Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dannesk
#1219214
Istortsett samma hårdvara/motor förutom att FT har andra ventiler/säten för att klara etanolen. FT har dock service intervall 1500mil på oljan. Hade tidigare en 2,5FT my11 och var mycket nöjd med motorn. Fördelen är att FTn har låg skatt på typ 1350kr/år.
av Rådlös
#1219234
Det här med oljebyten har vi tagit förut, men det tål att upprepas. Den som är mån om sin bil och vill att den skall tjänstgöra under lång tid, byter olja varje år. Dom flesta bilägare i Sverige kör 1250 mil om året enligt statistiken. Så säger dom i alla fall till försäkringsbolagen. Det finns naturligtvis dom som kör mycket längre. Vissa av dom använder sin bil i jobbet. Då är det "superviktigt" att bilen fungerar. Då krävs det att man sköter bilen med bl.a oljebyten efter serviceschema.
Hursomhelst, inom den här årliga körsträckan ligger (nästan) det årliga oljebytet så det är knappast någon "belastning" med täta intervaller. I nyare instruktionsböcker står det för övrigt: Oljebyte, en gång om året eller XXXX Km, det som infaller först.
Sedan tror jag att dannesk har lite åldrade uppgifter om bilskatten? Den var lägre förut, det är sant. Jag betalade nyligen den årliga bilskatten på min V70 2.0F -08. Den är 1455 kr. Den kryper sakta uppåt med någon femtilapp varje år, men ligger fortfarande markant under 2.5T och andra jämförbara bensinbilar. Dom skatterna tar "sjumilasteg" varje år i vissa fall. I det här fallet så har politikerna "hittat sig själva och verkligheten" till slut och bestämt att en bil med miljöfördelar skall ha lägre skatt. Min bedömning är att det kommer att förbli så.
av dannesk
#1219251
Rådlös skrev:Sedan tror jag att dannesk har lite åldrade uppgifter om bilskatten? Den var lägre förut, det är sant. Jag betalade nyligen den årliga bilskatten på min V70 2.0F -08. Den är 1455 kr. Den kryper sakta uppåt med någon femtilapp varje år, men ligger fortfarande markant under 2.5T och andra jämförbara bensinbilar. Dom skatterna tar "sjumilasteg" varje år i vissa fall. I det här fallet så har politikerna "hittat sig själva och verkligheten" till slut och bestämt att en bil med miljöfördelar skall ha lägre skatt. Min bedömning är att det kommer att förbli så.
Det har jag inte, 1350kr/år är det fortfarande på min gamla my11 2,5FT enligt Transportstyrelsen och det betalade jag för några månader sedan. Fick den höjd under 2017 ifrån typ 1200kr.

Extra oljebyte (utöver service 1ggr/år) på FT är bara att ha i åtanke ifall man kör mer än 1500mil per år (vilket jag aldrig gjorde), det är 3000mil/1 år på 2,5T.
av volvofantast
#1219258
Så om man sköter service och underhåll så kan dessa riktigt många mil, då vågar man köpa en som gått runt 25000mil om det finns service bok och kvitton på reparationer?
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1219270
Har en kompis vars FT har gått 42000 mil, dock med byte av motor och låda under den tiden. Gick som taxi innan.

I dagsläget är den nog fräschare än många tillverkade mot slutet :p

Min har gått ~24000 mil, varav 8000 mil hos mig, med minimalt med problem :)
av Rådlös
#1219274
Volvofantast: Så är det troligen. Men man skall ju inte betala överpris bara för att det finns en servicebok. Normalt skall det ju finnas till alla bilar, som "en del av bilen" så att säga. Men det ger dig ju ändå viss form av köptrygghet att boken finns och är rätt stämplad.
av euroman
#1219275
FT motorn utan tvekan.

Mer effekt (om man väljer 231hk varianten) den går även billigare än 200 varianten.

Sen är det billigare skatt på Ft motorn än T motorn :) Sen om man inte kör etanol eller inte vill så behöver man ju inte det, men tror att FT motorn kommer bli billigare att äga :)

Sen kanske jag är helt ute och cyklar men så har jag förstått det som iallafall.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1219276
Man har ju det extra oljebytet som nämnt som höjer (eventuellt, beroende på körsträcka) kostnaden lite, men eftersom det antagligen förlänger livslängden samtidigt så kan det kanske bli billigare på så sätt.

Kör manuell jag med, och kompisens är automat.
Öppna bilen

Nädå, inga risker. 2an kommer raka sp&[…]

Både och iofs, men i det här fallet &au[…]

Nu har jag äntligen fått tillfälle[…]

Hej, Jag har en 07 -bifuel med samma fel. På[…]