Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av yoshy
#1212756
Hej alla,

Bilen är en 2011 så är det äldre hydrauliska systemet

Har fått problem med bakluckan som inte längre vill öppna sig automatiskt vid knapptryck (dosa, i bilen och handtag) det händer ingenting när man trycker på någon av alla knappar.

Stänga luckan går alldeles utmärkt och all annan el i luckan fungerar.
Har felkoden POT-B111D13 Bagageutrymme motor öppna - Generellt elektriskt fel - Öppen krets.

Hade det varit handtaget i luckan så borde det väl fortfarande gå att öppna med dosan eller knapp i bilen?

Någon som varit ut för liknande symptom och kan peka mig i rätt riktning för fortsatt felsökning? Hittar ingen om detta när man googlar =/
#1212813
Jag har för mig att när mitt handtag i bakluckan kärvade och fastnade i intryckt läge så gick det inte heller att öppna från nyckel eller knapp i bilen.
Alltså om något kärvar eller brytaren som handtaget på luckan påverkar är trasig så skulle det slå ut funktionen.
#1212884
Enligt felkodsbeskrivningen i VIDA innebär koden antingen att motorn som öppnar luckan är trasig eller att det är något fel på dess kablage som gör att den inte får ström när den borde.
Användarvisningsbild
av yoshy
#1213355
andersuw skrev:Enligt felkodsbeskrivningen i VIDA innebär koden antingen att motorn som öppnar luckan är trasig eller att det är något fel på dess kablage som gör att den inte får ström när den borde.
Motorn borde ju fungera eftersom det går att stänga mha knapp i luckan. Så något med kablaget känns ju troligt. Någon som vet var styrenheten för luckan sitter?
Användarvisningsbild
av yoshy
#1218884
Lite återkoppling:
Hade in bilen på service för en vecka sedan och efter det så har luckan fungerat som sig bör.

Kan det ha varit en styrenhet som knasat ur och hoppat igång efter uppdatering på service?

Hade inte nämnt något om detta för serviceteknikern innan.
av Dirigo
#1263002
Jag har exakt samma symptom på min -10 xc70... All el i luckan fungerar bortsett från just öppningen, varken nyckel, knapp vid ratt eller ytterhandtag fungerar. Det enda jag kan konstatera är att det klickar i ett relä i styrboxen för öppning av lucka då man trycker på knapparna. Stängning fungerar felfritt. Har du kommit fram till någon annan orsak än uppdatering av mjukvara? Jag hittar dessvärre ej några felkoder..
#1300047
Hej på er!
Jag har en Xc70 -16 Jag har precis samma fel som er. Men jag kan verken öppna eller stänga med någon knapp. Hör att det klickar i relät men något mer händer inte. Har fått precis samma felkod som er. Har försökt kolla kablage men hittar inget fel. Kan de va så att det är boxen som strular? Eller vad har ni lyckats komma fram till?

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]