Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Joakim6945
#1217060
Hej,

Jag tänkte göra en hardwire installation av en radarvarnare. Jag tänker dra ström från en säkring med hjälp av ett sk. fuse kit. Vid det här läget vet jag inte vilken säkring jag ska dra från. Är det någon som har något råd?

Mvh,

Jocke
Användarvisningsbild
av apersson850
#1217235
Vet inte riktigt vad du menar att ett "fuse kit" är, men det spelar väl ingen större roll vilken säkring du använder?
Radarvarnare är ju numera meningslösa, ifall du tänkt dig att minska risken för fortkörningsböter, eftersom hastighetskontroll brukar göras med lasermätning.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1217245
apersson850 skrev:Vet inte riktigt vad du menar att ett "fuse kit" är, men det spelar väl ingen större roll vilken säkring du använder?
Radarvarnare är ju numera meningslösa, ifall du tänkt dig att minska risken för fortkörningsböter, eftersom hastighetskontroll brukar göras med lasermätning.
Alla fartkameror använder radar. Du vet långt i förväg om den är på eller avslagen.

Däremot är det kass att använda radarvarnare idag för var och varannan bil du möter har radar för kollisionsdetektering och avståndskontroll till aktiva farthållare så radarvarnare piper hela tiden om det är mycket trafik runt dig.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1217294
Jag bortsåg från kamerorna, för de är ju skyltade i förväg. De blir man inte överraskad av. Åtminstone inte om det är sådana som är jordfasta. Det finns ju några ambulerande, har jag läst om.

Men det är förstås som du säger, det rullar omkring massor med radaranläggningar på vägarna nuförtiden.

För att återvända till säkringsfrågan: Spelar det någon roll? Är det inte bara att ta någon som är lämpligt belastad från början? En radarvarnare tar väl inte så mycket ström?
Såvitt jag vet är de förresten olagliga nuförtiden, men det antar jag att du har koll på.
av andersuw
#1217296
apersson850 skrev:Jag bortsåg från kamerorna, för de är ju skyltade i förväg. De blir man inte överraskad av. Åtminstone inte om det är sådana som är jordfasta. Det finns ju några ambulerande, har jag läst om.
Jag har faktiskt sett en ambulerande kamera "in real life" en gång här i Uppsala. Men någon vanlig företeelse kan man ju knappast säga att de är. ;-)
av Joakim6945
#1217300
Tack för svaren. Jag bor i USA och här använder polisen både laser och radar så dess funkar faktiskt fortfarande här. När det kommer till falska alarm från parkeringssensorer och dylikt är många av de dyrare modellerna så pass sofistikerade att de har ett så kallat ”junk filter” Denna som jag har kostar runt $500 och varnar i god tid om den för känning av en polis runt 500m - 1km bort många gånger. Så Europa kanske det inte skulle löna sig med en sådan här men här kan det spara pengar/ böter.
av Knota
#1217303
En avståndsvarnare borde inte påverka en radarvarnare.
Volvos avståndsvarnare ligger väl på 77GHz, och dom flesta radarvarnare kollar väl på X, K och Ka-banden,
så Volvos frekvens ligger betydligt högre.
Sedan vet inte jag hur ren 77GHz är från blandningsfrekvenser och sån't, eller vilka frekvenser andra biltillverkare använder. Tycker PTS eller vem som gett tillstånd borde ha koll på vilka frekvenser som sprids.
Skriker verkligen en radarvarnare pga avståndsradar?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1217524
Jaha. Jag tycker det hade varit bra om du talat om var du bor redan från början, så hade inte flera personer behövt komma med hjälpsamma råd med, förutsättande att de som skriver på svenska här brukar bo i Sverige.

Men åter till grundfrågan då, spelar det någon roll vilken säkring strömmen tas från? Eller hur tänker du?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1217740
Ja, just det, jag har läst att de alltid samlar in statistik om hur fort folk kör på sträckan, men bötfällningsmekanismen är inte igång hela tiden. Då får man alltså varning för alla kamerastolpar, vare sig de är "farliga" eller ej. Alltså samma funktion som att titta på skylten som står där kamerorna är uppsatta.

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]