Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1217498
Hej!

Har problem med att höger bakdörr inte låses med de övriga. Öppnar man och stänger ett par gånger så brukar det funka.
Har läst av med Vida (privat, ej på verkstad) och fått felkoden:

PDM-B10EE15 Motor dubbellåsning bakdörr Passagerarsidan. Generellt elektriskt fel. Kortslutning till spänning eller öppen krets.

Vet någon vart kabeln till detta går? så man kan börja kolla om den är skavd någonstans, alternativt om någon vet vart det brukar vara?
Är det ens skavd kabel eller kabelbrott som koden innebär? kan det vara något annat?

Bil:
Volvo V70 D5 AWD
Årsmodell: 2013
Keyless om det gör någon skillnad

MVH
Mattias
Senast redigerad av 1 crossmatte, redigerad totalt 0 gånger.
#1217539
Okej, hur utesluter man på ett bra sätt vilket det är? Kan man köpa låskista begagnad och måste man i så fall in till Volvo och lägga in programvara?

Med vänlig hälsning,
Mattias
#1217540
Tveksamt att mjukvara behövs för att man bytt låskistan. Jag köpte min V70 av en ÅF som mest jobbar med BMW, noterade på hemvägen att det inte gick att låsa passagerarsidan varpå dom tog tillbaka bilen och satte en ny låskista på plats. Dom använde sig inte av VIDA. Däremot när jag skaffade VIDA fanns gamla felkoder kvar och däribland felkod för passagerardörren. Raderade och den har inte kommit tillbaka. Så byt du den själv utan att oroa dig. Skulle dock satsa på en ny låskista istället för begagnad. Känt fel på våra bilar och det vore ju surt om du får samma fel igen om ett år.
#1217925
Ofta är det låskistorna som strular när det är fel på centrallåsfunktionen på någon dörr. Men den uttolkning av felkoden som man kan få via VIDA pekar inte direkt på det i just det här fallet. Lutar mer åt kabelfel av något slag. VIDA säger följande:

831: PDM-B10EE15 Rear door passenger side double locking motor. General Electrical Failures. Circuit short to battery or open

Diagnostic trouble code (DTC) information

Condition
The control module in the rear door supplies voltage to the lock motor, blocked lock position.
The control module left rear door/right rear door (LDM/RDM) supplies the control module driver's door/passenger door (DDM/PDM) with information about status for lock motor, blocked lock position in the rear door.
The diagnostic trouble code (DTC) is stored if the control module detects that:
Signal too high from the output.
The control module's test for the diagnostic trouble code (DTC) starts in the event of:
Activation of blocked lock position.
Note! The control module can only detect the fault once the test has been started and the diagnostic trouble code (DTC) is stored when the conditions are met.

Substitute value
None.

Possible source
The voltage feed cable is short-circuited to voltage.
Open-circuit in the power supply cable.

Fault symptom[s]
Does not lock to the deadlock position BLL


Om det nu trots allt skulle vara fråga om defekt låskista skulle jag för egen del inte tveka att köpa en begagnad. Visst, en del låskistor går sönder men andra håller i all evighet. Bytte en av låskistorna på min V70 -02 mot en begagnad för 10 år sedan. Den håller än och de övriga är troligen aldrig bytta.
#1218280
Tack för långt och utförligt svar!
Det lutar nog att jag river ner dörren och kollar om det är något med kabeln. Hittar jag inget så åker jag och hämtar en kista på skroten så får vi se om det funkar.

Med vänlig hälsning,
Mattias
#1218289
Har läst mycket om något buntband där kablarna löper mellan kaross och dörr som på något vis kan skava, men din bil känns ju nästan lite ny för att det skulle vara ett sånt problem. Vet att det gett andra problem med elektroniken i dörrarna iallafall. Det är iallafall ganska tjorvigt att riva dörren så att man kommer åt låskistan och om misstankarna inte ens är riktade mot den känns ju det "externa" kablaget som en större kandidat till felkälla.
#1218336
Är det inuti "gummislangen" mellan kaross och dörr som buntbandet ska sitta?
Jag får kolla det först, vore ju riktigt skönt om det var så enkelt.

Att den är så ny hjälper inte, jag har redan lyckats skava av en kabel i taket som gjorde att bakluckan inte gick att öppna :)

MVH
Mattias

Det var i något högre hastigheter ljude[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Hej, Jag har haft bilen på försäkr[…]

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]