Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1215511
Min tankarmatur är troligen trasig i min V70 2.0F -08. Det yttrar sig så att när man startar bilen efter flera timmars "vila" så börjar instrumentet på noll. Sedan kryper nivån sakta uppåt och om det är mycket bränsle i tanken kan det ta uppåt tre kvart - en timma innan den visar fullt, verklig nivå. Eftersom styrdatorn inte har koll på hur mycket bränsle det verkligen finns i tanken så har den inget att jämföra med och sätter därför ingen felkod heller. Tankarmaturen jobbar med växelspänning, 170 Hz. Om DC/AC-konvertern skulle vara trasig utgår jag från att det skulle ge en felkod, men vet inte säkert(?) Ett skäl till min gissning är att när mätaren kryper uppåt, så gör den det med en tämligen konstant hastighet. Hade den hoppat upp och ner eller rört sig ryckvis skulle det ju vara ett tydligt fel på något. Antingen armaturen eller konvertern. Man kan naturligtvis tänka sig instrumentet i panelen också, men allt annat visar rätt.

Min verkstad skulle kolla priser etc. etc. på en ny armatur. Detta är ju inget högprioriterat fel, om man har lite ungefärlig koll på hur mycket tankmätaren visade när man stängde av motorn föregående kväll, så klarar man ju sig rätt bra. Vet man att man har t.ex 1/4 tank, kan man ju fylla upp till fullt för att vara säker inför en långresa eller annat.

Först antog vi felorsaken till att batteriet eventuellt var dåligt. Så var det också och det behövde bytas. Det blev 10 år och 2 veckor! Volvo "originalbatteri." Men felet finns kvar nu även efter batteribytet.

Är det någon annan som har upplevt liknande problem med tankarmaturen?
Bilen har gått lite över 13 000 mil om det kan vara intressant med sådan statistik.
av Daniel73
#1215523
Det känns ju lite mer som mjukvarufel.

Antingen fungerar armaturen eller så fungerar den inte.
Armaturen rör sig ju inte över natten och den visar ju rätt till slut.

Kolla med volvo om dom inte kan boota om alla databoxar i bilen?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1215550
På mig låter det som om den hela tiden tror att du kör.
För att inte mätaren ska "skvalpa" när du kör rör den sig väldigt långsamt under körning, även om nivån skulle ändras dramatiskt (typ köra på en sten och få hål i tanken). Direkt efter start, däremot, ska den snabbt gå till den nuvarande nivån i tanken.
Du får den här effekten om du bryter mot föreskrifterna och tankar med motorn igång. Då kommer nivån att sakta närma sig fullt efterhand som du kör. Dock låter det som rätt lång tid om det tar en hel timme för detta att ske, så det kan ju vara något annat också. Typ trög armatur.
av Mwi
#1215621
Det är inget fel man behöver åtgärda, det lär man sig leva med :D Själv har jag alltid nollat trippmätaren vid varje tankning så man har ganska bra koll på räckvidden vid olika körningar, är man osäker är det ju bara att ha med sig en reservdunk.
av Daniel73
#1215642
apersson850 skrev:På mig låter det som om den hela tiden tror att du kör.
För att inte mätaren ska "skvalpa" när du kör rör den sig väldigt långsamt under körning, även om nivån skulle ändras dramatiskt (typ köra på en sten och få hål i tanken). Direkt efter start, däremot, ska den snabbt gå till den nuvarande nivån i tanken.
Du får den här effekten om du bryter mot föreskrifterna och tankar med motorn igång. Då kommer nivån att sakta närma sig fullt efterhand som du kör. Dock låter det som rätt lång tid om det tar en hel timme för detta att ske, så det kan ju vara något annat också. Typ trög armatur.

Vid trög armatur hade man bara fått problem direkt efter man tankat.

Den ska ju inte sjunka till botten av tanken över natten..
#1216694
Felet är troligen löst? Efter batteribytet återgick tankmätaren till mer "normalt beteende". Men det tog ett par dagar. Nu visar den aktuell nivå redan från start och ligger stabilt förutom den normala förbrukningen. Alltså: Ett dåligt batteri kan ge många konstiga felyttringar, inklusive en felvisande tankmätare!
Användarvisningsbild
av apersson850
#1216750
Daniel73 skrev:Vid trög armatur hade man bara fått problem direkt efter man tankat.
Det är inte själva tankarmaturen som är trög, det är visningen av den signal som kommer från armaturen som görs trög under körning, för att skvalp i tanken inte ska synas på mätaren.
av Daniel73
#1216752
apersson850 skrev:
Daniel73 skrev:Vid trög armatur hade man bara fått problem direkt efter man tankat.
Det är inte själva tankarmaturen som är trög, det är visningen av den signal som kommer från armaturen som görs trög under körning, för att skvalp i tanken inte ska synas på mätaren.
Javisst, helt klart.

En kärvande armatur som inte längre följer bränslemängden i tanken hade gett andra symtom än dom i tråden.

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]