Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ingo86
#1219516
någon som vet var t-map sensorn sitter (v70-14 d4 163hk) om jag fattat rätt så sitter den under luftburken någonstans, undrar även om den är en lika dan sensor som sitter på insuget? min pst tyckte det lät som tmap sensorn efter som tryckgivaren på insuget redan är bytt. Fattade som att tmap sensorn även mäter temperatur och tryck? https://www.skruvat.se/Sensor-laddtryck-P303265.aspx den är för övrigt redan bytt.

tackar ödmjukast för hjälp!
Användarvisningsbild
av apersson850
#1219524
D4 163 hk, är det en 5-cylindrig? Euro 5, i så fall?
Det finns nåt halvdussing olika varianter på placering, för olika motorer. För jag antar att tmap avser temperatur- och tryckgivare i insuget?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1219526
Den borde sitta under luftburken, nere på anslutningen till intercoolern.

Intercoolern måste ur bilen för att kunna byta. Jag ska själv göra detta i julhelgen.
av ingo86
#1219533
VolvoB20 skrev:Den borde sitta under luftburken, nere på anslutningen till intercoolern.

Intercoolern måste ur bilen för att kunna byta. Jag ska själv göra detta i julhelgen.

det lät ju smidigt! kanske inte är så jäkligt som det låter? Vart köpte du ny sensor? har du något artnr? Heter den tmap sensor? det var nämligen så min pst uttryckte sig.
Senast redigerad av 1 ingo86, redigerad totalt 0 gånger.
av ingo86
#1219534
apersson850 skrev:D4 163 hk, är det en 5-cylindrig? Euro 5, i så fall?
Det finns nåt halvdussing olika varianter på placering, för olika motorer. För jag antar att tmap avser temperatur- och tryckgivare i insuget?
stämmer 5-cyl, euro 5 vet jag ej.
av Nelsson
#1219597
Ni behöver inte ta ner laddluftkylaren för att byta denna givaren, den tas uppifrån med lite till. (Vida tycker dock att man skall ta ner kylaren...)
Det kan vara trångt att få ur skruven men långt ifrån omöjligt och ni sparar mycket tid ;)
Användarvisningsbild
av gooose
#1219616
Med rätt verktyg o lite jävlar anamma så byter du den under 30 min på automat bil och det är en baggis på manuella bilar tar max 15 minuter med som sagt rätt verktyg

Jag använder ett tors 20 bits med en 200 mm lång böjbar förlängare( som en slang mejsel) en omvandlare från bits till 1/4 sedan 2 st 200 mm långa 1/4 förlängare och en 1/4 spärrnyckel

På automat bilar så får du ta bort laddluftslangen från motorn (den som går till IC)+ luftburken detta behövs ej på manuella där räcker det med att luftburken lossas/flyttas behöver ej lossa anslutningen till luftslangen till luftburken

Glöm ej att nollställa felkoder efter bytet

//Goose
av ingo86
#1219655
gooose skrev:Med rätt verktyg o lite jävlar anamma så byter du den under 30 min på automat bil och det är en baggis på manuella bilar tar max 15 minuter med som sagt rätt verktyg

Jag använder ett tors 20 bits med en 200 mm lång böjbar förlängare( som en slang mejsel) en omvandlare från bits till 1/4 sedan 2 st 200 mm långa 1/4 förlängare och en 1/4 spärrnyckel

På automat bilar så får du ta bort laddluftslangen från motorn (den som går till IC)+ luftburken detta behövs ej på manuella där räcker det med att luftburken lossas/flyttas behöver ej lossa anslutningen till luftslangen till luftburken

Glöm ej att nollställa felkoder efter bytet

//Goose

Tack ska ni ha alla, mkt bra och utförliga svar!! Uppskattas verkligen! Men undrar åter igen över artnr på sensorn så jag kan beställa en innan jag dementerar den gamla?

Med Vänliga Hälsningar
Ingo
av andersuw
#1219658
Så vitt jag kan se i VIDA är det art.nummer 31355462. Men be din Volvo ÅF verifiera detta innan du köper/beställer för säkerhets skull.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1219736
andersuw skrev:Så vitt jag kan se i VIDA är det art.nummer 31355462. Men be din Volvo ÅF verifiera detta innan du köper/beställer för säkerhets skull.
Ska stämma, går att köpa ny för drygt 300 kr på nätet.

Ungefär det dubbla för en beggad på skroten.


Bild

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]