Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1216171
Hej!

Har sökt en del men inget som matchar mitt problem.

Ligger jag med farthållaren eller i jämn fart utan farthållare så ligger varvtalsmätaren och svajar. Den pendlar 100 varvtal. Jag tycker inte det märks i gången men det syns ju. Däremot vid gaspådrag så märks det betydligt mer. Varvtalsmätaren blir smått tokig och bilen bilen hugger eller rycker en del. Känns som att dom små svajen blir förstärkta på nåt sätt. Jag tankar enbart bensin och bilen är fullservad hos Volvo. Mätaren står på ca 12000 mil. Jag har inte hittat några felkoder och ingen motorlampa lyser.

Någon som kan ha en aning?
Senast redigerad av 2 eastbound, redigerad totalt 0 gång.
#1216184
Ett vanligt fel med powershift.

Havererad växellåda.
Farsan hade det på sin V50 2.0d och det har nog varit upp mot ett tiotal bilar här på forumet.
På volvo har dom aldrig hört talas om det.

Symtomen stämmer exakt.
Värst märks det i ca 50km/h i svag uppförsbaxke när man försöker bibehålla farten.

Hur långt har bilen gått?
Det brukar deabba bilar mellan 6000-9000mil
#1216186
Lite tråkigt besked så här veckorna innan jul.
Räkna med ett prisförslag på jpp mot 50000kr

Farsans kostade 81000kr men då provade dom att byta lamellpaketet innan dom bytte hela växellådan.
#1216206
In o felsök iaf, kan vara något helt annat, och billigare :)
#1216257
volvofantast skrev:Hur vet man att det är powershift låda?

Vad jag. Et har VEA och Alla med 5-6 chlindrar Geartronic och resten Powershift.

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]

Måste man ha specialverktyg för att lyf[…]

Vågar jag köra?

Går att köra, tänk dock på b[…]

Samma prylar 850/v70?

Hej Är det samma elhissar och elspeglar p&ar[…]