Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trasker
#1219015
Ett problem jag aldrig haft på tidigare bilar men som är lika vanligt som irriterande är det faktum att det lägger så mycket is på insidan av rutan att jag ofta måste skrapa. Det känns väl OK att skrapa utsidan, men inte insidan.

Volvon i signatur har gått 10000 och är senast servad i april.

Kan det vara nått torkfilter eller liknande som behöver bytas?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1219028
I regel beror det ju på att bilen är för blöt på insidan. Är det torrt under gummimattorna? Städar du i bilen, så det inte ligger kvar löv och sånt på golvet? Rinner vatten in någonstans, typ i limningen av vindrutan? Skakar du, och alla passagerare, alltid av snö från skorna innan ni sätter er i bilen (om det nu är i något snöigt distrikt du bor)?
av Yaniz
#1219073
Som Persson skriver, hög luftfuktighet i kupén. Hittar du källan, så har du löst problemet. Tippar på fukt i mattor mm.
Användarvisningsbild
av LeifA
#1219077
Kolla framrutans överkant, öppna dörren och tryck på rutan från insidan och titta utifrån om glaset lyfter, mycket vanligt fel.Det är bara originalmonterade rutor som är lösa.
av trasker
#1219094
Tack för tips. Rutan byttes i våras men mycket riktigt fanns fukt under mattan på förarsidan.

Ställde kupévärmare på den sidan och öppnade fönstren, skulle vara utmärkt om det är allt som behövs!
av mattish
#1219154
Kattsand i en igensydd strumpa under sätet ska tydligen dra åt sig fukt som lätt blir till imma.
Tyvärr så är blöta mattor för mycket för en sådan sak att ta bort, så kupévärmare är nog ingen dum idé. Eller en avfuktare med stängda rutor!

Och naturligtvis hitta varför mattan är blöt. En del rutor verkar släppa i limningen med läckage som följd enligt vissas erfarenheter här på forumet.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1219169
Fick min tredje ruta monterad häromdagen. Fortfarande på garanti. Men jag har inte märkt av mycket fukt i bilen. Nu har jag ju förvisso värmare, så isskrapning behövs sällan, ens på utsidan.
av LottaGroning
#1219222
Kollat om recirkulationsspjället fungerar korrekt ? Om det bara cirkulerar "beg" luft så blir det för litet luftbyte i kupén.
+ Denna produkt kan minska fukten något en eller flera beroende av problemstorlek.

http://www.clasohlson.com/se/Luftavfukt ... r366051000

Men morfars oldschool metod i amazonen med beg tidningar under mattan och täta tidningsbyten är inte heller så tokigt.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1219240
LottaGroning skrev:Kollat om recirkulationsspjället fungerar korrekt ? Om det bara cirkulerar "beg" luft så blir det för litet luftbyte i kupén.
+ Denna produkt kan minska fukten något en eller flera beroende av problemstorlek.

http://www.clasohlson.com/se/Luftavfukt ... r366051000

Men morfars oldschool metod i amazonen med beg tidningar under mattan och täta tidningsbyten är inte heller så tokigt.
Om man måste använda "Mega Avfuktare" i en modern bil för att hålla fukten borta, är det något fel. Den tar bort symtomen, men inte orsaken. :wink:
Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]

Låter inget kul tur att det löste sig! […]

Vi som beställt nya XC60

Trodde det var åretruntdäck 18, 19 och […]