Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1212358
Go´kväll
Är det någon som vet om man kan koppla bort bilens larmsiren från bilens stöld/inbrottsskydd, permanent? Det övriga funktionerna i systemet vill jag ha som vanligt men just funktionen larmsiren vill jag få bort. Via dator eller rent mekaniskt spelar ingen roll
#1212408
dannesk skrev:Borde väl vara att bara klippa kablen till sirenen, men av vilken anledning vill man koppla bort sirenen på stöldskyddet??
Riskerar man inte en felkod då?

Därför att jag har inget behov av att tala om för grannar, annat folk att nåt kanske eventuellt händer med min bil. OM den inte fellarmar... Det räcker bra för mig om den blir svår att ta från platsen.
#1212420
Kanske du får felkod men den lär säkert bara synas om man felsöker med VIDA och inte i bilen info-display. Förstår inte problemet ifall bilen tjuter om du skulle få ett inbrott, lär ju inte ske speciellt ofta.
#1212456
Värt att testa. Inte akut men den ska tystas. Man fick min gamla S80 att bara blinka men jag minns inte hur.

Du kommer nog inte förstå. "Det är inte du, det är jag" :)

Jag har en lätt "hangup" på det, tycker det är ett otyg de få gånger det händer oavsett om min bil eller nån annans. Det räcker med startspärr o ev. blinkande.
Och om inte annat så börjar den väl tjuta när jag sätter in en kupévärmare om några veckor, det verkar förekomma på dessa årsmodeller. :D
#1212511
Är lite osäker på exakt vad du vill uppnå och vilka restriktioner du kan acceptera.

Du kan låta Volvo programmera bort larmet. Men då får du förstås inga reaktioner från bilen överhuvudtaget om någon bryter sig in och ingen blinkande diod som säger att bilen är larmad. Själva bortprogrammeringen tror jag inte kostar mycket. Men du riskerar att få betala rätt saftigt för att få tillbaka larmfunktionen om/när du vill det.

Kopplar du bara loss sirenen (sitter under vänster framskärm) får du säkert felkod och felmeddelande. Koden gör väl inte så mycket men meddelandet kan ju vara lite störande.

Enda andra lösning jag kan se är att försöka ta isär sirenen, klippa dess strömförsörjning precis vid högtalaren (eller vad det nu är som låter) och hoppas att kretskortet fortfarande rapporterar till CEM att sirenen mår utmärkt. ;-)
#1212568
Var och en får göra som den vill, när det gäller sånt här, men min egen erfarenhet är att när jag tänker göra något som alla andra tycker är fel, eller på fel sätt, då är det sällan jag som har rätt.

Jag hade en siren som självdog. Då blev det felmeddelande varje gång man skulle köra någonstans.
#1212589
Vilka larmfunktioner är det du tänker att du vill behålla efter att sirenen är bortkopplad? Det är ju som sirenen som utgör själva larmsystemet, om man inte tror att varningsblinkersen har någon avskräckande verkan. Enklast är nog som någon skrev att låta Volvo programmera bort larmet helt och hållet.
#1212626
Tänk er bilens normala "larm o låsningsfunktioner", att bilen är låst o pålarmad (normalläget), dioden blinkar o allt är så bra.

Vid inbrott: bilens system gör allt vad den nu ska, men utan tutande.
Gungande/lyft bil: bilens system gör allt vad den nu ska, men utan tutande.
Fellarm: bilens system gör allt vad den nu ska, men utan tutande.
Taskigt backup-batteri i siren: bilens system gör allt vad den nu ska, men utan tutande.
Etc, etc etc.

Jag tänker inte koppla bort allt, bara stoppa bilens möjlighet att ge tut-tut-tut ljud ifrån sig när den annars skulle ge tut-tut-tut ljud ifrån sig. Jag vill inte heller ha ett felmeddelande i instrumentpanele varje gång jag startar bilen. :)

Det är vad jag vill. :)
Derank skrev:Klipp kabeln till sirenen, det räcker, har gjort det själv i min ungdom....
PÅ en v70 ll?
andersuw skrev:Är lite osäker på exakt vad du vill uppnå och vilka restriktioner du kan acceptera.

Du kan låta Volvo programmera bort larmet. Men då får du förstås inga reaktioner från bilen överhuvudtaget om någon bryter sig in och ingen blinkande diod som säger att bilen är larmad. Själva bortprogrammeringen tror jag inte kostar mycket. Men du riskerar att få betala rätt saftigt för att få tillbaka larmfunktionen om/när du vill det.

Kopplar du bara loss sirenen (sitter under vänster framskärm) får du säkert felkod och felmeddelande. Koden gör väl inte så mycket men meddelandet kan ju vara lite störande.

Enda andra lösning jag kan se är att försöka ta isär sirenen, klippa dess strömförsörjning precis vid högtalaren (eller vad det nu är som låter) och hoppas att kretskortet fortfarande rapporterar till CEM att sirenen mår utmärkt. ;-)
Lite klokare :)
apersson850 skrev:Var och en får göra som den vill, när det gäller sånt här, men min egen erfarenhet är att när jag tänker göra något som alla andra tycker är fel, eller på fel sätt, då är det sällan jag som har rätt.

Jag hade en siren som självdog. Då blev det felmeddelande varje gång man skulle köra någonstans.
Tänk vad lite vi skulle lära oss om alla flöt med som döda fiskar :)

Ja, lyckan skulle ju vara en självdöd siren, UTAN felkod.

Bilens inställningar (konton, ID, VIN osv): […]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]

V70 motor till 850

Läste precis att de använder olika typer[…]

och i ECU i motorutrymmet. Inte på en -[…]