Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1218717
Hej,

Hade bilen inne på service idag för felsökning av vinande ljud i kupén. Visade sig bero på defekt balansaxel.

Har försökt söka lite på vad balansaxeln faktiskt fyller för funktion. Är den främst till för att minimera vibrationer?

Vi har en fjällresa planerad. Vågar man köra långt med defekt balansaxel? Verkstaden ville inte riktigt säga ja eller nej utan svävade en del. Har fått tid för byte om först en månad :(


Sent from my iPhone using Tapatalk
#1218728
Balansaxel, eller oftast balansaxlar, använder för att neutralisera de vibrationer som naturligt förekommer i en fyrcylindrig motor. Om själva balansaxeln stannar sker inget mer än att gångkvalitén på motorn inte är bättre än en gammal B20. Däremot kan en havererad axel måhända påverka drivningen av densamma, vilket i sin tur kan stöka till det i motorn.

Någon som vet om det faktiskt bara har en balansaxel? Senast jag hade bil med fyrcylindrigt och balansaxlar var det just i plural, två stycken.
#1219181
Nu skriver ju inte TS vilken motor det närmare bestämt handlar om. Men eftersom bilen är av årsmodell -16 och har balansaxlar måste det rimligen vara en VEA-motor. Dessa har mycket riktigt två balansaxlar (om de har några överhuvudtaget) och som jag förstått det måste det helt enkelt vara två stycken, motroterande med dubbla motorvarvet, för att konstruktionen skall ha avsedd effekt. Se här, början på andra stycket:

https://en.wikipedia.org/wiki/Engine_ba ... er_engines

Efter vad jag kunnat snappa upp på varjehanda håll har alla fyrcylindriga tvåliters VEA bensinmotorer balansaxlar men på dieselsidan bara D4 och D5, inte D2 och D3. Även den fyrcylindriga 1,5-liters VEA bensinmotorn med kortare slaglängd än tvålitersmotorn saknar enligt uppgift balansaxlar. Hur konstruktionen ser ut framgår av nedanstående bild och text från VIDA avseende min egen V70 D4 -15 (motor D4204T5). Klicka på bilden för att se både den och vidstående text i större storlek.
Balansaxlar VEA.jpg
Balansaxlar VEA.jpg (137.35 KiB) Visad 4832 gånger
För TS del torde en del av texten vara av särskild betydelse. Där står nämligen följande: "Om balansaxelhuset måste demonteras skall hela motorblocket bytas komplett."

Såvitt jag kan se går det inte att göra något åt balansaxlarna utan att demontera balansaxelhuset. Alltså borde det i TS fall handla om byte av motorblock, inte bara byte av balansaxelhus eller dess komponenter. Jag skulle därför inte lämna in bilen för åtgärd utan att först ta reda på vad verkstaden egentligen tänker sig att göra åt saken och på vilka grunder den anser det vara rätt åtgärd. Om inte fabriken utfärdat kontraorder på den punkt jag nämner borde inte verkstaden ge sig på att bara byta balansaxelhus eller komponenter i det. Och om verkstaden säger att fabriken ändrat sin rekommendation skulle jag be att få svart på vitt på den saken innan jag lät verkstaden ge sig i kast med det hela.

När det gäller frågan om man kan köra vidare fram tills dess verkstaden har tid för reparation skulle jag också avkräva den part som skall stå för notan (i det här fallet Volvo via garanti om den inte gått ut eller det försäkringsbolag som svarar för den maskinskadeförsäkring som förhoppningsvis finns) ett klart skriftligt besked om vad de rekommenderar. Annars kan de i efterhand försöka dra sig undan sitt ansvar med hänvisning till att bilen körts i ett läge där detta var olämpligt. Troligen är det bästa att försöka förhandla sig till en hyrbil till ingen eller marginell hyreskostnad för tiden fram till reparation snarare än att köra vidare.
#1219249
Jaha, de är kugghjulsdrivna i de här motorerna. På den motor jag hade med balansaxlar (B234F) var det en dubbeltandad kuggrem som drev. Den kunde ställa till besvär om den rök av. Här lär det ju vara frågan om felaktigt kugglapp. Antingen är det straffhjulet som inte fungerar som det ska, eller så är det shimsningen mot motorblocket som är för tjock. Inget av de problemen torde ju ställa till något annat än att det låter, åtminstone inte inom överskådlig tid.
Men som skrivs ovan är det ju bäst att vara överens med verkstad m.fl. innan man gör något.
#1219267
Ja de fyrventilade rödblockarna (B234 och B204) hade balansaxlar, så vitt jag vet de enda motorer med sådana axlar som Volvo gjort före VEA. Har förstått att remdrivningen kunde ställa till med problem därför att den kunde gå av och ta med sig kamremmen i fördärvet, vilket i motsats till vad som var fallet på tvåventilarna, ledde till "ventilsallad". Låter en smula bekant det där, med tanke på dagens diskussioner om trasiga multiremmar som tar med sig kamremmen i fördärvet på de femcylindriga motorerna. Kugghjulsdrivet verkar lite tryggare.

När det gäller vad som är problemet på TS motor är det mycket möjligt att du har rätt ifråga om orsaken till vinandet. Men det skulle väl i princip också kunna vara lagerfel eller ...?
#1219279
Gillar den detaljerade förklaringen, tummen upp!
Lagerfel eller främmande objekt (=bit av kugghjul) kan nog orsaka ett katastrofalt stopp, och därmed dra med vitala motordetaljer.

Skriftlig garanti från berörd part, eller ännu hellre en hyrbil under tiden som bilen väntar på service.
Kan bli mycket dyrt för TS annars.
#1219302
En bit av ett kugghjul mellan kuggarna kan förstås bli jobbigt. I värsta fall sprängt lagerhus. Fast avtrillade kuggar viner inte. De håller antingen tyst eller smäller så man märker det.
Men lager brukar kunna vina rätt länge, innan det händer något mer påtagligt. Är det ett kugglapp kan det ju hålla på i evigheter. Normala kugghjul i växellådor och liknande i bilar har rejäla glapp, men fungerar år efter år ändå.
#1219380
Tack för era svar. Och ett särskilt tack till dig andersuw för den detaljerade beskrivningen.

Glömde som ni redan noterat att ange vilken motor det handlar om. D4 VEA.

Blir upprörd och irriterad över att verkstaden uppenbarligen siktar på en quick fix som går emot Volvos egna instruktioner? Inväntar en förklaring samt besked om huruvida bilen är körduglig eller ej.

Bilen omfattas av nybilsgaranti. Men vad jag förstår finns ingen rätt till hyrbil medan man väntar på verkstadsbesök? Går väl kanske att förhandla till sig dock.

Vad gäller balansaxeln så tror jag själv att det handlar om ett dåligt lager. Trodde först att det var ett hjullager som väsnades men det hörs även vid stillastående. Tydligen kommer det en ny variant av balansaxel/balansaxelhus i Q2 2018 så det kanske har varit en del strul med den nuvarande. Detta enligt verkstaden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#1219451
Nu när du säger det minns jag att det är så och att det även varit en hel del problem med den balansaxeln (delvis exponerat lager som går sönder). Fast V8:an räknar jag inte riktigt som en Volvomotor. Yamahagrejer även om Volvo haft ett finger med i designen. ;-)
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]