inte förrän nästa år.
Min OBD-läsare är en Vgate iCarII. Kostade några hundra på nätet.
Den som monza länkade till kan nog ungefär samma, fast till en lägre prislapp.
Återkommer med resultat efter bytet.
Ja, jag har beställt en obd II för en trettiofemkrona från byn i Kina som sätter ihop dom, typ. :)

Är det lika illa på en 2,5FT att komma åt att byta? Såvitt jag ser så sitter den på vänster sida frampå motorn, en bit ner..?

Mvh
Då lär det inte vara några problem, på diesel 5:an där sitter den under 5:ans avgaspipa så det går inte ens att se fanskapet går knappt att se den med en spegel när man rivit bort halva motorn :evil:

Kolla så att inte kylfläkten går som ett jetplan inte ovanligt på dieselsnurrorna och då så är det en tempgivare som har slutat röka...
av daekol
#1221329
Fan jag måste nog byta min termostat också. :cry: Körde 4mil och när tempen nådde 76 grader så verkade termostaten öppna och tempen gick ner till 60, sen pendlade tempen mellan 60-70. För på diesel skall väl termostaten öppna vid 92 grader?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1221390
På min D5 så stiger temperaturen till ungefär 92°C innan termostaten öppnar. Sen sjunker den till kanske 84°C, eftersom allt vatten i kylaren fortfarande är kallt då. Så här års runt nollan. När det cirkulerat runt lite så temperaturen jämnat ut sig ligger den sen på 88°C vid normal belastning. Sjunker några grader om jag släpper helt i längre nedförslut. Variationen vid jämn belastning, typ landsvägskörning med farthållare, är inte mer än 87-89°C.
Att komma upp i rätt temperatur tar inte mer än en mil, när extravärmaren står på automatik. Dock kan det ta längre sträcka om jag kör utan värmaren igång. Hittills har jag aldrig sett mer än 20 km körning, men jag har nog inte provat i kallare väder än -10°C.

Så här fungerar det efter 24000 mil, och har gjort från början, så det är i det närmaste hundraprocentigt säkert att det här är "normalt" beteende.
av Knota
#1222849
Termostaten bytt, det enda som hände var att plånboken blev tom(mare).
Körde en runda nu efter jobbet. Först 50km 100 o 110-väg. Plockade platta paket på IKEA.
Körde 78 km 100-110-väg, vände och körde ytterligare 43 km 110-väg.
Cirka 10 min efter IKEA-rundan kom tempen upp i 82 och sjönk sedan till 77.
Där höll det sig i ca 30 min (76-77-78) steg till 81 och sjönk sedan sakta till 68, steg till 70.
Vände hemåt, temp sjönk till 68 och steg sedan sakta men säkert till 81 och sjönk sedan igen till runt 70 där det höll sig tills jag var nästan hemma.
Bägge fläktarna gick lite granna när jag kom hem.
Ideer?
Köpråd

Hej jag funderar på att köpa en ny bil.[…]

Dörrlås V-fram

Hej. Kolla kabelhärvan mellan karossen och d&[…]

Köpråd V60 etanol

Köp en nyare Saab istället, fullt med 9-[…]

Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]