- tis 21 nov 2017, 11:55
#1213254
Moderna dieslar, eller i vart fall vissa moderna dieslar, har faktiskt ett gasspjäll, däribland den VEA-motor som sitter i min V70 -15. Det används, tillsammans med EGR-ventilen, för att reglera hur mycket luft och hur mycket avgaser som motorn släpper in. Exempelvis när man motorbromsar är det kanske inget problem att mata in avgaser snarare än frisk luft, vilket i så fall rimligen borde hjälpa till att hålla motortemperaturen uppe. Men hur det här i detalj fungerar under den ena eller andra förutsättningen gör jag inte anspråk på att veta.
VolvoB20 skrev:Det beror mest på att dieselmotorn saknar gasspjäll så det är full orkan genom cylindrarna så nästan all värme far ut i avgasröret, nya dieslar är ju dessutom turboladdade vilket gör att det blåser ännu värre rätt igenom cylindrarna när de går med luftöverskott.
Moderna dieslar, eller i vart fall vissa moderna dieslar, har faktiskt ett gasspjäll, däribland den VEA-motor som sitter i min V70 -15. Det används, tillsammans med EGR-ventilen, för att reglera hur mycket luft och hur mycket avgaser som motorn släpper in. Exempelvis när man motorbromsar är det kanske inget problem att mata in avgaser snarare än frisk luft, vilket i så fall rimligen borde hjälpa till att hålla motortemperaturen uppe. Men hur det här i detalj fungerar under den ena eller andra förutsättningen gör jag inte anspråk på att veta.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut