Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1215226
Köpte mej en V70-2009 för nån månad sen som har motorvärmare och kupevärmaruttag.
Testade idag motorvärmaren och den funkade klockrent men däremot så utlöste larmet på bilen p.g.a kupevärmaren.
Är det någon som varit med om detta på sin V70 som kan ge mej nåt tips på hur man undviker att larmet utlöser???
(PS. är en elektrisk kupevärmare jag koppla in i eluttag inne i bilen och inte en bränslevärmare)
#1215229
Förslagsvis ställs frågan i denna tråd :-)-) http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... pevaermare
#1215232
Toni88 skrev:Köpte mej en V70-2009 för nån månad sen som har motorvärmare och kupevärmaruttag.
Testade idag motorvärmaren och den funkade klockrent men däremot så utlöste larmet på bilen p.g.a kupevärmaren.
Är det någon som varit med om detta på sin V70 som kan ge mej nåt tips på hur man undviker att larmet utlöser???
(PS. är en elektrisk kupevärmare jag koppla in i eluttag inne i bilen och inte en bränslevärmare)
Enkelt svar är:
1: tejpa för sensorena i taket https://www.google.se/search?hl=sv&dcr= ... 2037550625
2: aktivera reducerad larmnivå innan du tar ur nyckeln

Mvh
#1215235
monza skrev:
Toni88 skrev:Köpte mej en V70-2009 för nån månad sen som har motorvärmare och kupevärmaruttag.
Testade idag motorvärmaren och den funkade klockrent men däremot så utlöste larmet på bilen p.g.a kupevärmaren.
Är det någon som varit med om detta på sin V70 som kan ge mej nåt tips på hur man undviker att larmet utlöser???
(PS. är en elektrisk kupevärmare jag koppla in i eluttag inne i bilen och inte en bränslevärmare)
Enkelt svar är:
1: tejpa för sensorena i taket https://www.google.se/search?hl=sv&dcr= ... 2037550625
2: aktivera reducerad larmnivå innan du tar ur nyckeln

Mvh
tackar för tips, ska testa senare idag när bilen är hemma igen
#1215282
AndreasThn skrev:
Toni88 skrev: tackar för tips, ska testa senare idag när bilen är hemma igen
3. Går även att försöka rikta kupéfläkten så att den blåser mer på rutan och inte triggar larmet skrevs det i den andra tråden.

/Andreas
då ska jag testa det först så slipper man tejpa
#1215283
Enligt VIDA har V70 fr.o.m. MY -12 en annan rörelsesensor som är mindre känslig för turbulens än den som tidigare användes. Den nya skall gå att montera istället för den gamla vilket kan minska risken för falsklarm. Enligt samma källa skall kupévärmaren ligga på rygg, inte stå upp så att den blåser i sidled, om man vill minimera risken för falsklarm. Allra bäst för att undvika risken för falsklarm är enligt VIDA att lägga värmaren under passagerarstolen. Men då bör man förstås först kontrollera att man klarar de minimiavstånd värmaren kräver. Det är förstås tänkbart att det kan bli alltför hett under stolen.

Vill minnas att det även är möjligt att få rörelsesensorn bortprogrammerad hos Volvo.
Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]

@Officefb , Enklast är väl att kö[…]