- sön 31 dec 2017, 11:19
#1221529
Har 8G 20W LED från xenonkungen och har kanske lite lätt diffus ljusbild men i helljuset har det ingen betydelse att det sprids extremt bra, dom har 3000 uppmätta äkta lumen dvs faktiska lumen, samma säljs från oseriösa källor som 5-6000 lumen produkt där man uppger RAW alt teoretiska lumen. Haft dom i drygt 1 år och ångrar inte detta jmfr xenon som alltid kräver kablage med relä samt alltid är sega oavsett vad som påstås. Enda anledningen jag var nöjd med 55W "Snabbstart" xenon i min gamla S60 var att då var LED inte på kartan samt att halvljuset dippade upp och förstärkte halvljuset så fördröjningen doldes bra och man blev snabbt van vid detta.
OWL H7 LED uppges bara vara på drygt 3500 RAW lumen och uppskattas till 2000 verkliga lumen, dvs 2000 faktiska lumen. En H7 Osram Hightbreaker Unlimited ligger på 1500+/-10% lumen och min uppgraderingsväg var först Osram Nightbreaker Unlimited, sen en 2000lumen LED sats och nu en 3000 lumen sats. Behövs påpekas att det inte var märkbar skillnad mellan 1650 lumen som NBU gav som max och 2000 lumen satsen om man tar bort ljustemperaturen? Blir ju samma mellan H7 standardhalogen som ligger på 1500 lumen +/-10% och OWL satsen på 2000lumen.
Xenon i helljus är idag bara onödigt dyrt och krångligt när du byter till LED på 10 minuter utan kablage och med rätt modell, dvs fläktvarianter så man slipper bry sig om kopparslingor för kylningen som kommer vara ivägen när det pillas dit. Sen har helljuset sina begränsningar vilket gör extraljus/ramp nödvändigt om man vill ha maximalt ljus 500m+ och det vill man för maximalt avslappnad körning för även halogenhelljus bländar mötande lika mycket på 700m som xenonextraljus då det är pga att man ser ljuskällan som avgör detta, inte hur långt man faktiskt lyser upp.
På en "kamera-i-nosen" smittad bil skulle jag sätta en VX XPR så bred som möjligt i gapet under regskylten, LED i helljuset samt ev en VX XPR på taket mellan railsen då den inte syns om du inte letar efter den och den sticker inte upp då den sitter lågt monterad.
På "kamera-i-rutan" bil så är det enklare för då är det bara att köra med Qpaxbåge och sänksats så upp till 180-200mm xenonkonverterade extraljus i nosen inte syns för dessa kameror i rutan när dom sitter monterade.
Kommer personligen aldrig köra med xenon i helljuset igen när 85-95% av befolkningen skulle vara nöjd med den LED-sats jag har i helljuset idag även om det tyvärr saknas LUX värden för dessa för bättre jämförelse så får mina ögon duga som referens.
Kommer heller aldrig att peta på dom billigare ramper som finns och inte tillför något vettigt kontra VisionX samt Rigid varken pris per lux eller uppblåsta lumen, dvs RAW/teoretiska lumen dom flyger med när Rigid/VX kör faktiska lumen och verkliga effektsiffror.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..