Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pontusekelund1
#1216782
Vet inte vad de kan vara, kan man smörja in några vajrar eller är man tvungen att byta växelspaken helt?
Tacksam för svar :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1216792
Det där kan vara lurigt. Det knarrande ljudet fortplantar sig på någon konstig vänster så att det upplevs som att det kommer någonstans ifrån under växelspaken. Jag hade samma irriterande ljud, varpå jag sprutade smörjmedel under växelspaken överallt där jag kom åt, men utan framgång. Till slut lyckades jag få slut på knarrandet genom att spruta silikonspray på de rörliga delarna som du kommer åt från motorrummet. Be någon leka med spaken, så ser du vad som rör sig. Det är trågt och svårt att kommat åt, så jag tog ett smalt rör som fungerade som förlängare och sprejade rikligt med silikonsprej och vips så försvann det knarrande ljudet. Försök att spreja rikligt så långt in du kommer åt med förlängningsröret.

Beskrivningen är inte den bästa, men du ser var du skall spreja när du ser vad som rör sig.
#1216815
Jag hade lite trög spak och var in till Volvo och dom delade denna länk (som dom beskrev det) och sprayade med en spray jag nu glömt vad den hette. Tyst.

Han som gjorde jobbet åt mig pekade ut länken och sa att det kommer att komma tillbaka men att det är ett lätt jobb. Tog honom 5 minuter utanför verkstaden plus provkörning före o efter.

Bild
Bild

Mvh
av pontusekelund1
#1216833
monza skrev:Jag hade lite trög spak och var in till Volvo och dom delade denna länk (som dom beskrev det) och sprayade med en spray jag nu glömt vad den hette. Tyst.

Han som gjorde jobbet åt mig pekade ut länken och sa att det kommer att komma tillbaka men att det är ett lätt jobb. Tog honom 5 minuter utanför verkstaden plus provkörning före o efter.

Bild
Bild

Mvh
Monza Kunde inte vart bättre förklarat vart :)
grymt med bilder uppskattar det tack.
#1216837
Just det, det är den jäveln som behöver få sig en fet dusch. Spreja gärna längre in så långt du kan när du ändå är där och rotar. På min försvann inte knarrandet helt och hållet förrän jag sprejade långt in.
#1216867
pontusekelund1 skrev: Monza Kunde inte vart bättre förklarat vart :)
grymt med bilder uppskattar det tack.
Bra :)
Kom ihåg, det som Yaniz skrev längre upp, att gärna ha någon med som rör på växelspaken så att du kan smörja när länkaget är i olika lägen/vinklar.

Mvh
#1217018
pontusekelund1 skrev:
monza skrev:Jag hade lite trög spak och var in till Volvo och dom delade denna länk (som dom beskrev det) och sprayade med en spray jag nu glömt vad den hette. Tyst.

Han som gjorde jobbet åt mig pekade ut länken och sa att det kommer att komma tillbaka men att det är ett lätt jobb. Tog honom 5 minuter utanför verkstaden plus provkörning före o efter.

Bild
Bild

Mvh
Monza Kunde inte vart bättre förklarat vart :)
grymt med bilder uppskattar det tack.
Fast om du har en diesel sitter luftboxen över växellådan, då måste den bort. inte lika lätt som på FT motorn som har luftboxen mer åt vänster :)

Du skrev aldrig vilken bild u har ;)

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]