Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1216547
Hej,

Har en Volvo V70 2,4d -08 Aut (361677mil). Den har nu ca 6 gånger blivit helt orkeslös (2 gånger tändes motorlampan) och tar väldigt lång tid att komma upp i 80km/h tex.
Första gången den blev så var i somras när jag gjorde många omkörningar på E4an i lite högre hastigheter, vid omstart kunde den fungera men efter en stund så blev det samma sak igen, men står den över natten fungerar den bra igen.
Sedan tog det någon månad innan den började igen.

Två senaste gångerna har det blivit efter att jag haft släpkärra efter ena gången och den andra gången med 4 pers i bilen och någon omkörning.
Det verkar uppstå när bilen får jobba lite extra, börjar bli orolig nu eftersom det är skotersäsong snart och då är det 60mil med släp + 2 skotrar i.

Åtgårder själv senaste månaden:
Rengjort EGR-ventilen + korta röret som går åt ena hållet.
Bytt bränslefilter.
Bytt kamrem + vattenpump.

Hämtade just bilen från verkstaden där de felsökt och de hittade detta:
Felkod P040422.
Kontroll funktion EGR OK.
Kontroll av värdena på partikelfiltret OK.
Virvellänk lossnat - virvelspjället (Lagades på samma ställe för 1-2 år sedan).
Kontroll så att det inte var vatten i bränslefilterkopp som var OK.

Även dålig värme i kupé som ev är termostaten. (Här märkt att det varit sämre värme än vanligt).

Han jag pratade med på telefonen sa även att han hittat en felkod på EGR:en vid 35800mil men stod sedan OK på notan, han jag pratat med var ej kvar.
Någon som kan ha en aning om vad som kan vara orsaken till att den blir orkeslös, framförallt vid lite mer krävande körning?
Kan det vara något med att virvellänken lossnat igen? Har inget minne av att den betedde sig så här förra gången.

Mvh
Jesper
Senast redigerad av 1 Jesperhellman, redigerad totalt 0 gånger.
av pontusekelund1
#1216636
Hej har sammapriblem med min bil har bytt virvelspjälet och glödstift samt kontakter till spridare ennu inget lagat, så behöver inte va länken eller virvelspjälet
#1216987
Okej..
Får prova med att varva upp den lite och kolla om man ser något läckage i slangar osv.

Skall besiktiga bilen imorgon fredag så får se om de kan hitta någon mer felkod.
#1217134
Insåg idag hur lätt det var att byta länken till virvelspjället så satte dit de som lossnat provisoriskt för att imorgon köpa ny..

Tyckte bilen kändes piggare hem från jobbet.

Men, vart sitter termostaten på min bil? 2,4d 2008.
Ser ut som att den borde sitta på framsidan av motorn mot bilens framsida. Då kan man ju byta själv.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1217199
VIDA säger följande:

ECM-P040422 Avgasåterledning reglerkrets inom/utanför gränsvärden. Generellt signalfel. För hög signal, D5244T5

Felorsak
Luftläckage i inloppssystemet.
Igensatt eller blockerad EGR-ventil.
Skadad EGR-ventil.

Felsymptom
Försämrad prestanda.
Ojämn tomgång
#1217246
Tack för den infon!

Då kanske det är EGR:en iaf då, gjorde ren den men har fått felet 2 gånger till efter det så den kanske är trasig..

Då kanske det inte blir så pga känken till virvelspjället heller men bilen kändes piggare efter att jag satt dit den igen vilket som


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1218355
Kollade felkoder själv nu med Delphi programvara efter att den blivit orkeslös hem igår och till jobbet idag.

Vad är de andra 2 för koderna tro?
Edit: har googlat lite och P201500 kan vara att virvelspjället behöver kalibreras.

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1219186
Tänkbara felorsaker enligt VIDA

U032200
Störningar på CAN-nätet.
Sök CAN-relaterade felkoder i central elektronikstyrenhet (CEM).
Felaktig mjukvara nerladdad i styrenhet motor (ECM).

ECM-201500
Länkage eller virvelspjäll kärvar.
Skadat länkage mellan virvelspjällmotor och virvelspjällkanal.
Virvelspjällmotor kärvar.

Men dessa koder är intermittenta, det vill säga felsymptomen fanns ej längre när du läste ut bilen. De kan ha satts vid något enstaka tillfälle och behöver därför inte nödvändigtvis vara något att bry sig om. Vet inte om du kan se frekvens för intermittenta felkoder i Delphi så att du har ett grepp om hur ofta de dykt upp. Om inte kan du radera dem och se om de återkommer. I övrigt handlar det väl mest om att undanröja det felsymptom som ger upphov till den permanenta felkod du har, ECM-P040422.
#1219199
Okej tack för svar.

Jag raderade felkoderna och har inte läst av sedan dess men bilen har blivit orkeslös 4 gånger så det börjar bli oftare.
Bokat in en tid på Bilia den 3e så får se vad dom hittar.
Återkommer med vad problemet var senare.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1224961
Efter att bilen blev orkeslös varje gång jag körde den i slutet så var det skönt att lämna in den den på Bilia...tänkte jag!

De gjorde deras felsökning för 1695:- och trodde att de kanske kunde räcka med att uppgradera mjukvaran i bilen samt göra en adaption av EGR-ventilen.
Hämtade bilen och efter 40km så blev det samma sak igen, orkeslös men ingen lampa tändes.
Jag som skulle åka till fjällen dagen efter fick då låna en bil.

Lämnade in den igår igen och då skulle det bytas EGR-ventil(VO 36000997) för 10500:- inklusive kylaren för EGR:en.
Hämtade bilen och tyckte den gick bra, kom hem hela vägen denna gång, men när jag sedan 1timme senare skulle iväg startade jag bilen och vips så lös motorlampan, och bilen var orkeslös när jag körde.

Blir skapligt trött på detta nu! Kan ju inte betala 10500:- och felet är inte åtgärdat ens, blir väl till att lämna in den igen nästa vecka om tid finns.

Vad kan de vara för fel om det nu inte är EGR?
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]