- fre 01 dec 2017, 12:54
#1215511
Min tankarmatur är troligen trasig i min V70 2.0F -08. Det yttrar sig så att när man startar bilen efter flera timmars "vila" så börjar instrumentet på noll. Sedan kryper nivån sakta uppåt och om det är mycket bränsle i tanken kan det ta uppåt tre kvart - en timma innan den visar fullt, verklig nivå. Eftersom styrdatorn inte har koll på hur mycket bränsle det verkligen finns i tanken så har den inget att jämföra med och sätter därför ingen felkod heller. Tankarmaturen jobbar med växelspänning, 170 Hz. Om DC/AC-konvertern skulle vara trasig utgår jag från att det skulle ge en felkod, men vet inte säkert(?) Ett skäl till min gissning är att när mätaren kryper uppåt, så gör den det med en tämligen konstant hastighet. Hade den hoppat upp och ner eller rört sig ryckvis skulle det ju vara ett tydligt fel på något. Antingen armaturen eller konvertern. Man kan naturligtvis tänka sig instrumentet i panelen också, men allt annat visar rätt.
Min verkstad skulle kolla priser etc. etc. på en ny armatur. Detta är ju inget högprioriterat fel, om man har lite ungefärlig koll på hur mycket tankmätaren visade när man stängde av motorn föregående kväll, så klarar man ju sig rätt bra. Vet man att man har t.ex 1/4 tank, kan man ju fylla upp till fullt för att vara säker inför en långresa eller annat.
Först antog vi felorsaken till att batteriet eventuellt var dåligt. Så var det också och det behövde bytas. Det blev 10 år och 2 veckor! Volvo "originalbatteri." Men felet finns kvar nu även efter batteribytet.
Är det någon annan som har upplevt liknande problem med tankarmaturen?
Bilen har gått lite över 13 000 mil om det kan vara intressant med sådan statistik.
Min verkstad skulle kolla priser etc. etc. på en ny armatur. Detta är ju inget högprioriterat fel, om man har lite ungefärlig koll på hur mycket tankmätaren visade när man stängde av motorn föregående kväll, så klarar man ju sig rätt bra. Vet man att man har t.ex 1/4 tank, kan man ju fylla upp till fullt för att vara säker inför en långresa eller annat.
Först antog vi felorsaken till att batteriet eventuellt var dåligt. Så var det också och det behövde bytas. Det blev 10 år och 2 veckor! Volvo "originalbatteri." Men felet finns kvar nu även efter batteribytet.
Är det någon annan som har upplevt liknande problem med tankarmaturen?
Bilen har gått lite över 13 000 mil om det kan vara intressant med sådan statistik.