Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Skruffel
#1214148
Sitter idag i en Outlander PHEV -14 som jag ersatte min dåvarande XC60 D5 MY09 som jag sålde två veckor innan nyheten om höjd straffskatt på törstiga dieslar blev känt. Snittar idag 0,29 (låg på 0,23 men senaste tiden har det blivit mycket långresor...) sedan bilen köptes, och är tämligen nöjd med att glida omkring ljudlöst. :-)-) Problemet är att det inte är någon Volvo. Outlander PHEV känns tämligen spartansk i jämförelse med min gamla XC60 med summum och *all* tänkbar extrautrustning, vilket jag saknar.

I och med hund har jag länge sneglat på XC70, men sedan nyheterna om diesel, straffskatt, miljözoner och allt däremellan så har jag minst sagt fått kalla fötter. Sneglar dagligen på blocket och ser hur priserna indirekt faller för varje vecka som går. Vart tror man att detta slutar?! Har XC70 diesel blivit iskall på begmarknaden, och finns det några alternativ jag inte tänkt på ännu?!

Synd att T8 inte finns i fler modeller. En XC90 T8 MY16 kostar ju lika mycket som 2,5 - 3 XC70 MY15 gör. :-O)
Användarvisningsbild
av snepo
#1214150
Ta det lugnt ett tag till. Tills hysterin med elbilar har lagt sig., Vi vet inte var det slutar än. Kör själv Euro5. Inte ett dugg orolig. För att förlora minst pengar,behåll det du har,vänta tills regeringen har bestämt sig, Sen kan man fundera på byte
Användarvisningsbild
av SvenB
#1214160
Skruffel skrev: I och med hund har jag länge sneglat på XC70, men sedan nyheterna om diesel, straffskatt, miljözoner och allt däremellan så har jag minst sagt fått kalla fötter. Sneglar dagligen på blocket och ser hur priserna indirekt faller för varje vecka som går. Vart tror man att detta slutar?! Har XC70 diesel blivit iskall på begmarknaden, och finns det några alternativ jag inte tänkt på ännu?!
I och med att du verkar bo i Stockholm skulle jag "sitta still i båten" till regeringen har kommit med sina direktiv om miljözoner. I alla fall om du har behov att köra bil i innerstan. Den chockhöjning av skatt på befintliga dieselbilar blev det inte något av, vad jag vet-
av MartinCB
#1214161
De har ju lovat att inte påverka dagens bilar med straffskatt med motiveringen att det skulle leda till för tidiga nyköp & onödig nyproduktion. Alltså att det är bättre att en redan producerad bil får avverka en del mil.

Nyligen köpt en XC60 så straffskatt hade inte varit bra för mitt andrahandsvärde :shock: Dock en Euro6
av invita
#1214740
sælg til dansk.
Max 15000 mil
d5 2012- aut sollucke , elbagklap navi addaptiv fartpilot , komplet service hos volvo . så myckmycket utrustning som möjligt.
av Zed82
#1214838
Köpte nyss XC70 D5 -12. Vet inte riktigt var du får uppgifterna om ett prisras ifrån, snarare håller sig XC70 riktigt bra och det är otroligt svårt att hitta en fin bil under 15k mil för under 150kkr. De flesta fina med vettiga mil ligger uppemot 200kkr.
av Tompan60
#1214878
Jag har av säkra källor hört att.... priset långt framåt sisådär om 20 år kommer att vara nästan obefintligt..

Men min säkra källa kan ju ha fel..

Tomas
Användarvisningsbild
av apersson850
#1215005
Efter tio år eller så är det kilopris på de flesta bilar. De ska vara mycket märkliga om de ska ligga långt över medelvärdet.
Sen kan det finnas åtskilligt med bruksvärde kvar i en bil som rullat kanske 30000 mil på tio år, men det är en annan sak.

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]