Nu skriver ju inte TS vilken motor det närmare bestämt handlar om. Men eftersom bilen är av årsmodell -16 och har balansaxlar måste det rimligen vara en VEA-motor. Dessa har mycket riktigt två balansaxlar (om de har några överhuvudtaget) och som jag förstått det måste det helt enkelt vara två stycken, motroterande med dubbla motorvarvet, för att konstruktionen skall ha avsedd effekt. Se här, början på andra stycket:
https://en.wikipedia.org/wiki/Engine_ba ... er_engines
Efter vad jag kunnat snappa upp på varjehanda håll har alla fyrcylindriga tvåliters VEA bensinmotorer balansaxlar men på dieselsidan bara D4 och D5, inte D2 och D3. Även den fyrcylindriga 1,5-liters VEA bensinmotorn med kortare slaglängd än tvålitersmotorn saknar enligt uppgift balansaxlar. Hur konstruktionen ser ut framgår av nedanstående bild och text från VIDA avseende min egen V70 D4 -15 (motor D4204T5). Klicka på bilden för att se både den och vidstående text i större storlek.
Balansaxlar VEA.jpg (137.35 KiB) Visad 4832 gånger
För TS del torde en del av texten vara av särskild betydelse. Där står nämligen följande: "Om balansaxelhuset måste demonteras skall hela motorblocket bytas komplett."
Såvitt jag kan se går det inte att göra något åt balansaxlarna utan att demontera balansaxelhuset. Alltså borde det i TS fall handla om byte av motorblock, inte bara byte av balansaxelhus eller dess komponenter. Jag skulle därför inte lämna in bilen för åtgärd utan att först ta reda på vad verkstaden egentligen tänker sig att göra åt saken och på vilka grunder den anser det vara rätt åtgärd. Om inte fabriken utfärdat kontraorder på den punkt jag nämner borde inte verkstaden ge sig på att bara byta balansaxelhus eller komponenter i det. Och om verkstaden säger att fabriken ändrat sin rekommendation skulle jag be att få svart på vitt på den saken innan jag lät verkstaden ge sig i kast med det hela.
När det gäller frågan om man kan köra vidare fram tills dess verkstaden har tid för reparation skulle jag också avkräva den part som skall stå för notan (i det här fallet Volvo via garanti om den inte gått ut eller det försäkringsbolag som svarar för den maskinskadeförsäkring som förhoppningsvis finns) ett klart skriftligt besked om vad de rekommenderar. Annars kan de i efterhand försöka dra sig undan sitt ansvar med hänvisning till att bilen körts i ett läge där detta var olämpligt. Troligen är det bästa att försöka förhandla sig till en hyrbil till ingen eller marginell hyreskostnad för tiden fram till reparation snarare än att köra vidare.