Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chrille92
#1219183
Hej!

Ursäkta om det redan finns en tråd om detta, men jag har inte hittat något när jag sökt.

Det är så att jag har fått problem med min elmanövrerade bagagelucka på min XC70 -14. Allt började när kylan kom.

Till en början så hoppade det upp på instrumentpanelen att bagageluckan var öppen. Men den indikerade inte med rött, utan med gult. Det hoppade upp en sekund för att försvinna nästa. Så höll det på ett tag. Jag hade min hund i bagaget. När jag stannade och skulle släppa ut honom så gick inte luckan att öppna. Vare sig på knappen i kupén, knappen på dosan eller på bagageluckan. Det var som om att bagageluckan hade gått i baklås. Tänkte försöka dra upp den manuellt, men då den vägrade släppa låset gick inte detta. Fick en mindre hjärnblödning då hunden var där och jag började få panik. Visst, hade ju kunnat fälla sätena och släppa ut honom den vägen, men i den situationen tänkte jag kanske inte riktigt 100%. Tryckte flera gånger på knappen på dosan och i kupén. Till slut hoppade luckan upp och jag fick ut hunden.

Efter detta blinkade det på instrumentpanelen mer eller mindre hela tiden. Rätt irriterande när det blinkar framför ögonen på mig samtidigt som jag försöker fokusera på körningen utan att få ett nervsammanbrott och banka sönder instrumentpanelen. Detta försvann dock när det blev runt 0C. Det betyder ju med andra ord enligt min tankegång att det var så att luckan var frusen.

Ca en vecka senare gjorde jag om samma misstag med hunden igen. Så hela den storyn på repeat här. Efter detta har jag inte haft några mer problem med att det blinkar på instrumentpanelen, för det har varit relativt milt ute. Men istället antar jag att jag förorsakade nästa problem.

Det är nämligen så att nu går bagageluckan att öppna, men den funkar inte som elmanövrerad. När jag trycker på knappen (oavsett vilken av alla 3), så hoppar luckan ut någon centimeter. Den släpper alltså låset, men åker inte upp automatiskt/elektriskt. Jag kan dra upp den manuellt, och man hör ju då hur motorn i luckan "morrar". Den stänger heller inte när jag trycker på knappen, utan jag får manuellt trycka ner den. När den når bottenläget dras den in och låses automatiskt dock.

Så här läste jag på lite, och såg att man kan programmera maxöppning vid t.ex. lågt garagetak genom att hålla inne nån av knapparna i minste tre sekunder i önskat läger. Bra, tänker jag. Jag har ju alltså programmerat om den, därför den inte åker längre upp än att bara låsa upp sig. Så provar att dra upp den i maxläge och hålla in knappen i 3 sekunder. (Provat med alla tre knappar). Detta utan resultat dock, den går fortfarande inte upp elektriskt. Har även kollat säkringen, men den är hel. Provade byta säkring i fall den skulle vara trasig, men inget resultat. När jag trycker på knappen på bagageluckan hör jag att det klickar i relät. Så ström går ju dit i alla fall.

Tänkte om det kan vara så att jag bränt motorn när jag i vansinne tryckte på knappen om och om igen när luckan var frusen. Men enligt Volvo ska den bryta vid överhettning, så känns ju inte som det heller. Samt att den i bottenläget drar in luckan den sista centimetern och låser, så det känns för mig inte troligt heller.

Någon som haft liknande problem eller har någon idé på vad det kan vara för fel? Känns tragiskt att det inte fungerar som det ska längre. Även om jag kan använda skuffen känns det som att bilen är trasig när den elmanövrerade bagageluckan inte fungerar längre.

Tacksam för all hjälp och svar jag kan få!
#1219309
Knappen för programmeringen av lyfthöjden är den knapp som du använder att stänga luckan med, inte någon av de andra tre.

Stänga-det-där-sista-motorn och lyfta-hela-vägen-upp-motorn är inte samma.

När jag inte kunde öppna min lucka (samma symptom, ingen knapp fungerade och indikerade öppen fast den var stängd) berodde det på felaktig jordförbindelse i kontaktdonet i takets bakkant, där kablaget sen försvinner genom gummislangen och in i luckan. Eftersom luckan är av plast finns ingen stomjordning, utan allt i luckan blir kockobängo om jordningen försvinner. Men nu verkar du ju ha funktion på en del saker, så det är väl knappast detta i ditt fall. Fungerar elbakrutan och torkaren? De lade också av när jordningen inte var hel på min bil.
Men även om du har jordningen kvar kan det ju fortfarande vara någon annan av trådarna i samma kontaktdon som spökar.
#1220590
Tack för svaret. Hittade att det faktiskt fanns ganska många trådar angående detta, då just jordefel verkar vara ett vanligt fel.

Jag har bokat in bilen för felsökningen den 12e Januari. Men nu känns det långt borta då problemet har blivit värre.

På julafton när jag öppnade bagageluckan så dog den helt. Nu fungerar nämligen inte stänga-det-där-sista-motorn heller. Vilket betyder att bagageluckan inte går att stänga alls. Då går heller inte bilen att låsa, samt när jag kör så ligger alltså bagegluckan och slår mot låset då den inte stänger. Bilen är med andra ord oanvändbar då jag inte tänker lämna den olåst med bagageluckan öppen.

Har fått låna ett garage att låsa in den i, men klarar mig inte utan bil fram till mitten av januari. Ska ringa och se på onsdag om dom har någon "akuttid" för att kolla på det.

Jag har i alla fall tagit bort inredningen på insidan av bagageluckan. Kan där inte se någon skadad kabel, samt att det går ström till båda motorerna. Vet inte om en av dem bara är en signalkabel eller om det är jordkabeln. Jag och el fungerar inte så bra, kan nämligen lika lite om el som en 3-åring kan om politik. Inget alls. Men den kabeln ger ut ca 1V när jag trycker på knappen, annars inget. Kan det vara jordkabeln och att den jordar för dåligt? Provade skruva bort kabeln i botten av golvet (där reservhjulet ska vara), och borstade lite på kontaktytan. Detta gav dock inget resultat. Uppe i taket i vänstra hörnet, bakkant i bagaget, är det dock en "ros", som fukt som har torkat. Så undrar om det läckt in vatten där någonstans och det är något kablage som blivit skadat. Som sagt, ingen expert så jag kan bara spekulera.

Blir galen, måste ha bilen och ett sånt här fel gör en galen. Jag menar, bilen går ju utan problem, men jag kan ju inte använda den när skuffen inte går att stänga och bilen inte går att låsa...
#1220633
Funkar annan el i bakluckan som den skall, t.ex. bakrutetorkare och skyltbelysning? Om det är något generellt fel på jordförbindelsen till bakluckan av det slag apersson850 pekar på bör även andra elkomponenter i luckan fungera dåligt eller inte alls.
#1220637
Ja, det är samma fråga som jag ställde, och den är högst relevant. Om bakrutetorkaren fungerar felfritt kan vi glömma idén om jordfel. Så svara på det, så vet vi i vilken riktning vi ska gissa vidare.
#1220735
Jag har då inte märkt något att bakrutetorkaren inte skulle fungera. Använder den inte så ofta då jag har någon nojja för att det ska repa rutan. Men när jag råkat haft i automatisk regnsensor och lagt i backen har den ju gått igång. Inte märkt något fel med skyltbelysningen heller, och värmen på bakrutan har fungerat.
#1221949
Har haft in bilen hos Volvo på felsökning nu.

Det visade sig att låskistan till bagageluckan har kärvat så vajern hade hoppat ur. Då den troligen har hoppat ur för att den har kärvat under en längre tid valde jag att byta ut låset mot ett nytt istället för att bara sätta tillbaka vajern i låset.

Varför även den elmanövrerade delen av luckan har slutat fungera är för att motorn till den har blivit kortsluten. Rätt kostsam historia, men valde ändå att byta den också då jag vill att allt ska fungera. Den fanns dock inte i lager, och den årliga servicen är inbokad här under Januari, så då byter dem motorn till bagageluckan samtidigt. Men nu fungerar ju i alla fall luckan att stänga och låsa.

Jag tackar för alla svar och hjälp jag fått här! God fortsättning :)
S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförs[…]

Byta IAM i Volvo v50 -07

Hej ! Sitter en begagnad IAM i bilen som få[…]

Bromsljus

Hurvida man egentligen får eller inte ska ja[…]

Bältesvarnare

Är rätt säker på att dessa ga[…]