Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SimP3r
#1214449
(Volvo v70 2008 2,4D, 6vxl, manuell 26 100 mil)

Här kommer ett litet trevligt problem som uppstod idag på motorvägen.

Motorbromsade på 6an från ca 100km/h och märkte av ett litet ryck och när jag skulle växla ner märkte jag att inga växlar gick att få i, det var liksom helt stumt, bilen hade inte gått hårt utan bara vanlig vardagskörning.
tillslut efter att ha släppt upp kopplingen och skrapat lite på en halvt ilagd växel så går det att få i alla växlarna igen men fyrans växel går att lägga i men hoppar genast ur när kopplingen släpps upp.

Det uppstår även missljud speciellt på trean men även lite när man har trampat ner kopplingen och man är på väg att byta växel (kanske något med synkroniseringen?)
Det är även missljud och spontana småryck där motorn varvtal påverkas lite när bilen står still på tomgång i neutral när kopplingen är uppsläppt.
När kopplingen trycks ner upphör ljuden kan felet vara så enkelt som att kopplingen är slut eller är det en ny växellåda som behövs? :o

Har märkt tidigare i veckan att kopplingen slirat lite på fullt gaspådrag på 3,4 och 5an om det hjälper något.
Bilen har alltid servats på verkstad enligt intervaller.

All hjälp och förslag uppskattas. :)
#1214791
Är det bilen eller motorn som rycker till när växellådan ligger i neutralläge och du står still med kopplingen uppe? Om lådan är frisk ska inte bilen kunna röra sig då, hur trasig kopplingen än är. Men det kan ju vara något löst som far runt i kopplingshuset, och då kan motorn förstås påverkas utan att resten av bilen gör det.
#1214898
apersson850 skrev:Är det bilen eller motorn som rycker till när växellådan ligger i neutralläge och du står still med kopplingen uppe? Om lådan är frisk ska inte bilen kunna röra sig då, hur trasig kopplingen än är. Men det kan ju vara något löst som far runt i kopplingshuset, och då kan motorn förstås påverkas utan att resten av bilen gör det.
Det känns i bilen och man märker att det känns som något som har lossnat och åker runt/ger ett lite skrapande ljud men det är inte jätte mycket ljud på tomgång utan blir mer när man varvar upp till ca 2000 och mer.

Sen märkte jag att det lät mera på 1an och 3an än på tvåan. fyran fungerar fortfarande inte utan kan ligga i ett kort tag och skrapande ljud hörs tills den hoppar ur men vågade inte testa så länge. Men som sagt inga missljud hörs när kopplingen är nertryckt och bilen står stilla.

Det skulle inte kunna ha något med att någon syncroring gått sönder? Eller kandet var något enkelt som växellådsolja eller någon smörjning? Känns så konstigt att ett sånt problem bara kommer så plötsligt. Jag misstänker lådan som har gått men vill ju se lite ljus i mörkret när man fick höra att Volvo skulle ha 30-40 tusen för att byta koppling och växellåda.
#1215006
Ja, som sagt, om lådan ligger i friläge, kopplingen är uppe och motorn snurrar, då ska det förstås inte skramla och bilen ska definitivt inte röra på sig. Gör den det åker det omkring saker i växellådan som inte sitter som de ska. I så fall är det inte omöjligt att det är totalhaveri. Det kan ju gå att reparera, men det beror givetvis på vad det är. En normal Volvoverkstad gör nog inte sånt.

Växlar ska förstås inte hoppa ur heller, vad du än gör. Förmodligen får du inte veta förrän någon plockar ner alltihop. Jag har bytt växellåda på en Volvo, men det var inte speciellt dyrt, eftersom det var på en 745. Åtkomligheten var rätt annorlunda på den tiden. Jag köpte en begagnad växellåda, stoppade den i bagaget och körde sedan alltihop till en verkstad som hjälpte mig att sätta dit den. Den bilen gick fortfarande att köra, då det var ett lager som gett upp.
#1217194
Nu är bilen inlämnad på verkstad. Det blir ett byte av koppling och växellåda. Fick en offert på på ca 19.000 kr allt som allt vilket var lite mer rimligt än vad de ville ha på Volvo.
Tack för visat intresse. :)
Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?