Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av staffanlind
#1217527
# Fixat# Hej har en dieselvärmare som helt plötsligt inte går. Enl. Vida är felkoden CPM-B1D3468, men hittar ingen riktig information om felkoden. Det står algoritmfel, men ingen åtgärd. Vid tvångsstart med Vida så börjar den starta som den ska men bränslepumpen går inte igång och sedan går den in i avsvalningsläge. Vid komponenttester fungerar allt även bränslepumpen. Orginalnummer som det står på värmaren är 30733866, går det att byta mot någon annan?
Hemskt tacksam för snabbt svar, då bilen går så kall att jag fryser om det är mer än -10 grader. Gärna om det finns någon kunnig runt Umeå som skulle kunna hjälpa mig.
Med vänlig hälsning
Staffan Lindström
Senast redigerad av 1 staffanlind, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av LeifA
#1217843
Jag bytte på en kundbil som var också mysko felkod på,beg från skrot och bytte hela värmaren och sen har det funkat.
av Cox
#1217910
Har haft liknande problem med min värmare, bytte ut den inga problem efter det. Om köper en på skroten så kolla att dom har samma nummer, så slipper du ladda mjukvara bara att skifta
av andersuw
#1217927
Antar att du redan försökt med att radera felkoden och sedan göra nytt startförsök. Innan koden raderats kommer inte värmaren ens att försöka starta som den borde.

Normalt bör det finnas någon mer felkod än den du har som klargör vad det är fel på. Om det saknas skulle jag tippa på att det kan vara något vaj på styrenheten (CPM) som inte fångas av någon annan kod. Men det är bara en gissning. Jag är långt ifrån säker.
Användarvisningsbild
av LeifA
#1218478
staffanlind skrev:
LeifA skrev:Jag bytte på en kundbil som var också mysko felkod på,beg från skrot och bytte hela värmaren och sen har det funkat.
Behövde du ladda om programvara?
Nej,bara skruva dit,klart.
Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]