Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvogubben
#1215606
Hej!
Min XC70 -08 meddelar att det är fel på motorsystem och att service erfordras. När jag med min billiga felkodsavläsare kollade upp vad som är fel får jag upp följande: P0671 "Cylinder 1 Glow Plug Circuit/open". Då jag inte har lyckats få en verkstadstid förrän 19/12 så undrar jag om någon vet om det är okej att köra med bilen fram tills dess? Behöver verkligen bilen varje dag, men vill inte göra något värre eller riskera att bli ståendes någonstans.
Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Vojje
#1215614
bilen funkar bra med det undantaget att ett glödstift av ngn orsak inte fungerar klanderfritt
av Arne
#1216019
Nej. Det gör inget att köra, har inget med motorgången att göra.
Glödstiftet är till för att bilen ska starta då det är kallt, du har fortfarande ytterligare 4 glödstift som fungerar.
av andersuw
#1216072
Visst, glödstiften finns där för att hjälpa motorn att starta och fyra fungerande kanske räcker för det ändamålet. Men att det fattas glödstift på en cylinder gör rimligen att motorn bara går på fyra cylindrar till en början vilket förvisso påverkar motorgången.

Hur länge det i praktiken dröjer innan en cylinder utan glödstift går igång så att motorn går på alla cylindrar vet jag inte. Men före dess finns det risk för att man får ut en massa oförbränt bränsle i avgasröret inklusive katalysatorn vilket sannolikt inte är så bra. Det lär ju också bli en del värmespänningar i motorn därför att en cylinder värms upp långsammare än de övriga. Exakt hur allvarligt detta är gör jag inte anspråk på att veta. Men jag skulle nog undvika att köra bilen tills felet är åtgärdat, särskilt om det tar en stund efter kallstart innan man känner att motorn går på alla cylindrar.
av Schmoyoho
#1216097
Är dålig på dieslar men får man inte rimligtvis felkoder om inte rentav tänd motorlampa om den inte går på alla cylindrar? Det känns ju ändå som ett ganska allvarligt problem, även om det bara är ett följdfel av det trasiga glödstiftet.
av intruder1400
#1216109
Nja att den inte funkar är ingen fara i taket !
Vad jag skulle oroa min´för är om glöggstiftet går av o sabbar motorn
Körde min Cheva med taskig glöggning fram till de vart -10 o enda problemet jag märkte att den var trög startad i kylan!
Fick jag bara igång den så gick den på alla direkt
av andersuw
#1216111
Varför skulle det bara ta någon sekund innan den går på alla cylindrar? Borde ju rimligen ta längre tid än så innan värmen från de cylindrar som tänder sprider sig så pass att även den cylinder som saknar glödstiftsfunktion börjar tända som den skall.

Om det är tillräckligt kallt (minus 20) glöder min V70 D4 -15 två sekunder innan den ens gör något startförsök. Och då har den extremt snabba glödstift som sitter optimalt placerade. Utan fungerade glödstift borde det ju då ta väsentligt längre tid än så innan cylindern går igång.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...