Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av monza
#1216902
Jag köpte mig en V70 2,5FT 2009 för i dagarna 6 månader sedan.

Jag tycker att rostskyddet under ser lite klent ut. Mer ytrost på denna under än på min gamla S80 från 2001.
Motorn räknas väl som en beprövad konstruktion. Dock verkar vissa 2,5FT kunna ta en del olja och min bil är ett av de exemplaren.
Sen är det service var 1500 mil då det är en motor som klarar etanol. Det är inget "fel" men kan vara bra att veta.

Men i övrigt vet jag inte vad som är modelltypiska eller FT-typiska fel o svagheter.

Mvh
av Rådlös
#1216913
http://teknikensvarld.se/provkorning-av ... ft-124191/
Vanliga fel o.s.v. (om dom är så vanliga?) hittar du nog här på forumet. Det är mera så att du bör kolla upp servicehistorik och skötsel. Hur långt har ditt objekt gått? Är den "söndagskörd" eller är det en "resemontör" som har kört den, kanske även långa sträckor med släp? Köper du den av någon 18-årig "världsmästare" som har sett allt, hört allt, vet allt?
Antag att motorn är servad och i gott skick. Då gäller ju sådana punkter på bilen som gäller för alla V70 i samma årgång, bromsar, styrning, dörrlås, fungerande AC, allmän skötsel etc. etc.
En viktig fråga som skulle intressera mig är om den är körd på E85 och hur i så fall? Har ägaren tankat det ena eller det andra efter gällande dagspris? E85 respektive bensin, eller är den körd huvudsakligen på ett och samma bränsle?
Om du hittar en bil som du vill ha, se till att du får med anslutningskabeln till motorvärmaren! Det är fabriksmonterad elektrisk motorvärmare på alla F-modeller. Anslutningskabeln tillhör bilen. Inte någon som tycker att den är bra att ha.
av Rådlös
#1216921
Monza: Jag har en V70 2.0F -08. Jag vill inte kalla oljebytet för service. Allmän service skall ske var 3000 mil, som på vilken annan bil som helst. Men filter och oljebyte skall ske var 1500 mil. I mitt fall är det Allmän service var 2000 mil och filter och oljebyte var 1000 mil. Om jag inte har något annat ärende vid det oljebytet, så gäller enbart detta. Naturligtvis har jag en god relation till "min" verkstad. Ser dom att något behöver åtgärdas, t.ex bromsklossar eller annat viktigt, så säger dom till.

Volvofantast: Dom flesta bilister/bilägare kör ca 1250 mil om året. Troligen räknas även du dit? I instruktionsboken står det numera att oljebyte skall ske minst en gång om året eller efter en fastställd körsträcka. 1500 mil i ditt exempel. Det oljebytet infaller då med det årliga oljebytet, och det är inget konstigt med det. Och den som är mån om sin bil och har räknat med att använda och ha nytta av bilen över överskådlig framtid vårdar sin bil. Det enklaste är att sköta oljebytena. Skulle möjligen vara tvätt som är enklare då? Men oljebytet lönar sig och är inte något krångligt.
av MickeO
#1216922
Första årsmodellen 2008-2009 har ju 200hk och 300Nm medan 2009- har 231hk och 340Nm. Vet inte hur den senare känns men har haft den första och den är vääääldigt sävlig och törstig (även på bensin alltså) - men bekväm.

Hade den i ca 5 år och 4500 mil 11000-15500. Förutom slitdelar som bromsbelägg och en xenonlampa så var det nog bara huvlåset jag behövde byta (vanligt fel). En gång fick jag slå i 2-3dl olja eller något sådant mellan servicearna. Körde den aldrig på etanol (besökte macken tillräckligt ofta ändå).
av monza
#1216952
Rådlös skrev:Monza: Jag har en V70 2.0F -08. Jag vill inte kalla oljebytet för service. Allmän service skall ske var 3000 mil, som på vilken annan bil som helst. Men filter och oljebyte skall ske var 1500 mil.
Helt korrekt. Jag kände att det var nått som inte kändes 100 när jag skrev. :)
av monza
#1216955
MickeO skrev:Första årsmodellen 2008-2009 har ju 200hk och 300Nm medan 2009- har 231hk och 340Nm. Vet inte hur den senare känns men har haft den första och den är vääääldigt sävlig och törstig (även på bensin alltså) - men bekväm.
Vääääldigt sävlig? Hmmm... Ok... Beror väl på, de.
I förhållande till en 1,6-liters Drive så är den väldans pigg, men visst har jag i alla år undrat vart Volvo gjort av hästar o vridmoment, när jag längtat som mest efter Saabs 2,3T. Men 2.5FT har ändå bra landsvägsprestanda med bra bottendrag, tycker jag.

Jag jagade mycket info innan jag köpte min och motorn verkar lika stabil som de övriga 2,5:orna
Jag är helt nöjd med min FT och kan inte på något sätt varna en köpare.

Mvh
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1216964
Var inte multiremmen uppe då och då på forat för ett tag sedan? Kan vara så att de som rasade hade fabrikationsfel och att de andra pinnar på?
av Rådlös
#1216965
Jo, det finns några inlägg om multiremmen. Men som jag tolkar det, så skall den bytas innan max 10 år. På några modeller finns det en körsträcka också men det tycks vara olika för olika modeller. Kolla i serviceschema för den aktuella bilen.

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]

Fjädermellsnlägg

Den sitter inte som standard på alla å[…]

Det blir kanske inte så lätt när d[…]