Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#1216490
Fast eterpatronen är en militär specialfiness. Men köldstarten, som på en Volvo 485 (Viking) med D67 manövreras genom att gaspådragshävarmen dras ut (man får in under huven för att göra detta), den fanns på civila varianter också.
Senare blev den automatisk, så man slapp rota under huven/hytten.
av Arne
#1216619
Dieselmotorer utan glödstift är direktinsprutade motorer. De med glödstift är förkammardieslar och virvelkammardieslar.
av andersuw
#1216692
Arne skrev:Dieselmotorer utan glödstift är direktinsprutade motorer. De med glödstift är förkammardieslar och virvelkammardieslar.
Nix. Om något är det tvärtom. Snart sagt alla moderna dieslar är ju direktinsprutade samt försedda med glödstift.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1216714
Om vi backar till, tja, 60-talet eller nåt, då var det så. Personbilsdieslar var förkammarmotorer, med glödning. Lastbilar hade direktinsprutning utan glödning, och skulle helst ha elektrisk motorvärmare på vintern. Att man har glödning numera, även på direktinsprutade, är för att fortare komma igång. Det svarta molnet som belönade kallstart med direktinsprutade motorer i lastbilarna som omgav min barndom är inte politiskt korrekt längre.
av Arne
#1216966
andersuw skrev:
Arne skrev:Dieselmotorer utan glödstift är direktinsprutade motorer. De med glödstift är förkammardieslar och virvelkammardieslar.
Nix. Om något är det tvärtom. Snart sagt alla moderna dieslar är ju direktinsprutade samt försedda med glödstift.
Googla på gamla diesel maskiner så upptäcker du att dom inte hade glöggning alls :D
Man fick dra gasen i botten o dra ut en pinne på pumpen så den fick masser av sås :D :D
Alltid lika spännande om gasen hade hängt sig pga pinnen frös fast utdragen vilket gjorde att motorn rusa :D

Det var Intruder1400 inlägg jag svarade på. Skulle ha citerat det.
av andersuw
#1216971
Det är OK. Det första motorfordon jag framfört var en Fordson Major Diesel traktor från 50-talet. Så helt obekant med gamla dieslar är jag inte. Men när det stod för sig själv att glödstift och direktinsprutning inte hör ihop, utan tidskontext, blev man lite brydd. :D

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]

Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]

Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]