Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
#1217915
Du behöver först och främst en rörkap, typ denna http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000016978/ då du måste dela på främre och bakre röret vid den lilla inbuktningen som finns strax framför bakaxeln samt ev mellan höger och vänster dämpare.
Du behöver upphängning med resp konsol samt bult för höger/vänster sida, rörmuffen som skarvar det grövre röret och ev den mindre om du delar mellan höger/vänster.
Du skall givetvis även se till att du får den stora värmeplåten som täcker hela undersidan och inte bara vänstersidan.
Dubbla urtag i bakspoiler finns färdigformade dolt bakom den täckta diffusern du bara sliter loss och skrotar.
Byter du även det främre röret så kan det vara ide att byta packning samt muttrar också liksom upphängningen för röret från kat fram till bakaxeln/två st.
Fördel att lyfta vänster bak en bra bit så du kan vrida bort rörkröken över bakaxeln.
Måste nästan kolla om jag glömt nåt då det var drygt tre år sedan denna övning gjordes.
Om jag inte minns fel så är det samma system till alla dieslar med dubbla pipor oavsett effekt och antal turboaggregat så länge resten av bilen är identisk, dvs S/V har inte samma som XC samt AWD skiljer från FWD om jag minns rätt men detta är ju diesel och AWD så det bör passa XC70 D5 2008 utan att jag har VIDA att dubbelkolla i då mitt är från MY14/15.
#1218081
Jepp, samt gummiupphängningen samt bulten till denna.
Dörrlås V-fram

Har indikering på att min förardör[…]

Lösa yttre backspeglar

För er som undrar är problemet lokaliser[…]

Dashcam i v90

Hej, lyfter tråden då jag tänkte[…]

Man kan ju prova att kontakta nån motor tidn[…]