Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jvidell
#1212550
Hej, min första tråd på det här forumet, så jag hoppas den hamnade på rätt plats.
När jag försöker starta bilen så går startmotorn runt, men den hoppar aldrig igång. Jag var med om det här tidigare för ca 1 månad sen, då fick jag hjälp av en bärgare att nollställa felkoderna i bilen. Det som hade dykt upp då var att immobilizern inte känt av nyckeln i någon sekund. Efter det nollställdes kopplade jag ur batteriet i en halvtimme och sen hoppade bilen igång.

Den här gången fick jag hjälp av samma bärgare, men den felkoden fanns inte. Bilen vill bara inte starta... Jag har provat att nollställa allt och koppla ur batteriet, men det gjorde ingen skillnad.
Batteriet har spänning så det räcker, jag har ca 50% soppa och har inte tankat nyligen så problemet är inte där. Jag har provat lyfta på röret till ena spridaren när jag försöker starta, men det kommer ingen soppa alls.

Hoppas innerligt att någon har en aning om vad det kan vara.

Bilen har för övrigt gått 25.000 mil.
av Jvidell
#1212554
volvofantast skrev:Hör för om bränsle pumpen låter ifrån tanken?,kan ju vara igensatt bränsle filter
Hör man den över ljuden från motor/startmotor när man försöker starta?
av Jvidell
#1212556
StefanN skrev:Hur nollställde bärgaren felkoder? Man nollställer inget genom att koppla loss batteriet (utom klockan).
Han hade något (minns inte exakt vilken modell) verktyg för att läsa och nollställa felkoder. Bra mycket mer avancerad än min OBD2-läsare
av daekol
#1212566
Nu var det ett tag sen jag bytte mitt bränslefilter men för att få fram bränsle till motorn fick jag dra på tändningen några gånger och då tror jag man hör pumpen lättast i baksätet. Bara lyssna om den går igång i 1-2sek när du slår på tändningen.
av Jvidell
#1212581
Varit ute och provat om jag kan höra pumpen, men kan inte höra något som jag skulle säga låter som en bränslepump.
Känns osannolikt att det skulle vara den, då borde jag ha känt av det vid de tillfällen jag nyttjat bilen senaste månaden?
Eller är det rimligt att den dör helt för att sen fungera felfritt en månad och sen dö igen?
av Agneo
#1212652
Prova o lägg dig under bilen bak vid tanken och knacka några rejäla slag med en typ gummiklibba el liknande och se om brnslepumpen hoppar igång!
Annars om du känner nån med vida kan ni aktivera pumpen manuellt o se om den fungerar!
av daekol
#1212704
Att pumpen lägger av tycker inte jag låter osannolikt, det är ju trots allt en elektrisk komponent och såna kan ju strula från och till för att sen bara dö helt.
av Jvidell
#1213262
Bogserade bilen till verkstaden idag för att låta de felsöka. När vi kommit dit så trycker jag, av ren reflex, på startknappen. Självklart ska bilen starta då... Den står iaf kvar där så ska de kolla på den i veckan.

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]

B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]