Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1218584
Hej
Min 2009 2.5 FT sänker kupévärmen lite lite grann efter att den uppnått o haft inställd kupé-temperatur. Det är som om man sänker från +22 till +20, dvs inget dramatiskt men ändå påtagligt. Varför gör den så?

Mvh
Senast redigerad av 1 monza, redigerad totalt 0 gånger.
#1218609
apersson850 skrev:Hur vet du det? Känns det så eller har du mätt på något sätt? Om du har mätt, är det på inkommande luft, eller på temperaturen i öronhöjd eller något annat? Eller vad baserar du frågan på?
Jag baserar frågan på min upplevelse. Upplever jag att det blir svalare så är upplevelsen så. :)
Jag vet det genom att jag känner en temperatursänkning i kupén, på det sättet jag beskrev, på förarplats. Jag har inte mätt någon temp utan det är vad jag känner.

Det är tydligt för mig att efter en stund, vet ej riktigt, men gissar på 15-20 min efter att kupé-temperaturen varit stabil så kommer en liten sänkning.
Så varför blir det svalare efter en stund?
Senast redigerad av 1 monza, redigerad totalt 0 gånger.
#1218610
least skrev:Har märkt samma, den pytsar ut lite kyligare luft i bland.
Men, den gör det på ett relativt kontrollerat vis.

Känns som en medveten funktion i ACC-kontrollen?
Ja, det är inga konstigheter utan bara en lätt sänkning av temperaturen o gränsfall att det blir lite för svalt för mig.
#1218659
monza skrev:Jag baserar frågan på min upplevelse. Upplever jag att det blir svalare så är upplevelsen så. :)
Absolut! Men för att veta om din upplevelse av förändrad temperatur beror på dig eller på bilen bör man nog mäta lite först. :wink:
#1218662
monza skrev:Hej
Min 2009 2.5 FT sänker kupévärmen lite lite grann efter att den uppnått o haft inställd kupé-temperatur. Det är som om man sänker från +22 till +20, dvs inget dramatiskt men ändå påtagligt. Varför gör den så?

Mvh
Vill du göra det enkelt för dig höjer du ju bara ett par snäpp, el så åker du in till volvo och kalibrerar acn/felsöker givare
#1218677
Jag upplever samma sak i vår XC70 2011, händer aldrig vid körningar kortare än kanske 20-30 min, men är tydligt vid längre körningar. En medveten funktion?
Kanske programmerad för att undvika "slentriantrötthet"?
Vet ej, men det är mycket tydligt när man kör, kan inte säga att jag upplevt samma sak som passagerare.
Kanske läge att kolla i instruktionsboken...

Mike
#1218691
jag måste då säga att jag aldrig upplevt att tempen sänks efter ett tag, står den på 22 håller den 22, nu känner jag såklart inet om den är på 22 el 22,5 men från 22 ner till 20 känner man definitivt. men nu står den oftast på 22-23grader och det håller den/de bilar jag har de senaste 10åren iaf.

Men det kanske är så på vissa, en feature som Volvo skulle ha sagt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]