Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thewhitecar
#1212836
sitter H7 på helljuset -tror jag
vad går det att komplettera med i dag på helljuset -på befintliga insatser (har kamera i fronten)
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1212838
OWL LED eller xenonkonvertering är väl det man får göra om man vill slippa 1800-talsteknik ;p
av thewhitecar
#1221402
Hej
Frågade den aktoriserade verkstaden om kompl belysning på helljus
-led ej utprovat -ej rek enl honom
xenon konvertering med 55W-H7 inkl ballaster-kompl installerat och klart 3200 kr
utförde på min gamla v70 detta (2009)-blev väldigt bra -det var 35W då
av trasker
#1221454
Inte farligt dyrt, ska kolla vad min verkstad tar och ligger det i samma prisklass blir det konvertering!
Användarvisningsbild
av ER
#1221529
Har 8G 20W LED från xenonkungen och har kanske lite lätt diffus ljusbild men i helljuset har det ingen betydelse att det sprids extremt bra, dom har 3000 uppmätta äkta lumen dvs faktiska lumen, samma säljs från oseriösa källor som 5-6000 lumen produkt där man uppger RAW alt teoretiska lumen. Haft dom i drygt 1 år och ångrar inte detta jmfr xenon som alltid kräver kablage med relä samt alltid är sega oavsett vad som påstås. Enda anledningen jag var nöjd med 55W "Snabbstart" xenon i min gamla S60 var att då var LED inte på kartan samt att halvljuset dippade upp och förstärkte halvljuset så fördröjningen doldes bra och man blev snabbt van vid detta.
OWL H7 LED uppges bara vara på drygt 3500 RAW lumen och uppskattas till 2000 verkliga lumen, dvs 2000 faktiska lumen. En H7 Osram Hightbreaker Unlimited ligger på 1500+/-10% lumen och min uppgraderingsväg var först Osram Nightbreaker Unlimited, sen en 2000lumen LED sats och nu en 3000 lumen sats. Behövs påpekas att det inte var märkbar skillnad mellan 1650 lumen som NBU gav som max och 2000 lumen satsen om man tar bort ljustemperaturen? Blir ju samma mellan H7 standardhalogen som ligger på 1500 lumen +/-10% och OWL satsen på 2000lumen.

Xenon i helljus är idag bara onödigt dyrt och krångligt när du byter till LED på 10 minuter utan kablage och med rätt modell, dvs fläktvarianter så man slipper bry sig om kopparslingor för kylningen som kommer vara ivägen när det pillas dit. Sen har helljuset sina begränsningar vilket gör extraljus/ramp nödvändigt om man vill ha maximalt ljus 500m+ och det vill man för maximalt avslappnad körning för även halogenhelljus bländar mötande lika mycket på 700m som xenonextraljus då det är pga att man ser ljuskällan som avgör detta, inte hur långt man faktiskt lyser upp.

På en "kamera-i-nosen" smittad bil skulle jag sätta en VX XPR så bred som möjligt i gapet under regskylten, LED i helljuset samt ev en VX XPR på taket mellan railsen då den inte syns om du inte letar efter den och den sticker inte upp då den sitter lågt monterad.
På "kamera-i-rutan" bil så är det enklare för då är det bara att köra med Qpaxbåge och sänksats så upp till 180-200mm xenonkonverterade extraljus i nosen inte syns för dessa kameror i rutan när dom sitter monterade.

Kommer personligen aldrig köra med xenon i helljuset igen när 85-95% av befolkningen skulle vara nöjd med den LED-sats jag har i helljuset idag även om det tyvärr saknas LUX värden för dessa för bättre jämförelse så får mina ögon duga som referens.

Kommer heller aldrig att peta på dom billigare ramper som finns och inte tillför något vettigt kontra VisionX samt Rigid varken pris per lux eller uppblåsta lumen, dvs RAW/teoretiska lumen dom flyger med när Rigid/VX kör faktiska lumen och verkliga effektsiffror.
av daekol
#1221548
Jag skulle inte rekommendera xenon i helljuset, mest för att det förstör helljustutan. Det tar ju några sekunder för en xenonlampa att bli varm och ge full effekt, när jag tänder helljuset vill jag ha full effekt direkt och därav har jag kompletterat med xenon i extraljus istället. Men extraljus är ju inte alltid optimalt beroende på utrustning. Ledramp kanske?
av Jäverhammar
#1222252
daekol skrev:Jag skulle inte rekommendera xenon i helljuset, mest för att det förstör helljustutan. Det tar ju några sekunder för en xenonlampa att bli varm och ge full effekt, när jag tänder helljuset vill jag ha full effekt direkt och därav har jag kompletterat med xenon i extraljus istället. Men extraljus är ju inte alltid optimalt beroende på utrustning. Ledramp kanske?
Men då bortser du väl ändå från startögonblicket då xenonlampan tänder - är inte speciellt svagt om jag får säga det själv.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
av daekol
#1222279
Jäverhammar skrev:
daekol skrev:Jag skulle inte rekommendera xenon i helljuset, mest för att det förstör helljustutan. Det tar ju några sekunder för en xenonlampa att bli varm och ge full effekt, när jag tänder helljuset vill jag ha full effekt direkt och därav har jag kompletterat med xenon i extraljus istället. Men extraljus är ju inte alltid optimalt beroende på utrustning. Ledramp kanske?
Men då bortser du väl ändå från startögonblicket då xenonlampan tänder - är inte speciellt svagt om jag får säga det själv.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
När jag tänder mitt helljus och extraljusen så märker jag inte ens att extraljusen tänder direkt, jag har satt in 5000k lampor för att få ett mer vitt/blått ljus men ljuset är illgult vid startögonblicket i ca 3-4 sekunder innan xenonlamporna blivit varma i extraljusen. Minns också en kompis till mig som satte in xenonljus i helljuset på hans 855, det var helt omöjligt att helljustuta med den, det märktes inte ens att man startade helljuset först. Så jag är helt emot xenon i helljuset, LED är bättre i helljuset för då får man full effekt direkt och nu har det ju funnits vettiga led-lampor med ballaster i nåt år eller två. Xenon hör hemma i halvljus och extraljus anser jag. 8)
av berrabus
#1222295
daekol skrev:
Jäverhammar skrev:Text... Minns också en kompis till mig som satte in xenonljus i helljuset på hans 855, det var helt omöjligt att helljustuta med den, det märktes inte ens att man startade helljuset först. Så jag är helt emot xenon i helljuset, LED är bättre i helljuset för då får man full effekt direkt och nu har det ju funnits vettiga led-lampor med ballaster i nåt år eller två. Xenon hör hemma i halvljus och extraljus anser jag. 8)
Låter som din kompis 855-historia är från tiden innan snabbstarballaster.

Jag har också en kompis :D som fortfarande har gamla tidens ballaster och det är en jätteskillnad mot dagens snabbstartande.
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
#1222563
Har Xenon-konverterat helljuset i min V60, plug & play med befintligt kablage och ljustutan lyser ju med full kräm så inga problem där.

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]