Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ses01
#1223880
Rådlös skrev:Märkligt det här med fel på FFV-bilar med rasade motorer och annat elände. Det märkliga ligger i det att det är aldrig någon FFV-bilägare som klagar på detta. Klagomålen kommer från dieselbil- och bensinbilägare. :?: :?: :?:

Det är mer än jag sett i olika forum. Vet inte om FT’n körs tuffare pga motorn. Ventilerna var ett problem, men uppdaterades om jag förstått rätt. En bekants FT har gått klockrent i 24000 mil. Han kör 3 etanol och 1 bensin, Polestar. Hans körsätt vet jag inget om.
Min erfarenhet är att rasade motorer inte behöver hänga ihop med vissa modeller. Med felaktigt handhavande kan allt rasa.
Fick ut ett serviceschema för en FT 2011. Extrakoll på ventiler fanns inte.
av monza
#1223886
ses01 skrev:Fick ut ett serviceschema för en FT 2011. Extrakoll på ventiler fanns inte.
Precis, den servicepunkten togs bort för några år sedan
av ses01
#1223891
När jag ändå har FT ägare här. Någon som provat att dra husvagn, min vagns totalvikt 1300 kg. Eller ett 1300a släp med bil på. Min gamla V6, Ford, låg på 1.3 l/m i snitt, ej över 80.
av monza
#1223896
ses01 skrev:När jag ändå har FT ägare här. Någon som provat att dra husvagn, min vagns totalvikt 1300 kg. Eller ett 1300a släp med bil på. Min gamla V6, Ford, låg på 1.3 l/m i snitt, ej över 80.
Vi har en Solifer S7 som jag iofs bara dragit med FT ett par gånger men det landade in på 1,15-1,25 l/mil. Men det finns nog dom som kan svara bättre för jag drog totalt bara 30 mil och tre tillfällen. Det fina är ju att det finns vrid för att klara av rimliga omkörningar.
av Rådlös
#1223947
Monza: Den förbrukningen du skriver med husvagn, gäller väl på bensin?
Jag har en V70 2.0F -08, alltså en mindre motor än dom 5-cylindriga F-motorerna. Jag kör alltid på E85, har aldrig tankat något annat i den bilen. Den drar 1,18 liter/mil. Detta är uppmätt med tankkvittona och körsträckan under en period på flera månader, så det är ett "ganska exakt" genomsnitt.
Jag har kört bilen omkring 10 000 mil och i snart 8 år. Det finns inga planer på att byta ut den bilen.
av dannesk
#1224047
De personerna som gnäller och har synpunkter på FT motorerna har aldrig haft en FT-motor eller de som påstår att att oljeförbrukning är något som tyder på motorer som är slut. Var eller varannan VAG motor som jag haft eller dom jag känner som har VAG bilar slukar olja (redan ifrån dag 1) och VAG påstår att det är helt normalt vilket då borde tyda på att VAGs motorer är slut ifrån fabrik. Att en FT (eller någon annan motor) drar typ 1l på 1500mil ser jag inte som något problem så länge som det sker något radikalt i oljeförbrukningen över tid. Turbomotorer har ju också en tendens att dra mer olja än icke-turbo. Kan ju inte vara något större problen om en FT motor drar olja för 200-250kr på ett år vilket är en droppe i havet jämfört med värdeförminskning eller övrig driftskostnad på en bil eller för den delen skatten som är tusentals kronor billigare än en diesel eller bensin.
av monza
#1224059
Rådlös skrev:Monza: Den förbrukningen du skriver med husvagn, gäller väl på bensin?
Jag har en V70 2.0F -08, alltså en mindre motor än dom 5-cylindriga F-motorerna. Jag kör alltid på E85, har aldrig tankat något annat i den bilen. Den drar 1,18 liter/mil. Detta är uppmätt med tankkvittona och körsträckan under en period på flera månader, så det är ett "ganska exakt" genomsnitt.
Jag har kört bilen omkring 10 000 mil och i snart 8 år. Det finns inga planer på att byta ut den bilen.
Ja precis, vid bensindrift.:-)
av Rådlös
#1224110
Jag kan ju tillägga till den som funderar att 2.0F-motorn är inte så bra kombination om man skall dra husvagn. Motorn har 147 hkr (på E85, 145 hkr på bensin enligt Trafikverket) men endast 190 Nm i vridmoment. Det är för lite till en tung husvagn. Då ökar bränsleförbrukningen markant. Trots det så kör jag något lass till kommunens soptipp, eller ett möbellass från IKEA, ungefär en gång om året. Den merförbrukningen som det innebär får man kosta på sig.
Och om någon funderar ännu mer: Dom 5-cylindriga 2.5Fx finns i flera motorvarianter med olika utrustning och effekter. Den svagaste versionen är på 300 Nm! Det räcker långt.
av ses01
#1224151
Rådlös skrev:Jag kan ju tillägga till den som funderar att 2.0F-motorn är inte så bra kombination om man skall dra husvagn. Motorn har 147 hkr (på E85, 145 hkr på bensin enligt Trafikverket) men endast 190 Nm i vridmoment. Det är för lite till en tung husvagn. Då ökar bränsleförbrukningen markant. Trots det så kör jag något lass till kommunens soptipp, eller ett möbellass från IKEA, ungefär en gång om året. Den merförbrukningen som det innebär får man kosta på sig.
Och om någon funderar ännu mer: Dom 5-cylindriga 2.5Fx finns i flera motorvarianter med olika utrustning och effekter. Den svagaste versionen är på 300 Nm! Det räcker långt.
Helt sant, effekt utan vrid är ingen dragbil. Jag hade en V6, 170 hk, 195 Nm. Funkade bra så länge det inte var för kuperat, då blev det kris. Har en Peugeot Partner 1.6 hdi -09, 90 hk, xx Nm. Starkare än V6:an, tills jag kom på att Partnern bara får ha 900 kg på kroken, oavsett behörighet.
av Andis
#1224173
Vad jag förstått så är det när man gick över till så kallade lågfriktionsmotorer som oljeförbrukningen gick up till 1-2 liter olja på 1000-1500 mil.
Då kolvringarna inte spänner lika hårt mot cylinderväggarna som dom gjorde på 80 talets motorer.

Finns dom som verkar dra ännu något mer bland vag motorerna.

Men 1-2 liter olja på 1000 mil anser jag som normalt. Nånstans vid 4-5 liter och mer per 1000 mil då är det knas i motorn. Men vist även en sån motor kan gå länge till.

Såg att någon var inne på BMW från 70 talet dom bilarna blårök ju ofta redan när dom var nya när man drog ur dom. Gick rykten om autobahn säkrade med lite extra spel mellan kolvar och cylinderväggar för klara hårda pass på autobahn utan nypna kolvar.
Leasing bildäck

Om det gått till så är det ren st[…]

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Volvo v70 med märkligt elfel.

Hej! Pillade lite med flottören till tanken […]