Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knota
#1225306
@Cox: Nej, vad jag har sett så startar fläktarna direkt jag startar bilen och går sedan tills jag stänger av bilen, kall motor spelar ingen roll. Detta gäller alltså nu, med utetemp runt nollan.
@svergie2: Det är fullt möjligt att det finns en skada/oxid på kablage/anslutningar som gör att det blir så här.
Vad jag kunde mäta på tempgivaren innan montaget var att det verkar vara ett NTC-motstånd 1,8Kohm vid +25gr.
Om det vore en skada på kablaget (färre kardeler) skulle motståndet öka vilket mottagaren av tempen skulle tolka som att givaren var kallare än den egentligen är. Om det är kortis till jord på den kabel som går till givaren skulle mottagaren kunna tolka det som om givaren är varmare än den egentligen är. Vilken av givarna (termostat eller kylvätsketempsensor fram på motorn) är det som presenteras i OBD-uttaget?
Och vad styr fläktarna?

Så här ser det ut vid byte av kylvätsketempsensorn.
MINI20180113_110209.jpg
MINI20180113_110209.jpg (1.45 MiB) Visad 288 gånger
MINI20180113_110630.jpg
MINI20180113_110630.jpg (1.19 MiB) Visad 289 gånger
Tillverka gärna en pytteliten krok att dra ur gamla o-ringen med om den inte följer med givaren ut, INNAN byte.
Bli mindre glykol på marken så... :roll:
av daekol
#1225386
Märker att mina fläktar går också trots kall motor. Kanske inte är termostaten då utan tempgivare?
av Knota
#1225401
Både termostat och tempgivare är bytt på min, och det har som sagt inte hjälpt.
Fläktarna går trots att dom inte borde (kall motor), kanske den ena ska gå om AC står på Auto?
Har inte hittat någon förklaring än. Om bilen märker att den inte är varm borde väl extravärmaren fixa det?
Kanske är bilen varm men informationen från givaren som presenteras ( i OBD) är korrupt pga kabelfel eller liknande.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1226452
Jag är inte hemma (på andra sidan jorden just nu) så jag kan inte kolla , men står verkligen fläktarna stilla när man startar i kylan. Snurrar de inte med reducerat varvtal jämt (för att inte kärva fast ???)? De gjorde de i alla fall på min förra V70. Kändes sjukt skumt att blås kalluft över motorblocket samtidigt som man försöker få upp värmen.
av andersuw
#1226501
På min V70 D4 -15 VEA aut har jag konstaterat att kylarfläkteriet är igång även med kall motor så länge AC är påslaget. Slår man av ACn verkar de däremot stå still så länge de inte behövs för motorkylningen.

Programvaruppdateringen kommer säkert bara ko[…]

Måste man ha specialverktyg för att lyf[…]

Vågar jag köra?

Går att köra, tänk dock på b[…]

Samma prylar 850/v70?

Hej Är det samma elhissar och elspeglar p&ar[…]