Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1212035
När man slår på "reducerad larmnivå" knappen i Volvon så lyser knappen och det är ju OK.
När man sedan går ur bilen och låser den så slocknar lampan.
Betyder det att "reducerad larmnivå" bara fungerar när bilen är upplåst?
Kan ju vara fint att kunna låsa bilen under natten med reducerad larmnivå på för att slippa
att bilvärmaren drar igång billarmet.
#1212042
Nej reducerad larmnivå betyder förstås att larmet är reducerat med bilen låst. Att knappen slutar lysa när du låser beror bara på att det är onödigt att den lyser när det inte finns någon person i bilen som behöver upplysas om att larmet är reducerat.
#1212056
Jag använder alltid reducerad nivå när jag åker färja, för att slippa att larmet drar ur batteriet av en hel dags/natts tjutande/tutande...
#1212064
Det gör jag också. En gång hände det dock att knappen för reducerad larmnivå i min 02:a visade sig ha gett upp när jag för en gångs skull behövde den. Dumt nog larmade jag då på väl medveten om att bilen troligen skulle falsklarma på grund av sjögången. :roll: Mycket riktigt visade sig larmet ha gått när vi kom fram. Hade dessbättre ändå inga problem att få igång bilen. Först i efterhand slog det mig att jag förstås istället borde ha låst med nyckel. Då låser man utan att larma på. Så det är ett bra reservalternativ att ha i åtanke om det krisar. :D
#1212091
Jag har knapp i min V70 T6 2008. Och så kan man välja i menyn att slå på varslet i
displayen som då säger "tryck ENTER för reducerat larm", eller "EXIT" för att låta bli.
Om man väljer ENTER så tänds lampan på knappen, man slipper alltså att böja sig
fram och trycka på knappen...
Man kan tydligen koppla bort rörelsessensorerna för att kvitta sig med detta problem
en gång för alla, eller tejpa över dom, var dom nu sitter.
Finns en box i taket bakom takluckan, där sitter säkert något, och så är det väl nån
sensor i mittkonsollen också?
Det är tydligen sensorer som reagerar på lufttryck, inte ljud?
#1212096
thomasraden skrev:Man kan tydligen koppla bort rörelsessensorerna för att kvitta sig med detta problem
en gång för alla, eller tejpa över dom, var dom nu sitter.
Om man kopplar ur sensorn fysiskt kommer man att få felmeddelande på larmet. Man kan däremot låta Volvo programmera bort funktionen. Enligt uppgift skall det också funka att lägga papper emellan så att sensorn inte längre känner vad som händer i kupén.
thomasraden skrev:Finns en box i taket bakom takluckan, där sitter säkert något, och så är det väl nån
sensor i mittkonsollen också?
Sitter i taket bakom takluckan ja. Ingen sensor någon annanstans så vitt jag vet.
thomasraden skrev:Det är tydligen sensorer som reagerar på lufttryck, inte ljud?
Ljud och lufttrycksförändringar är fysiskt sett ungefär samma sak. ;-) Sensorn arbetar med ultraljud.
#1212101
apersson850 skrev:Har ni knapp? Trodde jag bara fanns på den äldre generationen, typ V70N. I min XC70 är det här en menyinställning.
Nix, ingen knapp. Får går via menyn på min bil.
Kan sista med knapp ha varit gamla XC90?
#1212138
apersson850 skrev:Har ni knapp? Trodde jag bara fanns på den äldre generationen, typ V70N. I min XC70 är det här en menyinställning.
Den 02:a som jag hade knapproblem med är en V70N. ;-) På min -15 är det meny som gäller precis som på din 12:a.
#1212148
fjohan82 skrev:Jag använder alltid reducerad nivå när jag åker färja, för att slippa att larmet drar ur batteriet av en hel dags/natts tjutande/tutande...
Samma här, men jag tror vi är rätt få som tänker så :wink: Senast på väg hem från Polen med förra bilen var det en bil som dragit ur batteriet av någon orsak, j-a vad snabba personalen var på att få fram sitt start-kit :-)-)
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]