Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1212973
Har nyligen införskaffat en V70II D5 -08 med lite över 23k mil på mätaren, servad på verkstad för inte länge sedan.

Hade inga som helst problem med den i början, men efter kanske 2 veckor så är det nästan som att instrumentpanelen hänger sig.
Kan oftast till en början inte kvittera diverse meddelanden som dyker upp, brukar kunna släppa efter att man kört ett tag. När jag väl lyckats kvittera meddelandena så kan jag bläddra bland inställningarna för dieselvärmaren och liknande, men det går även där oftast inte att ändra eller sätta på/stänga av något. Vet inte om det är instrumentpanelen man kallar det riktigt, men utöver det som jag nämnt nu funkar allt kanon.

Någon som har några tankar eller idéer på vad det kan vara? Är själv väldigt okunnig vad gäller bilar så all hjälp uppskattas.
#1212999
Schmoyoho skrev:Kanske bara är knappen som är dålig? I sådana fall räcker det med att byta spaken.
Känns ändå inte som att det borde vara knappen i sig. Eftersom jag även har problem med "reset" knappen i menyn känns det konstigt att dom båda skulle gå samtidigt. Kan även tillägga att när det väl funkar så funkar det bra, inget att den inte reagerar när man trycker eller dylikt. Men jag är som sagt väldigt okunnig och har ingen aning om hur saker och ting är kopplat :)
#1213037
Jag skulle börja med att läsa ut eventuella felkoder med en läsare specifikt avsedd för bilen (t.ex. VIDA/DiCE). Kan vara knappen/spaken men kan också vara något helt annat.
#1213043
least skrev:Jag tycke att det låter som det är dags för byte av spaken.
Om den är kass, så kan mjukvaran som styr instrumentpanelen bli knäpp.
Jaha okej, ja då känns det ju rätt logiskt att det skulle kunna vara spaken. Känns som att det kommer bli en tur till verkstaden
vare sig det är spaken eller inte. Får intrycket av att det inte finns någon snabblösning som går att prova hemma bara sådär.
Tack för förslaget :)
#1213065
Det du alltid kan prova hemma är att koppla bort batteriet en stund och sedan koppla in det igen. Datorsystem kan ibland låsa sig på ett sätt som man bara kan bli av med genom att bryta strömmen. Innan man kopplar bort batteriet bör man vänta ca 10 minuter med nyckeln ur så att alla system kan stänga ner sig i god ordning. Och när man kopplat in batteriet igen bör man för säkerhets skull stå utanför bilen och föra in armen mellan ratt och instrumentbräda när man slår på tändningen första gången. Skälet är att det alltid finns en liten risk i det här läget för att en krockkudde utlöser på grund av något fel i elsystemet.

Det jag nog också skulle prova är att göra reset på hela infotainmentsystemet (d.v.s. återställa allt till fabriksinställningarna). Vet inte om det går att göra på en bil av din årsmodell men på min V70 -15 finns i vart fall den möjligheten i menysystemet.

Det är rätt sannolikt att inget av detta hjälper. Det kostar å andra sidan väldigt lite att prova det innan man gör något annat.
#1213070
andersuw skrev:Det du alltid kan prova hemma är att koppla bort batteriet en stund och sedan koppla in det igen. Datorsystem kan ibland låsa sig på ett sätt som man bara kan bli av med genom att bryta strömmen. Innan man kopplar bort batteriet bör man vänta ca 10 minuter med nyckeln ur så att alla system kan stänga ner sig i god ordning. Och när man kopplat in batteriet igen bör man för säkerhets skull stå utanför bilen och föra in armen mellan ratt och instrumentbräda när man slår på tändningen första gången. Skälet är att det alltid finns en liten risk i det här läget för att en krockkudde utlöser på grund av något fel i elsystemet.

Det jag nog också skulle prova är att göra reset på hela infotainmentsystemet (d.v.s. återställa allt till fabriksinställningarna). Vet inte om det går att göra på en bil av din årsmodell men på min V70 -15 finns i vart fall den möjligheten i menysystemet.

Det är rätt sannolikt att inget av detta hjälper. Det kostar å andra sidan väldigt lite att prova det innan man gör något annat.
Ringde nyss till Skobes och han kände sig väldigt säker på att det var spaken som var dålig. Blir att köpa en ny spak, såg att det inte var så farligt dyrt. Men tack så mycket för hjälpen, uppskattas :)
#1213120
Ja har verkstaden tidigare erfarenhet av problemet och vet att det brukar vara spaken som trilskas kan man kanske gå direkt på spakbyte, särskilt om det inte är någon dyr del det handlar om.

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]