@Cox: Nej, vad jag har sett så startar fläktarna direkt jag startar bilen och går sedan tills jag stänger av bilen, kall motor spelar ingen roll. Detta gäller alltså nu, med utetemp runt nollan.
@svergie2: Det är fullt möjligt att det finns en skada/oxid på kablage/anslutningar som gör att det blir så här.
Vad jag kunde mäta på tempgivaren innan montaget var att det verkar vara ett NTC-motstånd 1,8Kohm vid +25gr.
Om det vore en skada på kablaget (färre kardeler) skulle motståndet öka vilket mottagaren av tempen skulle tolka som att givaren var kallare än den egentligen är. Om det är kortis till jord på den kabel som går till givaren skulle mottagaren kunna tolka det som om givaren är varmare än den egentligen är. Vilken av givarna (termostat eller kylvätsketempsensor fram på motorn) är det som presenteras i OBD-uttaget?
Och vad styr fläktarna?
Så här ser det ut vid byte av kylvätsketempsensorn.
MINI20180113_110209.jpg (1.45 MiB) Visad 288 gånger
MINI20180113_110630.jpg (1.19 MiB) Visad 289 gånger
Tillverka gärna en pytteliten krok att dra ur gamla o-ringen med om den inte följer med givaren ut, INNAN byte.
Bli mindre glykol på marken så... :roll: