Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av o0kungen0o
#1217439
Hej.

Jag har i dag i min xc70 från 08- stolar utan minne och utal el.
Nu sitter jag och funderar på att byta framstolar och backsäte till helskin med el säten fram med minne.
Skulle detta gå att lösa med nån mjukvara från volvo?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1217523
Förmodligen inte så som det är på en som har det som original, i alla fall. Det finns inte den här möjligheten på Volvos tillbehörswebb, och det brukar innebära att det inte går att ändra konfigurationen på en bil till den här varianten.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1217739
Airbag har du väl redan i de stolar du har också, antar jag? Enligt schemat sitter det bara givare och aktuatorer anslutna till SRS-styrenheten, så de kan man rimligen byta mot motsvarande komponenter utan att programmera. Tänk på att ha batteriet urkopplat ett bra tag innan du börjar, och ha inte nyllet mitt i kudden när du kopplar in saker igen.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1217746
Byta till elstolar går åtminstone, minnet vet jag däremot inte om det sparas i stolen eller om den pratar med någon annan enhet (kan tänka mig att den gör det dock, eftersom det är nyckelbundet).
Användarvisningsbild
av apersson850
#1217827
Eftersom ytterbackspeglarna också hänger med på stolsminnet finns det kommunikation mellan de olika styrenheterna för att minnesfunktionen ska fungera.
av Lassebus
#1218066
Du kan byta till elstolar, men du får dra nya kablar (om om dessa nu inte finns fördragna)
3 stycken extra kablar per stol : 1 till plus, en till jord och en till tändning.

Du kan montera in stolar med minnesfunktion. Men du kan inte spara minnet då minnet går genom canbus. så du får nöja dig med justera stolen "manuellt"
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1218229
o0kungen0o skrev:Ok.
Men om jag bytar till stolar utan el och minne så borde det inte vara nåt problem?
Airbagen borde inte behövas programeras ?
Nej, borde inte vara något problem. Glöm bara inte att koppla bort bilbatteriet innan du börjar montera ur stolarna, och koppla inte in batteriet förrän du monterat de nya stolarna helt färdigt. Annars får du en felkod på SRS-systemet.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1218271
Fick elstol monterad i min gamla V60 -13.
Bilar med elstol har tydligen andra speglar eller i alla fall med fler kablar i kablaget typ 14 el 15 istället för 13.
Minnet fungerade men inte nyckelminnet. När meken la in mjukvaran för spegelinställningen ställde speglarna om sig till ett ytterläge. Minns inte alla detaljer.
Jag blev i alla fall nöjd. Trodde att jag skulle kunna ha en bil utan elstolar men det gick inte. En gång elstolar alltid elstolar!
Användarvisningsbild
av apersson850
#1218541
Enklaste tänkbara spegel har kablage för att köra ställmotorerna i X- och Y-led. Har man dessutom motoriserad in- och utfällning tillkommer en sladd för att köra den tredje motorn.
Speglar med minne har ytterligare fyra sladdar för att mata och känna av de två lägesgivarna för X- och Y-led.
Sen finns det ju värme och lampor i spegeln också, men det har inte med inställningarna att göra.
Men det är helt rätt att speglarna är olika utrustade beroende på de ska ha minne eller ej. Så det låter mycket troligt att spegeln gick till något ytterläge, om mjukvara för inställning via minnet lades in, men ingen avkänning av aktuell position finns. Då kör den förstås motorerna tills den kommer till en lägessignal som aldrig kommer att ges.

Norrland

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]