Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1218516
Om knappen "hoppar" upp igen efter man låst så är det ganska säkert låskistan.
Har bytt 4st på olika bilar dock. Har inte varit med om något annat än låskistan.
Kolla bara innan du köper beg att det är samma barnlås,el eller inte.
#1218867
Hej!

Jag vet faktiskt inte om den "hoppar upp" men jag ska ta tag och kolla på allt med dörren i mellandagarna när det finns lite mer tid.
Tack för tipset om barnlås. Det hade jag inte tänkt på så hade med all säkerhet köpt fel annars :)

MVH
Mattias
#1218900
Jag har haft det felet du beskriver. Motsvarande dörr t.o.m. Knappen sprätter bara till när du trycker på fjärrnyckeln. Den stannar aldrig nere när du vill låsa. Däremot kunde jag i alla fall låsa dörren manuellt med knappen och kliva ur bilen genom vänsterdörren för att sedan låsa hela bilen med fjärrnyckeln.
En ny låskista med verkstadsmontering kostade i runda tal 3000 kr. Men det framhävs här på forumet att det är möjligt att göra det själv. Då torde en ny låskista kosta omkring 1500 kr plus moms i butik.
#1219092
Ett och samma felsymptom (att dörren inte låser) kan ha flera olika orsaker. Alltså behöver det inte nödvändigtvis vara låskistan det är fel på i det här fallet även om det var så i ditt fall. Se mitt inlägg om den felkod TS har ovan.

Om det trots allt skulle vara låskistan kommer man förstås allra billigast undan om man köper kistan begagnad och sedan gör jobbet själv. Men vilken väg man skall gå i det avseendet är förstås upp till TS.
#1220554
Jag tackar för alla svar!
Jag har inte hunnit kolla vidare på problemet än, livet och julen kom emellan. Tänkte dock försöka lösa det nu efter helgerna och återkommer med antingen en lösning eller ännu fler frågor:)

Med vänlig hälsning,
Mattias
#1224139
Hej!

En uppdatering med lösning.
Jag hittade inga uppenbara fel så köpte därför en låskista på skroten (från en xc60 som gått 5 mil).
Nu en vecka senare har dörren inte strulat en enda gång vilket får mig att tro att problemet verkligen är löst:)

Problemet var alltså låskistan. Jag hade dock otur att få fel första gången så har gjort jobbet två gånger. Första gången tog det straxt över två timmar och andra gången en timma och tio minuter.

På min bil såg dock inte infästningen till rutan ut som i beskrivningarna jag hittade (inte ens i vida). På min var det bara en plastflärp att trycka på som satt i ett borrat hål på en aluminiumplåt under rutan samtidigt som man drog rutan uppåt. I alla beskrivningar jag hittat har det varit två skruvar att lossa på...


Tack åter igen för alla tips!

MVH
Mattias

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]