Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
#1223123
Om du tänker dig i höjd med navet på fläkten som du ser på bilden och sedan rätt in mot blocket, en gråaktig snabbkoppling till givaren som sitter rätt in i blocket fäst mad en stålbygel som du drar rakt upp sen kan du bara dra den rakt ut och sedan trycka in den nya.
av oldtimersmc
#1223126
snepo skrev:
Knota skrev:Plockade bort luftburken men såg inget.
Måste man under bilen för att se tempgivaren?
Sitter en grov slang längre ner. Den tog jag bort,där i blocket sitter den. Om du står framför bilen. Ungefär mitt på motorn,långt ner sitter den.
Ovanför startmotorn har jag för mig.
av Knota
#1223143
Såg att ni köpt på Skruvat, men jag hittar den inte där.
Är det OEM 30650752?
av Knota
#1223151
Hittade under Ford. Ska inte passa min bil om man kollar med reg-nr, men det står V70III i texten...
Skruvat Art: 86203, är det den ni köpte?
av Wigenmark
#1223184
Även om fläktarna går så ska ändå motorn bli varm som det är termostaten som bestämmer när vattnet ska släppas ut o kylas..
Kan ta längre tid om fläkten går
av oldtimersmc
#1223197
Knota skrev:Hittade under Ford. Ska inte passa min bil om man kollar med reg-nr, men det står V70III i texten...
Skruvat Art: 86203, är det den ni köpte?
Japp det är den, läs även sidan 10 i tråden jag tipsade om så får du mer tipps.
Åk till biltema och skaffa en sån tång som jag beskriver där, du kommer att bli glad över att ha den...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1223378
andersuw skrev:Är det någon som har full koll på hur varm kylvätskan egentligen blir på moderna Volvodieslar, med frisk termostat, när det är runt nollgradigt ute och man har kupévärmen inställd på att hålla normalvarmt? Och hur lång tid det tar att nå dit under si eller så körförhållanden?
Vid försiktig landsvägskörning kan man köra i timmavis utan att termostaten behöver öppna vid 88 grader. Kupevärmen tar lika mycket värme som motorn producerar och man kommer aldrig till 88 grader.

Gör man en fullgasrepa genom alla växlarna däremot far tempen upp över 88 grader och termostaten öppnar efter några sekunder.

Så svaret är att det tar mellan 25 sekunder och en evighet beroende på körstilen :D
av Knota
#1225212
Tempgivaren bytt. Blev ingen skillnad.
Körde en känd rallysträcka här i närheten nu ikväll, "inspirerad körning" med automatlådan i S, -1gr ute.
Stannade halvvägs, tempgivaren visade 68gr o fläktarna gick. Maxade sedan 76gr på vägen hemåt.
Tog mig ut till motorvägen o körde 8 mil på den, 120-130km/h.
Kupétempen nerdragen till 14gr och extravärmaren på auto. Tempen maxade 83 vid vändningen halvvägs.
Gick ner till 78gr och jag drog igång värmen, temp sjönk till 73gr så jag stängde av den igen tills jag var nästan hemma. Drog på värmen till 21gr som jag brukar ha den, kylvätsketempen sjönk typ 3 gr men steg till det den var innan relativt snabbt, 78gr.
Som jag ser det har bilen inga problem med att värma kupén, tempen i motorn sjunker tillfälligt då kall vätska kommer från värmarpaketet, men stiger snart igen. Det känns inte rätt att inte nå upp till termostattemp, 90gr.
Extravärmaren får jobba livet ur sig.
Vad kan vara fel, mer än att kylfläktarna går när dom inte ska?

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]

Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men dett[…]

Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png

Leasing bildäck

Om det gått till så är det ren st[…]