Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1218860
tmpolice skrev:Är det verkligen ingen som testat/kör led på helljuset (stödljuset H7) med bra resultat? Tänker att det här är ju Sveriges största Volvoforum så någon måste had det?
Kolla denna tråden
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=130946
#1219440
Jonnybcool skrev:Har en sats Owl H7 Led ligger hemma till min V70 2015 som jag inte hunnit montera än. Men har en kompis som kör med dem i sin V70 med helt ok resultat. Om du söker på owl h7 på ljusfascisterna på Facebook hittar du en del snack och ljusbilder.
Kanon! Var lite det jag letat efter. Owl ser precis ut som Auroras G10 med samma dioder. Verkar fungera kanon med nästan samma längd på ljuset.
Jag har helt övergivit xenon pga risken för strul dvs om man kör på vanliga kablarna. Vid separat matning med signal från vanliga helljuset så är det nog bättre men tänker prova led. Led verkar ge mer ljusen halogen så det kan vara värt prova sätta i nys d1s, led på H7 och sedan en ledramp.

Tackar för alla svar så här långt.
#1220500
Då var det nya osram night breaker xenarc unlimited samt osram H7 laser i bilen. Blev utan tvekan bättre men ska testa Owl H7 led också. Upplever ljuset lite gulare än de Philips d1s som satt i men ljusstarkare. De ska vara 4300k men ska vandra mot 5000 dvs optimal färg men är ju samtidigt lite ”tråkigare” än kring 6000k.

Kommer åka på en ledramp med inom någon vecka. Fastnat lite för vision x xpr, lightforce dual wattage, ipf 600 eller warn wl och alla kring 20”.

Mest sugen på vision x xpr men de går lös på dryga 6000 kr oxh billigast är warn med ca 3500kr.

Är ett svårt val känner jag.
#1220520
tmpolice skrev:Då var det nya osram night breaker xenarc unlimited samt osram H7 laser i bilen. Blev utan tvekan bättre men ska testa Owl H7 led också. Upplever ljuset lite gulare än de Philips d1s som satt i men ljusstarkare. De ska vara 4300k men ska vandra mot 5000 dvs optimal färg men är ju samtidigt lite ”tråkigare” än kring 6000k.

Kommer åka på en ledramp med inom någon vecka. Fastnat lite för vision x xpr, lightforce dual wattage, ipf 600 eller warn wl och alla kring 20”.

Mest sugen på vision x xpr men de går lös på dryga 6000 kr oxh billigast är warn med ca 3500kr.

Är ett svårt val känner jag.
NBU är 4150K och kommer inte vandra mot 5000K utan stanna under/runt 4350K och upplevas gulaktigt och i praktiken lite svagare än nödvändigt pga gulheten. Haft dessa i flera år utan att dom blir vitare och byttes våren 2017.
Bytte från NBU till Philips Xtreme gen2, blev vitare med 4800K mot 4150K samt mera ljus rent allmänt då det är mera kräm i dessa och det oavsett torr vägbana sommartid eller regnvåt på mörk höst.
Andra anledningen till bytet var bättre harmoni med g8 6000K LED och 3000 faktiska/äkta lumen i helljuset(läs 5000-6000 vid jmfr andra källor som inte uppger det faktiska värdet utan bara teoretiska).

Tar hellre en XPR designad för lågt montage alla dagar i veckan oavsett priset då den levererar vad som lovas och inte som billigare saker där det mest är luft och kostar mera för vad man får ut, är inne på en sådan som komplement till nya 4x NBB 225 LED när xenon skall pensioneras.
#1221723
Tack för svaren!

Upplever NBU lite mot gula hållet (nyans och inte så mycket).
Blir väl så att jag behöver fundera över vad jag ska göra?

Skulle nog vilja ha vitare ljus överlag och kollat lite på Osram CBI som har mycket bra pris och ligger mot 6000K men har inte så mycket mer kräm som philips x-treme vision gen2. Philips white vision är ju också mycket billigare (osram CBI är halva priset mot Philips x-treme).

Då det gäller led så verkar ljusbilderna vara lite så där och försöker undvika fläkt för driftsäkerhet och just Owl verkar ge bra ljusbild samt är beprövad (se ljusfascisterna).
En vision x, rigid e2, lightforce 20”, ipf 20” under regskylt vore nog en bra idé.

Tänkte byta min positionsljus fram, markbelysning samt skyltbelysning på samma gång men är lite osäker ifall jag ska testa 4300K eller 6000K osram eller Philips för det.
Jag köper hellre dyrare led för dessa som har garanti 3-6 år och lyser svagare än billiga som brinner upp och dör.

Måste jag ha canbus på skyltbelysning eller på positionsljus på min 2012 V70? För det hade inte Philips eller osram w5w, c5w?
#1221777
Ja du måste ha nån form av förbrukare annars kommer regbelysning samt posljus att glöda svagt innan bilen somnar in, samma när du väcker den.
Bästa sättet att fixa detta är att byta till MY14 bakljusen och koppla övre posljuset på regbelysningen. ¨Då har du en förbrukare som drar tillräckligt för att nöja dessa dioder och det utan att slösa onödigt. Fram satte jag bara en modernare och lite dyrare variant av Canbus och peppar peppar så håller dom 2år+ senare utan att en enda diod lagt av vilket billigare alltid gjort för mig.
Ang OWL skulle jag fundera två gånger då dessa bara ligger på 2000 lumen, en H7 halogen ligger på 1500 lumen så 500 lumen blir inte mycket extra så du kommer inte uppleva stor skillnad. Skrotade ett set som gav 2000lumen till förmån för mina nuvarande då 2000 varianten var som halogenlampor och inte upplevdes som bättre förutom livslängden.
#1221905
Kollat på vision x med halo för montering lite undanskymd så ingen ska ta den.

ER, läst någonstans att en del fått glödandet då de valt bättre och dyrare led som osram/Philips? Vad jag förstår så slipper jag lampvarning även utan canbus på skyltbelysning och p-ljus fram?

Tänkte inte göra några större omkostnader på bilen men ev en modul för bakljusen som några säljer. Den skulle ge bättre synlighet i dåligt väder och är inte lika snygg men en funktionell lösning.

Vill göra det enkelt och snyggt på bilen utan större förändringar.
#1221906
Kollat på vision x med halo för montering lite undanskymd så ingen ska ta den.

ER, läst någonstans att en del fått glödandet då de valt bättre och dyrare led som osram/Philips? Vad jag förstår så slipper jag lampvarning även utan canbus på skyltbelysning och p-ljus fram?

Tänkte inte göra några större omkostnader på bilen men ev en modul för bakljusen som några säljer. Den skulle ge bättre synlighet i dåligt väder och är inte lika snygg men en funktionell lösning.

Vill göra det enkelt och snyggt på bilen utan större förändringar.
#1221955
Modul ger inte bättre synlighet, den gör bara bilen olaglig då E-märkningen på lyktan försvinner (då det är bromsljus i luckan på gråstarr ljusen/08-13, inte posljus oavsett ljusstyrka) som en avlöning på krogen, bara ren myt att man syns bättre när man åker omkring och bromsar konstant/har jordfel på bakljusen och taktik för att sälja den olagliga modulen. Ju mer populärt detta ofog blir ju mer kommer det att börja lagföras för att få bort det.
Bättre sätta på M14 bakljusen eller låta bli helt. Billigast är att ha bilen tvättad på bakljusen samt använda dimbakljusen när så påkallas om man syns dåligt för det finns ju original sätt att synas bättre i dåligt väder utan att bryta mot lagar.

Bakljusen är inte så dyra på skroten så lika bra slå till för i vår kommer det bli måste med nya TFT-instrumentet i våra äldre 07/08-13 bilarna då lösning kommer under våren och skall inte kosta mer än att "alla" har råd då det dyraste blir instrumentet som ligger runt 3-3500kr på skrot. Däremot så är modulen för stängning av bakluckan via fjärren en seriöst vettig pinal man "måste" ha jmfr modul till bakljusen.

Osram/Philips är inte "bättre", dom är bara dyrare för man delvis betalar för namnet men även att dom kan ha bättre ljusspridning än dom billiga T10:orna som inte är avsedda att sprida ljuset på samma vis som glödlampa. Dom saknar även Canbus så därav att dom glöder svagt, men det funns supercanbus med 360graders spridning så man behöver inte köpa märke, tex dessa
T10 SMD5/Flux har jag gjort av med minst 10st per år maj/juni 2014-oktober 2015 på XC:n och tidigare på S60:n, dvs drygt 500kr högt räknat mot 300kr för "supercanbus" som jag fortfarande är inne på första omgången av och dom sattes i oktober 2015 dvs strax efter dom började säljas.
Jag har aldrig haft lampvarning på posljus fram/skylt bak, bara glödproblemet men löstes fram med dessa canbus och bak via faceliftbakljusens koppling på skyltbelysningen så skylten blir helt släckta/ej glödfenomenet då det är tillräckligt med strömförbrukare inkopplade med dessa ljus på denna krets. Man kan ju bränna bort effekten va motstånd/glödlampa också men onödigt att slösa med el på fel ställe.

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]