Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1213254
VolvoB20 skrev:Det beror mest på att dieselmotorn saknar gasspjäll så det är full orkan genom cylindrarna så nästan all värme far ut i avgasröret, nya dieslar är ju dessutom turboladdade vilket gör att det blåser ännu värre rätt igenom cylindrarna när de går med luftöverskott.

Moderna dieslar, eller i vart fall vissa moderna dieslar, har faktiskt ett gasspjäll, däribland den VEA-motor som sitter i min V70 -15. Det används, tillsammans med EGR-ventilen, för att reglera hur mycket luft och hur mycket avgaser som motorn släpper in. Exempelvis när man motorbromsar är det kanske inget problem att mata in avgaser snarare än frisk luft, vilket i så fall rimligen borde hjälpa till att hålla motortemperaturen uppe. Men hur det här i detalj fungerar under den ena eller andra förutsättningen gör jag inte anspråk på att veta.
Användarvisningsbild
av laser2
#1213295
snepo skrev:Andersuw. Håller med om rattvärmaren. Första bilen jag har det i. grymt skönt
Håller med, rattvärme var ett krav då jag bytte från V60:n till V70:n och det har jag inte ångrat, har använts i stort sett dagligen nu under hösten!
Användarvisningsbild
av AndreasThn
#1213297
laser2 skrev:
snepo skrev:Andersuw. Håller med om rattvärmaren. Första bilen jag har det i. grymt skönt
Håller med, rattvärme var ett krav då jag bytte från V60:n till V70:n och det har jag inte ångrat, har använts i stort sett dagligen nu under hösten!
Håller med även jag, v70:in är min första bil med funktionen och man saknar den definitivt mkt när man kör saaben.

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kö[…]

Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på f&ou[…]