Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ses01
#1223670
monza skrev:
ses01 skrev:
volvofantast skrev:Det blir en manuell låda om det blir något köp.
Om du testat marknaden för FT, hur prutvilliga har säljarna varit? Pratade med en Volvosäljare, som sade att man inte byter in FT, stendöd på marknaden. Man skambjuder i inbyte. Har själv några objekt, men vet inte hur man skall pruta.
Intressant. Kunde säljaren säga varför en FT är stendöd på marknaden?
Ligger FT lägre i pris på salusajterna än en 2.5T?
Skickade ett PM, tror jag. Alla är helt insnöade på diesel. Finns lite felaktiga skrönor om FT. Dom flesta backar nog på förbrukningen. Bilen jag hittat är r-design. Milen är viktigast, max 10000 mil.
av ses01
#1223676
monza skrev:
ses01 skrev:
volvofantast skrev:Det blir en manuell låda om det blir något köp.
Om du testat marknaden för FT, hur prutvilliga har säljarna varit? Pratade med en Volvosäljare, som sade att man inte byter in FT, stendöd på marknaden. Man skambjuder i inbyte. Har själv några objekt, men vet inte hur man skall pruta.
Intressant. Kunde säljaren säga varför en FT är stendöd på marknaden?
Ligger FT lägre i pris på salusajterna än en 2.5T?
Förbrukningen och bensin.
av dannesk
#1223679
Varför skulle en FT vara stendöd, låter ju som ett uttal ifrån någon dieselskadad person. Sålde min V70 på 3 dagar och hade många som var intressenter så det var först på plats som köpte. Billig skatt och motor som går och låter trevligt, hade manuell som jag tyckte var bättre än automaten.
av ses01
#1223687
monza skrev:
ses01 skrev:
volvofantast skrev:Det blir en manuell låda om det blir något köp.
Om du testat marknaden för FT, hur prutvilliga har säljarna varit? Pratade med en Volvosäljare, som sade att man inte byter in FT, stendöd på marknaden. Man skambjuder i inbyte. Har själv några objekt, men vet inte hur man skall pruta.
Intressant. Kunde säljaren säga varför en FT är stendöd på marknaden?
Ligger FT lägre i pris på salusajterna än en 2.5T?
Förbrukningen och bensin.
av ses01
#1223688
dannesk skrev:Varför skulle en FT vara stendöd, låter ju som ett uttal ifrån någon dieselskadad person. Sålde min V70 på 3 dagar och hade många som var intressenter så det var först på plats som köpte. Billig skatt och motor som går och låter trevligt, hade manuell som jag tyckte var bättre än automaten.
Bilarna på blocket ligger kvar. Dvs FT modellen.
av dannesk
#1223690
Det är väl inget hemsk förbrukning på en 2,5FT eller nackdel med etanol/bensin. Min nya XC60 D4 AWD drar lika mkt som min gamla V70 2,5FT samt 2,5ggr högre skatt, visserligen en större bil och AWD+Aut. Fattar inte dieselhysterin bland människor som man snackar med som kör typ 1500-2000mil, personligen skulle jag aldrig köpa en dieselbil idag som inte är EURO6.

Skulle jag köpt en äldre V70 idag runt my11-12 så skulle det tveklöst bli en 2,5FT igen med manuell låda och givetvis R-design.
av ses01
#1223696
dannesk skrev:Det är väl inget hemsk förbrukning på en 2,5FT eller nackdel med etanol/bensin. Min nya XC60 D4 AWD drar lika mkt som min gamla V70 2,5FT samt 2,5ggr högre skatt, visserligen en större bil och AWD+Aut. Fattar inte dieselhysterin bland människor som man snackar med som kör typ 1500-2000mil, personligen skulle jag aldrig köpa en dieselbil idag som inte är EURO6.

Skulle jag köpt en äldre V70 idag runt my11-12 så skulle det tveklöst bli en 2,5FT igen med manuell låda och givetvis R-design.
Ser att jag glömt att bläddra, övar. Priset är svårt, när man vet att handlarna bjuder lågt. Mycket man läser om kommande dieselskatter är trolleri. Ev zoner lär nog drabba även bensin.
av monza
#1223714
ses01 skrev:
monza skrev:
Intressant. Kunde säljaren säga varför en FT är stendöd på marknaden?
Ligger FT lägre i pris på salusajterna än en 2.5T?
Förbrukningen och bensin.
Men förbrukning o bensin är väl lika på en FT som på en T?
av ses01
#1223717
monza skrev:
ses01 skrev:
monza skrev:
Intressant. Kunde säljaren säga varför en FT är stendöd på marknaden?
Ligger FT lägre i pris på salusajterna än en 2.5T?
Förbrukningen och bensin.
Men förbrukning o bensin är väl lika på en FT som på en T?
Mappningen påstås göra FT snålare. En kompis har en T5 XC. Ca 1 l/m, några dl till med släp+rallybil. Fasta kostnaden är iaf lägre på etanolbilen.
Har gått en -11 FT r-design på kvd för 75500 kr. Vet inget om mil skick mm. Den 11/1 går en FT igen på kvd. Nu hinner man se data.
av Andis
#1223742
Jag skulle med säga 2,5 FT pågrund av skatten.

2,5T om du struntar i högre skatt och en motor som du vet sluppit etanol.

Ska du ha en 2,5 FT ska du helst ha tag i en som inte gått på Etanol. Kommer säkert bli massa åsikter om detta jag skriver nu. Men jag har sett flera etanol bilar som gått på mycket etanol och det kör helt enkelt slut motorn i förtid. Så köpa en som gått långt och på mycket etanol är inte att rekomendera. Som den taxi FT som pratades om i tråden som gått 42000 mil och byt motor en Volvo 5:a kör man inte slut i normalkörning på 42000 mil det är etanolen som tog den i förtid. Därav visa handlare inte byter in dom heller då dom är rädda för alvarliga fel som kan sluta med att handlaren får kosta på dom rejält. Ex motorn låter bra du provkör allt verkar bra efter några veckor märker du att den drar massor av olja vilket tyder på slitna kolvar/kolringar av etanolen. Då kan en handlare bli tvungen reparera detta då du inte kommer ge denna goda referencer på nätet om det inte repareras. Vilket inte kommer bli biligt. Då är det helt enkelt bättre inte ta in den alls. Då slipper man sur kund som får skambud i inbyte och sur kund som kanske får en bil med alvarliga motorskador.

Oljebyte är helt avgörande om man vill köra långt problemfritt. Vist kan man köra långt mellan bytena utan att märka något dom första 20.000 milen men det är sen man kan börja märka felen sakta sakta.

Kommer länka en video till en mycket bra förklaring på detta med oljebytena där han även visar vad som hänt på 2 motorer och varför den ena tagit slut så tidigt.

Lycka till med ditt köp en mysig motor serie 2,5 Turbo 5:orna som går långt långt om dom är skötta utan problem eller turbo ras.

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]

Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men dett[…]

Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png

Leasing bildäck

Om det gått till så är det ren st[…]