Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MPersson
#1213596
Hej.

Har problem med automatlådan.
Började med att när jag kom mot en korsning, släppte på gasen och jag kommer under en viss hastighet så hugger det till när lådan växlar ner.
Började även dyka upp ett meddelande om service på lådan i displayen.

Lämnade in den på Mekonomen där de bytte olja.

Men felet kvarstår, vilket i sig inte är så konstigt.

Var idag in på Volvo och de kopplade upp den mot datorn. Felkod Tcm p074100.
Fick prisförslag på åtgärd dryga 30k...
Då ska de byta en eller ett kontrollsystem för 18400.

Pratade med en gammal Volvo-mek som tyckte det lät galet då felkoden hängde ihop med en solenoid.
Har Volvoverkstaden koll eller provar de sig fram?

Jag frågade även om de kunde kolla oljeräknaren och adaption sen jag bytte olja men det visste han inget om.
Görs kanske inte det på -10orna?
#1213634
Prova med en verkstad som uteslutande jobbar med automatlådor.
Blir nog betydligt billigare.
#1214443
Om det är fel på en solenoid, så vill säker Volvo byta hela ventilpaketet.
Tror inte att dom felsöker / reparerar, utan dom byter.

Jag har själv fått pris på byte av ventilpaketet på min MY11, och det skulle landa på strax över 15k.
Detta var på en Volvo verkstad.

Så över 30k tyckte jag lät sjukt saftigt för byte av ventilpaketet.

Bor du i närheten av Skåne?
För isf vet jag en verkstad som är duktig på växellådor.
av HakanF
#1219044
Jag spolade vxlådan på min bil av en verkstad som har en sk spolmaskin och det var så billigt så det var inte värt att byta själv. Bilen hade då gått drygt 10 000 mil och oljan som kom ut var svart. Efter så var lådan som du beskriver fast utan felkoder och bara marginellt bättre efter att jag kört i ca 1 månad.

Så jag nollställde oljeräknaren och adapteringen. växellådan blev bättre med engång men inte bra. Fast nu efter drygt 500 mil så växlar lådan som en dröm, bättre än jag kan komma ihåg att den någonsin gjort.

Det kan vara ett tips innan du lägger ner pengar på att byta låda eller massa ventiler.
#1219961
HakanF skrev:Jag spolade vxlådan på min bil av en verkstad som har en sk spolmaskin och det var så billigt så det var inte värt att byta själv. Bilen hade då gått drygt 10 000 mil och oljan som kom ut var svart. Efter så var lådan som du beskriver fast utan felkoder och bara marginellt bättre efter att jag kört i ca 1 månad.

Så jag nollställde oljeräknaren och adapteringen. växellådan blev bättre med engång men inte bra. Fast nu efter drygt 500 mil så växlar lådan som en dröm, bättre än jag kan komma ihåg att den någonsin gjort.

Det kan vara ett tips innan du lägger ner pengar på att byta låda eller massa ventiler.
Hade exakt samma problem med att den "hugger" i växeln vid nerväxling. Jag lämnade in den för sköljning samt nollställning av adaptering. Blev mycket bättre efter. Bilen hade gått ca 12 tusen mil när detta hände.
Som vanligt, blev första reaktionen från Volvo när man beskrev problemet, typ "nej nej det kan vara så där ibland, inget fel på lådan eftersom den är så pass ny och de brukar hålla länge..."

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]