Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1217634
Det gäller en v70 2.4d -10. Ibland när jag startar bilen så kommer det upp "motorpreatanda nedsatt" och den går på typ 3 cylindrar. Efter några omstarter går den som den ska igen. Har fått upp felkoderna; ECM-P212700, ECM-p160868, ECM-B102921 och DIM-U042268 som alla indikerar på något med gaspedalen. Men den är nyligen bytt och även testat 2 olika, men felet kvarstår.

Den går som den ska i övrigt så jag undrar ifall någon har haft liknande symptom eller en aning om vad som kan vara orsaken.
Kan tilläggas att det gjordes på verkstad och dom mätte kablarna och så men kunde inte hitta felet.
#1217720
ECM-P212700 och CEM-B102921 (inte ECM-B102921) pekar på att CEM inte får korrekt signal från gaspedallägesgivaren, vilket kan bero på fel på givaren eller dess kablage. De andra två koderna är inte direkt relaterade till det problemet men kan vara en indirekt följdverkan (handlar om att ECM startat om eller dålig signalkvalitet). Om du anlitat verkstad för att lösa problemet är det väl bara att åka dit och reklamera jobbet. De verkar ju inte ha lyckats så här långt och om de åtagit sig att lösa problemet åt dig är det ju deras huvudvärk att faktiskt göra det.
#1217773
Verkstadsbesöket kostade mig inget.
Men skulle jag inte kunna lösa detta själv, så jag får väl testa lämna in den på bandt o se ifall dom har någon kunnig som kanske kan hitta nåt.

Gaspedalen kan man nästan utesluta, för de provades med en som satt på en likadan bil som fungera.
Hur är det med virvelspjäll på den här moddellen? Har hört att det inte ska finnas något på just årsmodell -10?
Om det nu gör de ändå skulle det kunna vara en orsak?
Eller är det nåt glapp i kablaget ändå, så att just när dom mätte visade det korrekt?
Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]